Retribution

13-03-2024

7
UHD

Retribution (UHD)

De Amerikaanse zakenman Matt Turner (Liam Neeson) woont samen met zijn vrouw en kinderen in Berlijn. Wanneer Matt op een dag zijn kinderen naar school brengt, wordt hij gebeld door een onbekend nummer en krijgt hij een mysterieuze stem aan de lijn. Als hij niet doet wat hem wordt opgedragen, zal de bom die onder de stoel in zijn auto verstopt zit afgaan... In een race tegen de klok probeert Matt het mysterie op te lossen en zijn gezin te redden.

Retribution is een typisch generalistische en dertien-in-een-dozijn-actiefilm met Liam Neeson in de hoofdrol. De film is geregisseerd door Nimrod Antal, die we kennen van o.a. Metallica: Through the Never. Retribution speelt zich af in Berlijn, maar wordt met een Amerikaanse cast volledig Engels gesproken. De film heeft een aardige premisse, of zoals the tagline al zegt een combinatie van Speed en Taken. Dat laatste klopt niet helemaal, want er wordt niemand ontvoerd, eerder gegijzeld. De film ziet er qua productiewaarde goed uit en doordat alles op lokatie is gefilmd en niet in een studio ziet het er realistisch uit. Het verhaal is wel wat dun en een beetje vergezocht, maar dat neem je bij dit soort films wel voor lief. Liam Neeson speelt een beetje een karakter tegen zijn natuur in, want hij speelt een snelle zakenman die meer aandacht heeft voor zijn eigen gouden praatjes (eerder leugens) dan zijn gezin. Zo kenen we hem niet, en je merkt ook wel soms dat hij moeite heeft met die rol. Verder spelen de andere acteurs prima en naar behoren. Retribution is een aardige actiefilm en kijkt prima weg, mede door de nette speelduur van anderhalf uur.

Medium: UHD
Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2023
Speelduur: 91 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Auro 3D - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789493348141

Retribuition staat op een 2160p 4K UHD in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en met HDR10 beeldverbetering. De beeldkwaliteit is uitstekend te noemen. Scherpte is erg goed, net als kleurenpalet, contrast en zwartniveau. Er valt weinig op af te dingen op deze transfer en deze is dan ook uitstekend.

N.B. Helaas was het technisch NIET mogelijk om screenshots te maken van deze UHD. Ter illustratie zijn screenshots van de trailer toegevoegd, en deze representeren NIET de beeldkwaliteit van deze UHD.

Retribution krijgt op UHD twee object-based audiotracks mee, namelijk een Auro 3D-track en een Dolby Atmos-ytrack met een TrueHD 7.1 track als basis. De derde audiotrack is een DTS-HD MA 5.1-track. Er is eigenlijk weinig hardware beschikbaar om nog een Auro 3D-track te beluisteren, dus de film is bekeken met de Atmos-track. En die klinkt prima, maar is over het algemeen redelijk tam. De enige keren dat de registers opengaan zijn bij echte actiescènes en ontploffingen. Verder focust de track zich voornamelijk op de voorste kanalen met dialogen, muziek en de voornaamste ambiancegeluiden. Verder een degelijke track.

Er staan geen extra's op de UHD van Retribution.

De Amerikaanse zakenman Matt Turner (Liam Neeson) woont samen met zijn vrouw en kinderen in Berlijn. Wanneer Matt op een dag zijn kinderen naar school brengt, wordt hij gebeld door een onbekend nummer en krijgt hij een mysterieuze stem aan de lijn. Als hij niet doet wat hem wordt opgedragen, zal de bom die onder de stoel in zijn auto verstopt zit afgaan... In een race tegen de klok probeert Matt het mysterie op te lossen en zijn gezin te redden. Retribution is een aardige actiefilm en kijkt prima weg, mede door de nette speelduur van anderhalf uur. De UHD is technisch prima in orde, en heeft verder geen extra's.