Daar Vliegende Panters

08-01-2003

5

Daar Vliegende Panters (DVD)

In 1995, het laatste jaar van hun studie aan de Kleinkunstakademie te Amsterdam, besluiten Rutger de Bekker, Remko Vrijdag en Diederik Ebbinge om te gaan samenwerken. Tezamen schrijven ze een korte voorstelling onder de naam Vliegende Panters, waarmee ze de Wim Sonneveldprijs winnen. Dit opent vele deuren voor het trio binnen de theaterwereld, zodat het eerste avondvullende programma al gauw een feit is. Deze show, getiteld ‘Sex’, wordt zeer positief ontvangen. Hetzelfde geldt voor hun succesvolle tweede programma ‘Hype’, waarmee De Vliegende Panters in de periode van 1998 tot 2000 in meer dan 250 zalen staan. Het jaar daarop staat voor het trio in het teken van de televisie, want dan verschijnt de satirische TV-serie Daar Vliegende Panters, die uitgezonden wordt door de VARA. De negen afleveringen komen in de periode van oktober tot december 2001 voor het eerst op TV, om vervolgens in september 2002 nogmaals herhaald te worden. En onlangs heeft de TV-serie ook het nieuwe medium DVD bereikt.

De stijl van de theatershows van De Vliegende Panters wordt vaak omschreven met de term ‘zapcabaret’. Deze term is ook volledig van toepassing op de TV-serie Daar Vliegende Panters, aangezien elk van de negen afleveringen bestaat uit vele korte sketches met snelle overgangen. Soms neemt het trio daarbij andere series op de hak, zoals Baantjer, Klokhuis, Jerry Springer en Opsporing Verzocht. Eveneens zijn er een aantal thema-afleveringen, bijvoorbeeld die rond Annie M.G. Schmidt. Een vast element in elke aflevering zijn de belevenissen van het trio Turbo Twins (‘feestband met een boodschap’), die met aanstekelijke nummers als ‘Geef mij maar een pruim’ en ‘Hitler, was dat nou nodig’ diverse bruiloften, feesten en partijen onveilig maken. De aanwezigheid van muziek is een ander vast element binnen de serie, want naast de grote verscheidenheid aan komische sketches, die overigens voor het merendeel zeer geslaagd te noemen zijn, bevat elke aflevering tevens één of meerdere liedjes. Tekst en uitvoeringen van de liedjes zijn vaak natuurlijk met een vette knipoog, maar dat wil niet zeggen dat ze muzikaal niet goed in elkaar steken. Een goed voorbeeld wat dat betreft is het welbekende ‘Houdoe’, dat gedurende lange tijd zelfs bovenaan de Nederlandse hitlijsten prijkte. Al met al is Daar Vliegende Panters een zeer vermakelijke serie, mits je de eigenzinnige, droge en soms ietwat grove humor van het trio weet te waarderen.

Genre: Cabaret, TV
Jaar: 2001
Speelduur: 218 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
EAN: -

• Making Of (8 min.)
  • Deleted Scenes (9 min.)
  • Bloopers (4 min.)
  • Extra extra’s

De negen afleveringen van Daar Vliegende Panters staan interlaced op de DVD, uiteraard met een verhouding van 1.33:1. Bij het opnemen van de grote hoeveelheid sketches zijn verschillende formaten gebruikt, van video tot film. Als gevolg is de kwaliteit ook wat wisselend. Maar over het algemeen hebben de fragmenten een prima scherpte en dito kleurverzadiging. Wel heeft het materiaal dat op film geschoten is wat te lijden onder filmgrain en hier en daar een vlekje of beschadiging. Verder is de digitalisering van het beeld helaas niet zonder problemen verlopen. Men heeft namelijk meer dan 3½ uur aan beeldmateriaal op het schijfje gepropt, en dit is onvermijdelijk ten koste gegaan van de gebruikte bitrate. De gemiddeld lage bitrate uit zich in de aanwezigheid van de nodige compressieartefacten. Maar gelukkig is dit probleem niet van dusdanig hinderlijke proporties dat we de beeldkwaliteit met een onvoldoende moeten bestraffen. Daarom toch een voldoende, zij het een magere.

