Mummies

16-06-2023

7

Mummies (DVD)

De film volgt de avonturen van drie Egyptische mummies die wonen in een ondergrondse geheime stad in het oude Egypte. Het trio bestaat uit een prinses, een voormalig wagenmenner en zijn jongere broer, en wordt vergezeld door hun babykrokodil. Door een reeks ongelukkige gebeurtenissen belanden de mummies in het hedendaagse Londen en beginnen ze aan een doldwaze en hilarische reis op zoek naar een oude ring van de koninklijke familie die is gestolen door de ambitieuze archeoloog Lord Carnaby.

Mummies is een beetje een gekke productie: de film heeft een voornamelijk Spaanse crew en een Spaanse regisseur, en ook op IMDb staat er bij de stemacteurs alleen Spaanse acteurs genoemd (die ook hier zijn genoemd). Echter als je de film bekijkt dan is de geslecteerde automtaische taal Engels, en ook is de animatie lipsynchroon gemaakt met de Engelse spraak. Ook bij de credits staan Engelse acteurs genoemd (waaronder Sean Bean als de Farao). Maar op deze DVD staan maar leift drie Spaanstalige tracks (zie meer hierover bij de audio-bespreking). In elk geval is Mummies een aardige animatiefilm die een bekend volgt, deels gesitueerd in het oude Egypte en deels in de moderne tijd. Het is een typisch verhaal van "boy meets girl" waarbij de "girl" uiteraard niks van de "boy" moet hebben. Zij is een stoere, onafhankelijke meid die zich niks laat vertellen. Hij is de sullige goedzak die het beste met iedereen voorheeft. Samen belanden ze in een avontuur dat ze in de moderne wereld laat belanden, met alle grappige gevolgen van dien. De film is aardig vermaak voor de wat jongere kids. Er komen weinig tot geen enge scènes naar voren en ook het fenomeen Mummy wordt niet behandeld zoals bijvoorbeeld in de Mummy-films met Brandon Fraser (of erger nog, die ene met Tom Cruise). Deze animatiefilm is knap gemaakt met mooie tekeningen en herkenbare dingen die je kent van typische films die Egyptische zaken laat zien. Mummies is leuk voor jong en oud, voorspelbaar maar toch soms ook spannend, vooral voor de kids.

Genre: Animatie, Familie, Komedie
Jaar: 2023
Speelduur: 84 min
Verpakking: Eco-box Keepcase
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Catalaans
  • Dolby Digital 5.1 - Euskara
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Spaans
EAN: 5051888263778

Mummies staan in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 in een anamorfische transfer op DVD. De beeldkwaliteit is prima. Kleuren zijn helder en fel, scherpte is voor DVD-begrippen zeker meer dan prima, en zaken als contrast en zwartwaardes zijn  prima. Er staan geen fouten, artefacten of compressiefouten op deze DVD. Een prima beeldkwaliteit.

Zoals aangegeven is de default-taal van Mummies Engels, en daardoor staat de Engelse Dolby Digital 5.1-track als eerste geslecteerd als je naar het Talen-menu gaat. Maar door de Spaanstalige aangelegenheid van deze productie staan er maar liefst drie Spaantalige audiotracks op: een Spaanse, Catelaanse en een Euskara. Die laatste is de taal die mensen in de Baskische regio spreken. Het is voor het eerst dat deze taal op een Nederlandse fysieke uitgave staat, in elk geval de eerste die AllesOverFilm.nl (en dvd.nl in het verleden) heeft besproken. Naast deze talen staan er ook een Nederlandse en een Vlaamse Dolby Digital 5.1-tracks op. De film is bekeken deels met de Nederlandse track en deels met de Engelse, en deze klinken prima. De DD-track is niet al te wild, maar kent genoeg activiteit, ook over de surroundspeakers. Dialogen zijn netjes en helder, en de rest van de track wordt mooi verspreid over alle kanalen.

Er staan geen extra's op de DVD van Mummies.

De film volgt de avonturen van drie Egyptische mummies die wonen in een ondergrondse geheime stad in het oude Egypte. Het trio bestaat uit een prinses, een voormalig wagenmenner en zijn jongere broer, en wordt vergezeld door hun babykrokodil. Door een reeks ongelukkige gebeurtenissen belanden de mummies in het hedendaagse Londen en beginnen ze aan een doldwaze en hilarische reis op zoek naar een oude ring van de koninklijke familie die is gestolen door de ambitieuze archeoloog Lord Carnaby. Mummies is een aardige animatiefilm die een bekend volgt, deels gesitueerd in het oude Egypte en deels in de moderne tijd. Het is een typisch verhaal van "boy meets girl" waarbij de "girl" uiteraard niks van de "boy" moet hebben. Mummies is leuk voor jong en oud, voorspelbaar maar toch soms ook spannend, vooral voor de kids. De DVD van Mummies heeft een prima beeldkwaliteit, diverse talen bij de audiotracks en verder geen extra's.