Creed III

14-07-2023

7
UHD

Creed III (UHD)

Nadat hij de bokswereld heeft gedomineerd, is het Adonis Creed (Michael B. Jordan) zowel in zijn carrière als in zijn gezinsleven voor de wind gegaan. Wanneer jeugdvriend en voormalig bokstalent Damian (Jonathan Majors) weer opduikt na een lange gevangenisstraf, wil die graag bewijzen dat hij een kans verdient in de ring. De confrontatie tussen de voormalige vrienden is meer dan alleen een bokspartij. Om de rekening te vereffenen moet Adonis zijn toekomst op het spel zetten om het op te nemen tegen Damian, een bokser die niets te verliezen heeft.

Creed III is het derde deel in de spin-off-filmserie van de Rocky-films, en is tevens het regiedebuut van hoofdrolspeler Michael B. Jordan. Creed III heeft nog een primeur, hetzij wat meer controversieel, namelijk dat deze film de eerste film uit de gehele Rocky-franchise is waarin het karakter Rocky niet voorkomt, en dus Sylvester Stallone ook geen rol heeft. Stallone kon het niet eens worden met producent Irwin Wrinkler en regisseur Michael B. Jordan over de richting van de film en de karakters, en vond de karakterontwikkel;ing te somber en te donker. Daarna distantieerde de makers zich verder van hem, en omdat Stallone verder geen intellectuele rechten heeft over het karakter Rocky werdt hij nergens bij betrokken. In uitingen van Stallone laat hij duidelijk doorschemeren hier niet blij over te zijn, en dat is best terecht gezien zijn staat van dienst, en zeker binnen deze filmserie. Creed III draait dus nu in zijn geheel om Adonis "Donnie" Creed, en vertelt tegelijkertijd een origine-verhaal en een verhaal als vervolg op Creed II. Het origine-verhaal gaat terug naar Adonis zijn jeugd en maakt dan een sprong naar zijn afscheidswedstrijd. Zijn vader, en daarna zijn mentor Rocky worden daarbij niet genoemd en dat is wel opzienbarend, aangezien beide een grote rol hadden in het (boks)leven van Adonis. Beiden worden verder wel terloops genoemd maar hun rol krijgt niet de aandacht die het verdient. Het draait geheel op Adonis en zijn jeugdvriend Dame. Die wordt erg goed gespeeld door Jonathan Majors, en hij kan goed het vriendelijke, vileine en uiteindelijk kwaadaardige karakter van Dame erg subtiel en gedoseerd weergeven. Wat dat betreft maakt Dame een interessantere karakterontwikkeling door dan Adonis gedurende de film. Het verhaal en script is verder aardig, maar ook heel erg voorspelbaar. Bij alle acties kan je de uitkomst en het vervolg al mijlen ver zien aankomen, en dat is soms wel een beetje jammer. Ook sommige stijl- en montagekeuzes werken niet helemaal lekker (zoals de verdeelde flashbacks naar het verleden), maar daar valt op zich wel mee te leven. Het grote probleem is dat de film verder niet echt een doel heeft, behalve een soort van verlossing voor Adonis. Creed III is een aardig vervolg en als regiedebuut zeker niet onverdienstelijk voor Michael B. Jordan, maar als volwaardig Rocky en Creed-vervolg had het script wel iets meer in zijn mars mogen hebben.

Creed III wordt uitgebracht op DVD, Blu-ray Disc en 4K UHD, waarvan de laatste ook een Steelbook krijgt. Deze Steelbook-uitgave wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Drama, Sport
Jaar: 2023
Speelduur: 111 min
Verpakking: UHD Steelbook
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Atmos - Frans
  • Dolby Atmos - Spaans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Frans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Spaans
EAN: 5051888263624

• Michael B. Jordan: In de ring/Achter de camera
  • Donnie en Damien: Er is geen vijand zoals het verleden
  • Verwijderde Scènes

UHD
Creed III krijgt op UHD een 2160P-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De film heeft een nogal somber en gedimd kleurenpalet en dat komt niet echt ten goede voor deze 4K-transfer. De UHD krijgt Dolby Vison beeldverbetering mee, maar dit in combincatie met het gedimde kleurenpalet zorgt er helaas niet voor dat er meer detail zit in donkere scènes, helaas. Ook zorgt het er helaas niet voor dat kleuren wat meer spreken of beter te onderscheiden zijn. Zaken zls scherpte en helderheid van de scènes overdag zijn wel in orde, maar de transfer stoeit wat met de scènes in slecht verlichte ruimtes en 's avonds. Dit ondanks dat dit een UHD-100 is, en dus genoeg schijfruimte heeft voor een transfer met een hoge bitrate.

Blu-ray Disc
Creed III krijgt een 1080p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. De HD-transfer doet het in vergelijking wat beter dan de UHD, en dat is best opvallend te noemen. Omdat er minder nuance zit in bijvoorbeeld contrast zijn sommige (vooral donkere) scènes wat harder en duidelijker, en valt er uiteindelijk wat meer detail te zien dan in de UHD-variant. Een erg goede transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Creed III krijgt op zowel UHD als Blu-ray Disc een erg goede Dolby Atmos-audiotrack met een Dolby TrueHD 7.1-track als basis. En zoals gezegd is deze track echt heel erg goed. Er wordt een continue geluidsbeeld gecreeërd met veel activiteit over alle kanalen. Dialogen zijn netjes verstaanbaar en alle kanalen, inclusief de hoogtekanalen, worden bijna continue aangewend. Een geweldige audiotrack.

Creed III krijgt een paar extra's mee die alleen op de Blu-ray Disc staan. Alle extra's zijn in 1080P en zijn Nederlands ondertiteld.

Michael B. Jordan: In de ring/Achter de camera (10 min)
Een achter-de-schermen-featurette over de hoofdrolspeler die teven de regie doet van de film. Daarnaast komen andere crewleden aan het woord.

Donnie en Damien: Er is geen vijand zoals het verleden (9 min)
Nog een featurette die meer ingaat op enkele karakters van de film en tegelijkertijd ingaat op het feit dat Creed III zowel een vervolgverhaal als een origine-verhaal vertelt.

Verwijderde Scènes (4 min)
Drie korte verwijderde scènes.

Nadat hij de bokswereld heeft gedomineerd, is het Adonis Creed (Michael B. Jordan) zowel in zijn carrière als in zijn gezinsleven voor de wind gegaan. Wanneer jeugdvriend en voormalig bokstalent Damian (Jonathan Majors) weer opduikt na een lange gevangenisstraf, wil die graag bewijzen dat hij een kans verdient in de ring. De confrontatie tussen de voormalige vrienden is meer dan alleen een bokspartij. Om de rekening te vereffenen moet Adonis zijn toekomst op het spel zetten om het op te nemen tegen Damian, een bokser die niets te verliezen heeft. Creed III is een aardig vervolg en als regiedebuut zeker niet onverdienstelijk voor Michael B. Jordan, maar als volwaardig Rocky en Creed-vervolg had het script wel iets meer in zijn mars mogen hebben. Creed III krijgt een technisch redelijke 4K UHD+BD-uitgave mee met een aantal leuke extra's. Het geheel is verpakt in een mooie matte-finish Steelbook.