Exorcist: Believer, The

19-01-2024

7
UHD

Exorcist: Believer, The (UHD)

Vijftig jaar na de schokkende release van de horrorklassieker, breien Blumhouse en regisseur David Gordon Green een bloedstollend nieuw hoofdstuk aan de franchise, The Exorcist: Believer. Na de dood van zijn vrouw heeft Victor zijn dochter Angela alleen opgevoed. Wanneer Angela en haar vriendin na een vermissing van drie dagen weer opduiken met geheugenverlies, beginnen ze ook onthutsend en onrustwekkend gedrag te vertonen. Ten einde raad wendt Victor zich tot de enige persoon die zelf ooit getuige was dit huiveringwekkend fenomeen: Chris MacNeil, wier beklijvende ervaring met haar dochter Regan wellicht de sleutel bevat om de strijd met het ultieme Kwaad aan te binden.

The Exorcist is een ware horrorklassieker. De film stamt alweer uit 1973, en heeft in de tijd een aantal versies gekregen. Daarna volgden een aantal vervolgen en zelfs in totaal twee prequels. Sinds de laatste prequel uit 2005 is het stil geweest rondom deze filmserie, totdat er rond 2020 geruchten kwamen rondom een nieuw vervolg. Saillant detail is dat er ook werd gesproken dat de regisseur van de oorspronkelijke film, William Friedkin, betrokken zou zijn bij dit vervolg. Iets wat hij vervolgens hevig tegensprak via Twitter en tegerlijkertijd ook zijn ongenoegen uitte over de keuze voor de regisseur van dit vervolg. Deze nieuwe Exorcist-film is geregisseerd door David Gordon Green, en dat is geen onbekende met het maken vervolgen op horrorklassiekers. Zo heeft hij het vervolg op de horrorklassieker Halloween gemaakt, ook genaamd Halloween. Daarnaast heeft hij ook het vervolg hierop gemaakt, genaamd Halloween Kills. Deze nieuwe Exorcist-film brengt ook voor het eerst de twee sterren uit de eerste film weer opnieuw samen, namelijk Linda Blair en Ellen Burstyn. Ze spelen echter een bijrol, want in deze film gaat het opnieuw rondom een gezin met een bezeten dochter. De film heeft veel overeenkomsten met het origineel, namelijk het begin in een exotisch oord, de opbouw van de mate van bezetenheid van het kind, de pogingen om met reguliere medicatie en medische hulp de ziekte te bestrijden, tot aan de niet te voorkomen uitdrijving. The Exoricst: Believer wil je erg graag doen denken aan het origineel, want naast de dezelfde opbouw van de film bevat dit vervolg ook vele aspecten die je in de eerste film zag, zoals bijvoorbeeld de beruchte masturbatie met het kruis. In deze film geeft het toch een stuk minder grote impact, niet alleen omdat het een schaamteloze kopie is, maar ook omdat het al bekend terrein is. Als laatste probeert de film anders te zien door de uitdrijving niet te laten doen door een geestelijke van de katholieke kerk, maar door een soort zelf samengesteld team die met zn allen samenwerken om de duivel uit te drijven. Het heeft toch allemaal wat minder impact dan een Max von Sydow die de geestelijke speelde in het origineel. The Exoricst: Believer is een aardige poging om het gedachtengoed van de oorspronkelijke film voort te zetten, maar slaagt daar helaas niet helemaal in. Wat overblijft is een aardige horror, maar lijkt teveel op de eerste film en brengt zelf te weinig nieuws ter tafel om echt indruk te kunnen maken.

The Exorcist: Believer wordt op Blu-ray Disc en een 4K UHD+BD-uitgave uitgebracht, en laatstgenoemde wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Horror