Gezien het feit dat het een TV-serie betreft is het niet vreemd dat we op de DVD van Daar Vliegende Panters bij elke aflevering een ‘normale’ Dolby Digital 2.0-surroundtrack (192kbit/s) aantreffen. Deze levert prima prestaties voor een voor TV gemaakte serie. Op veel momenten ligt de nadruk logischerwijs op dialogen. Deze worden altijd goed verstaanbaar ten gehore gebracht, al is zo nu en dan (bij hardere geluiden) wel wat lichte vervorming hoorbaar. Op sommige momenten, bijvoorbeeld bij de muzikale gedeeltes van het programma, komt het geluidsbeeld wat meer tot leven. Op deze momenten zijn, indien de versterker in de Pro Logic-stand geschakeld is, omgevingsgeluiden of muziek uit het mono-achterkanaal te horen. Bij de laatste aflevering lijkt er bij het nummer ‘Het leven is verukkuluk’ echter iets mis te zijn gegaan, want daarbij is het surroundgebruik niet consistent. Verder is het LFE-kanaal logischerwijs afwezig, maar het mag duidelijk zijn dat diepe bastonen niet nodig zijn voor een TV-serie als dit.

Wat extra’s betreft heeft de DVD van Daar Vliegende Panters een aantal zaken te bieden. Alle toevoegingen hebben een beeldverhouding van 1.33:1 en DD 2.0-geluid.

Allereerst kun je van zeven sketches de ‘Making Of’ bekijken. Dit houdt in de praktijk in dat je van twee scènes (Jerry Springer, WK-snorkelen) de geluidsopnamen te zien krijgt, je bij twee fragmenten (Muziekzaak, Geef mij maar een pruim) ziet hoe de drie heren lol trappen op de set, je bij Turbo Twins Stand up Comedy meekijkt bij de opname, je de voorbereiding ziet van de Shootout en tenslotte een korte blik achter de schermen krijgt bij het Deathmetal-festival waar De Vliegende Panters hun metalmedley van Annie MG Schmidt laten horen. De totale duur van de fragmenten is circa 8 minuten.

Daarna zijn onder ‘Deleted Scenes’ acht verwijderde fragmenten te vinden. Meestal gaat het om onuitgezonden delen van sketches die in de TV-serie te zien waren, zoals ‘Bagpackers’, ‘Wegrestaurant’, ‘Dode bij de Dokter’ en ‘Blote Meisjes’. In totaal heeft het materiaal een duur van ongeveer 9 minuten.

Van de scènes ‘Potenrammen’, ‘Klokhuis’ en ‘Opsporing gezocht’ kun je vervolgens zien wat er zoal fout ging bij de opnames, resulterend in iets meer dan 4 minuten aan bloopers.

De laatste toevoegingen zijn te vinden onder ‘Extra extra’s’, namelijk een compilatie van alle punkliedjes, een vertolking van het nummer ‘Slager Korrel’ op het Deathmetal-festival, en een trackoverzicht waarbij je rechtstreeks naar de videoclips van de verschillende liedjes kunt springen.

Nadat het cabarettrio De Vliegende Panters in het theater furore maakte met hun twee avondvullende programma’s, kwam men eind 2001 met de TV-serie Daar Vliegende Panters. Elke aflevering van de negendelige serie bestaat uit een groot aantal sketches, met snelle overgangen en hier en daar een muzikaal intermezzo. Onlangs is de complete serie op DVD verschenen. Op geluidsgebied bevat het schijfje een meer dan acceptabele stereo surroundtrack. Het beeld is eveneens bovengemiddeld, ondanks de aanwezigheid van enkele compressiefoutjes. Ook qua extra’s tref je een aantal zaken aan, maar daar zul je hoogstens een klein half uurtje zoet mee zijn. In principe is er dus weinig mis met de DVD, maar echt bijzonder is het allemaal niet. Desondanks is de serie verplichte kost voor liefhebbers van de Panters, en voor hen is deze DVD-uitgave dan ook een aanrader. Want dit is duidelijk een schijfje dat je aanschaft voor de inhoud, en niet om je thuisbioscoop te demonstreren.