Freelance

20-03-2024

7

Freelance (Blu-ray)

Wanneer Mason (John Cena) besluit het leger te verlaten om een gezin te starten, wordt zijn nieuwe, uitzichtloze leven onderbroken door een gevaarlijke missie. Hij wordt aangewezen als bodyguard voor een uitgebluste journaliste (Alison Brie) terwijl ze een genadeloze, maar charmante dictator (Juan Pablo Raba) interviewt. Net wanneer ze op het punt staat de primeur van haar leven te krijgen, breekt er een militaire staatsgreep uit en moet het onwaarschijnlijke trio uitzoeken hoe ze de jungle, de aanvallers en vooral elkaar kunnen overleven.

Freelance is een actiekomedie geregisseerd door de Franse regisseur Pierre Morel. Na zijn Franse film Banlieue 13 (District B13 internationaal genaamd) viel zijn naam op bij Amerikaanse producenten en huurden ze hem in voor de film Taken, met Liam Neeson in de hoofdrol, die met deze film tevens een succesvolle carrière switch maakte van drama-acteur tot actiester. Taken werd een "sleeper hit", ofwel een film die onverwachts een groots succes werd. De film kreeg zelf twee vervolgen (hier een recensie van deel 3), en daarbij was Morel verder niet bij betrokken. Hij ging verder met andere films maken, maar helaas kon Morel het niveau en succes van zijn eerste Amerikaanse film nooit meer evenaren. Wat volgde zijn best verdienstelijke actiefilms met grote namen, zoals From Paris With Love met John Travolta en The Gunman met Sean Penn, maar met geen enkele film wist hij echt meer die magische noot te raken als met Taken. Freelance valt ook helaas een beetje in die categorie. De film bevat grote namen zoals John Cena en Christian Slater, en is verdienstelijk en zeker amusant, maar weet nergens echt bijzonder te worden. Dat komt deels door het warrige script, dat de kijker bewust in twijfel en onwetendheid houdt of de president van het fictieve Zuid-Amerikaanse landje Paldonia nu een oprechte volksheld is of een tirannieke dictator. Dat helpt de film niet echt, en daarnaast is de toon soms komisch, maar dan weer bloedserieus. Zelfs John Cena lijkt soms geen raad te weten welke grimas hij nu moet tonen in bepaalde scènes, grappig of serieus. Zijn tegenspeelster Alison Brie weet soms ook niet wat ze ervan moet maken en de chemie tussen haar en Cena is er helaas ook niet altijd. De enige die met de grootste lol door de film loopt is Juan Pablo Raba als President Venegas, die lekker heen en weer kan  switchen tussen allerlei gedragingen en in zijn rol de karakters van Cena en Brie continue bij de neus weet te nemen. Verder is Freelance best een aardig en amusant tussendoortje, en het is altijd weer leuk om Christian Slater weer eens te zien, alhoewel in wat weinig scènes. Verder een aardige actiekomedie met leuke momenten.

Genre: Actie, Komedie
Jaar: 2023
Speelduur: 108 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789493348516

Freelance staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in een 1080p-transfer op Blu-ray Disc. De transfer is uitstekend. Scherp, met felle en heldere kleuren die het kleurrijke Paldonia van het scherm laat schitteren. Contrast en zwartniveau is ook uitstekend. Een geweldige transfer.

Freelance krijgt als audiotrack een DTS-HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. Een prima track, actief als het moet, maaar rustig als dat ook moet. Dialogen zijn netjes verstaanbaar en de spreiding van alle geluiden is dik in orde. Een prima track.

Er staan geen extra's op de blu-ray Disc van Freelance.

Wanneer Mason (John Cena) besluit het leger te verlaten om een gezin te starten, wordt zijn nieuwe, uitzichtloze leven onderbroken door een gevaarlijke missie. Hij wordt aangewezen als bodyguard voor een uitgebluste journaliste (Alison Brie) terwijl ze een genadeloze, maar charmante dictator (Juan Pablo Raba) interviewt. Net wanneer ze op het punt staat de primeur van haar leven te krijgen, breekt er een militaire staatsgreep uit en moet het onwaarschijnlijke trio uitzoeken hoe ze de jungle, de aanvallers en vooral elkaar kunnen overleven. Freelance is best een aardig en amusant tussendoortje, en het is altijd weer leuk om Christian Slater weer eens te zien, alhoewel in wat weinig scènes. Verder een aardige actiekomedie met leuke momenten. De Blu-ray Disc van Freelance is dik in orde met prima beeld en geluid en verder zonder extra's.