Silent Night

29-03-2024

6

Silent Night (Blu-ray)

Een nieuw meesterstuk van de legendarische regisseur, ‘master of action’ John Woo en de producer van John Wick. Suicide Squad acteur Joel Kinnaman is in deze actie-thriller uit of revanche nadat zijn zoontje vlak voor kerst per ongeluk werd gedood in een gevecht tussen twee bendes. Hij neemt vechtlessen en zet alles op alles om fysiek klaar te zijn voor een man tot man confrontatie met de moordenaar.

Silent Night is de eerste Amerikaanse film die geregisseerd is door genre-specialist John Woo, die na Paycheck moe was van Hollywood en terug ging naar zijn geboorteland China. Woo werd ooit naar Hollywood gehaald na Chinese successen als Hard Boiled, The Killer en A Better Tomorrow in de jaren 90. Hierna maakte hij in Hollywood furore met Hard Target, Broken Arrow en vooral met Face/Off. De beste acteurs wilden met hem samenwerken, en ook Tom Cruise maakte met Woo het tweede deel uit de Mission: Impossible-serie, namelijk Mission: Impossible II. Daarna ging het wat minder en Windtalkers en vooral Paycheck waren niet de films die Woo had willen maken. Hij werd steeds meer in het Hollywood-systeem gezet en kreeg steeds minder de vrije hand bij zijn films. Daarom ging hij terug en maakte in China weer succesvolle films zoals Red Cliff en Red Cliff II en The Crossing 1 en 2. Toch wilde Woo weer eens een Amerikaanse film maken en sloeg de handen ineen met Joel Kinnaman (Suicide Squad, The Suicide Squad), die Silent Night (mede) heeft geproduceerd en tevens de hoofdrol speelt. Kinnaman speelt de hoofdrol van een door schuld en zelfmedelijden getergde vader die maar geen rust vindt nadat zijn zoontje van 7 dodelijk is getroffen door een rondvliegende kogel vanuit een schietgevecht tussen twee gangster bendes vlak voor hun huis. Direct na de schietpartij achtervolgt hij de daders, maar wordt uiteindelijk in zijn hals getroffen door een kogel van de baas van de bende. Zijn stembanden zijn daarna stuk, en hij kan niet meer praten. Dat is ook de reden dat Silent Night bijna geen dialogen heeft, op een paar woorden tussen karakters en radio- en TV-berichten na. Op zich is het logisch dat de vader niet praat in de film vanwege zijn kapotte stembanden, maar de rest van de gehele cast spreekt ook niet in Silent Night. Niet alleen niet met de vader, maar ook niet met elkaar. Alle conversaties, ook tussen de bendeleden, verlopen via berichten op de mobiele telefoon. En dat zijn er ook maar een paar, de rest van de onderlinge contacten verloopt via blikken en bewegende interacties tussen elkaar. Het levert een beetje een bijzondere, gekke en afstandelijke film op. Op zich maakt het verhaal van de vader, en daarbij ook de flashbacks, wel indruk maar weet niet te emotioneren. Door het gebrek aan dialoog, ook tussen hem en zijn vrouw, komen zijn emoties toch minder binnen bij je als kijker. Voorderest is Silent Night een typische wraak-film, waarbij een burger door een tragedie ineens door training een nietsontziende moordmachine wordt, en daarna als een eenmansleger een gehele professionele bende uitschakelt, en daarbij zelf uiteindelijk ook met meerde verwondingen ternauwernood het geheel overleeft, of zelf een heldendood sterft. Deze opzet is bij Silent Night niet anders, en ook hierin zien we veel schietgevechten met als finale dat de vader een gebouw binnenloopt richting de "eindbaas" en gedurende die tocht een heel leger aan handlangers om zeep helpt. Dit klinkt bekend, en dat is het ook. In de John Wick-films is deze formule al redelijke uitgemolken, en is ook al beter uitgevoerd. Dit maakt Silent Night tot een generieke actiefilm, met daarbij de poging om onderscheidend te zijn door het gebrek aan dialoog. Men zegt wel eens "speken is zilver, zwijgen is goud", en dat je geen dialoog nodig hebt om emoties over te brengen, maar hier limiteert het toch echt om contact te maken met de kijker. En dan blijft toch helaas een generieke actiefilm over die verder niet heel veel indruk kan maken. Regisseur John Woo heeft hiermee een interessante keuze gemaakt, maar deze keuze is niet helemaal doeltreffend geweest.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2023
Speelduur: 104 min
Beeldverhouding: 2.00:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372017494

Silent Night staat in het oorspronkelijke, maar niet vaak gebruikte beeldformaat van 2.00:1 op Blu-ray Disc. De beeldtranfer is erg goed. Het beeld is af en toe opzettelijk soft, met af en toe beelden die net even niet de volledige scherpte en "depth-of-field" van het beeld laten zien. Dat is opzettelijk gedaan als stijlkeuze, en de beeldtransfer geeft dat goed weer. Verder zijn zaken als contrast en zwartniveau prima. Een uitstekende transfer.

Silent Night krijgt een DTS-HD MA 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De track komt een beetje "leeg" over, maar dat is door het gebrek aan dialoog. Ook worden voornamelijk de voorste kanalen gebruikt, en dat hoor je eigenlijk alleen muziek en geluiden van effecten in de film. Dat levert een beetje een onevenwichtig geluidsbeeld op, maar dat komt door het geluidsontwerp van de film, niet van  de audiotrack. De track is goed, alleen het track komt erg beperkt over. Ook de paar dialogen die je hoort zijn gemompel. De enige paar keren dat je voelt alsof je een normale track hoort, is als er radioberichten  worden afgespeeld. Maar die momenten zijn erg spaarzaam. De track is dus goed, alleen het geluidsontwerp erg matig.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Silent Night.

Een nieuw meesterstuk van de legendarische regisseur, ‘master of action’ John Woo en de producer van John Wick. Suicide Squad acteur Joel Kinnaman is in deze actie-thriller uit of revanche nadat zijn zoontje vlak voor kerst per ongeluk werd gedood in een gevecht tussen twee bendes. Hij neemt vechtlessen en zet alles op alles om fysiek klaar te zijn voor een man tot man confrontatie met de moordenaar. Silent Night is helaas een generieke actiefilm geworden, met daarbij de poging om onderscheidend te zijn door het gebrek aan dialoog. Men zegt wel eens "speken is zilver, zwijgen is goud", en dat je geen dialoog nodig hebt om emoties over te brengen, maar hier limiteert het toch echt om contact te maken met de kijker. En dan blijft toch helaas een generieke actiefilm over die verder niet heel veel indruk kan maken. Regisseur John Woo heeft hiermee een interessante keuze gemaakt, maar deze keuze is niet helemaal doeltreffend geweest. De uitgave op Blu-ray Disc is technisch representatief aan wat de makers hebben beoogd, maar de audiotrack klinkt daardoor niet zoals je gewend bent. De uitgave heeft verder geen extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.