Entity, The

Nathan Strik
02-01-2003

5.6

Entity, The (DVD)

Carla Moran, gescheiden en moeder van drie kinderen, woont in een rustige buitenwijk. Deze rust wordt op een nacht echter wreed verstoord als ze in haar slaapkamer wordt aangevallen en verkracht. Ze kan alleen de dader niet zien. Haar kinderen geloven haar eerst niet, tot de aanvallen erger worden en ze zelf ook getuige zijn van een aanval door de aggressieve onzichtbare. Geraadpleegde psychiaters geloven Carla echter voor geen meter en schrijven het toe aan waanvoorstellingen. Vastbesloten er alles aan te doen om de aanvallen te stoppen, raadpleegt Carla een paar parapsychologen, die al snel doorhebben hier met een uniek fenomeen te maken te hebben. Ze proberen van alles om het wezen onder controle te krijgen, wat zelfs uitmondt in een gewaagd experiment. Als dat maar goed gaat.

Deze horror-film uit 1981 is gebaseerd op een boek van ene Frank De Felitta. Het boek is op zijn beurt weer gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De vrouw bestaat echt en gaat ook vandaag de dag (in mindere mate) nog gebukt onder de aanvallen van de vreemde entiteit. Dit staat dan ook bekend als één van de uitzonderlijkste gevallen van paranormale activiteit. Maar nu de film, die op een heel treffende manier in beeld is gebracht. Sommige verkrachtingsscènes zijn wel vrij expliciet in beeld gebracht en niet iedereen zal hiervan houden, maar de speciale effecten zijn ook nu nog erg indrukwekkend om te zien. Bijvoorbeeld de scènes waarin je de onzichtbare aanvaller de borsten van Carla ziet aanraken kunnen qua effecten vandaag de dag nog steeds goed meekomen. Helaas kan dit niet van alle effecten worden gezegd, maar voor een film uit 1981 zijn de effecten prima. Het is jammer dat het verhaal een beetje traag verteld wordt en soms ook zeer ongeloofwaardig en gedateerd overkomt. Het acteerwerk is wel erg sterk, vooral de rol van Carla Moran wordt met veel overtuiging gespeeld door Barbara Hershey. Een ietwat vreemde, maar wel sterk geacteerde film dus, die helaas niet iedereen aan zal spreken.

Genre: Drama, Horror
Jaar: 1981
Speelduur: 120 min
  • Dolby Digital 4.1 - Engels
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626011187

De kwaliteit van de video is redelijk goed, vooral als je bedenkt dat het hier een low-budget film uit 1981 betreft. De film is in het originele formaat van 2.35:1 anamorf vastgelegd op de DVD. Het beeld doet wat donker aan en is niet vrij van filmgrain en beschadigingen, maar dit neemt gelukkig geen ernstige vormen aan. Het beeld is soms wat donker en in sommige scènes laat het schaduwdetail wat te wensen over. Kleurverzadiging is verder goed, al leed het felle rood tijdens de laatste scène een beetje aan oververzadiging. Doordat MPEG-compressie maar een beperkt kleurbereik heeft, geeft dit problemen met het comprimeren van fel rood en blauw boven een bepaalde verzadigingwaarde en dit is in de ontknoping van de film te merken door wat lichte ‘blocking’ (zie screenshot 4). Maar over het algemeen, en de leeftijd van de film in ogenschouw nemend, is dit een nette transfer. De film staat in slechts 15 tracks onderverdeeld op de DVD, wat aan de lage kant is voor een film van 2 uur. De ondertiteling is netjes leesbaar onder in beeld geplaatst, alleen net als bij veel andere Fox titels zijn deze helaas alleen vanuit het menu uit en aan te zetten.

Op deze DVD staat een DD 4.1 (384 kb/s) remix van de originele Stereo bioscooptrack, uitgaande van het 6-track audio bronmateriaal. De mix klinkt een beetje knullig soms en vooral de muziek doet gedateerd aan. Het achterkanaal wordt soms aggressief gebruikt, maar de surroundeffecten doen erg kunstmatig aan. Ook het LFE kanaal wordt soms zeer agressief aangestuurd, vooral in scènes met de stampende geluiden als de entiteit aanvalt. Dit kon wat mij betreft wel iets minder trouwens, aangezien dit vooral tijdens de eerste paar aanvallen vreselijk irritant overkomt. Het is een film die veel op de dialogen leunt en die zijn gelukkig duidelijk te verstaan. Een gedateerd aandoende track die niet echt veel baat heeft gehad bij de 4.1 remix, maar verder heel behoorlijk klinkt.

Naast de originele bioscooptrailer (1.85:1 letterboxed, DD 2.0) is deze DVD verder geheel zonder extra´s. De kwaliteit van de trailer is niet denderend en het beeld is interlaced.

Deze film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, is zeker niet slecht, maar ook niet iedereens ‘cup of tea’. De film doet soms wat gedateerd aan, wat met name aan het geluid en de muziek te wijten is. Beeld- en geluidskwaliteit is aardig, maar zal niemands hart sneller laten kloppen en de DVD is helaas verder aardig spartaans wat extra´s betreft. Twijfelaars doen er goed aan deze eerst te huren.