Dragonfly

08-03-2003

7.8

Dragonfly (DVD)

Als Emily (Susanna Thompson), de knappe en geliefde vrouw van dr. Joe Darrow (Kevin Costner) op tragische wijze omkomt tijdens een missie als kinderarts in het oerwoud van Venezuela, stort Joe zich op zijn werk in het ziekenhuis. Al gauw doen zich mysterieuze gebeurtenissen voor. Bepaalde voorwerpen, die herinneren aan Emily, liggen plotseling op een andere plaats. Kinderpatiënten die een bijna-dood ervaring hebben, zeggen dat zij een bericht van Emily hebben. En tekenen deze kinderen een raar soort kruis, waarvan Joe de betekenis niet kan begrijpen. Ook wordt Joe steeds opnieuw geconfronteerd met libelles (in het Amerikaans: dragonfly). Emily was helemaal weg van libelles. Langzaamaan raakt Joe er steeds meer van overtuigd dat zijn vrouw uit hiernamaals contact met hem probeert te maken met een belangrijke boodschap. Omdat haar lichaam nooit is gevonden groeit er weer hoop bij Joe. Als hij per toeval op een landkaart het vreemde kruis ziet, een symbool voor een waterval, gaat Joe op reis naar Venezuela.

Voor mensen die gevoelig zijn voor en misschien wel geloven in het bovennatuurlijke, is Dragonfly een onderhoudende film. Het gegeven is uiteraard niet nieuw. Bijna-dood ervaringen en de doden die uit het hiernamaals contact met ons proberen te leggen zijn thema’s die al vaker verfilmd zijn.
Zoals de schrijver zelf al aangeeft, de film gaat over perceptie en geloof. Hoe meer je openstaat voor het onwaarschijnlijke en onverklaarbare, hoe meer je uit de boodschappen die ons op deze wijze bereiken kunt halen. Dat is waarschijnlijk ook hoe je deze film moet bekijken, openstaan voor hetgeen niet zo makkelijk te verklaren is. De laatste jaren mogen films over het onverklaarbare zich weer in toenemende belangstelling verheugen. Uiteraard is de serie X-Files die bijna tien jaar heeft bestaan daar een schoolvoorbeeld van. Maar films als The Sixth Sense, Unbreakable en Signs, allemaal films trouwens van M. Night Shyamalan, zijn goede voorbeelden van succesvolle films waarin het onverklaarbare centraal staat. Dragonfly heeft wat dat betreft nog een overeenkomst met The Sixth Sense, in beide films staat ook het contact met het hiernamaals centraal. Dragonfly haalt niet het niveau van The Sixth Sense, maar is zeker een onderhoudende film. Dragonfly is een film over het verwerken van een groot verlies en over ware liefde. De libelle (dragonfly), het symbool in deze film, wordt door de indianen beschouwd als een symbool voor vervlogen illusies.

Genre: Thriller
Jaar: 2002
Speelduur: 100 min
Verpakking: Alpha Keep Case
  • DTS 5.1 - Frans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8711875947735

• Gesproken toelichting
  • Niet eerder vertoonde scènes
  • Spotlight op de lokatie
  • Segment Betty Eadie

De film staat in zijn oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD. Dragonfly is een recente film, de beeldkwaliteit is uitstekend. Het geheel ziet er goed gedetailleerd en kleurrijk uit. De scènes in Venezuela hebben mooie heldere kleuren, de scènes in het ziekenhuis doen veel donkerder aan en lijken daardoor minder kleur te hebben. Maar ook in deze donkere scènes blijven details goed zichtbaar. Contrast en zwartniveau zijn beide dik in orde. Het beeld heeft uiteraard geen last van spetters of andere ongerechtigheden. Alleen is filmgrain is in lichte mate aanwezig.
De film is verdeeld in slechts 12 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig, dubbellaags is. De laagwisseling is tussen twee scènes in geplaatst, zodat hij nauwelijks merkbaar is. De ondertiteling (wit) is duidelijk, maar had iets lager in beeld mogen staan. In het begin van de film staat de ondertiteling, in verband met de begintitels van de film, frequent bovenin het zichtbare deel van de film. Als de ondertiteling goed onderin het beeld was geplaatst, was deze ‘verhuizing’ van de ondertiteling niet nodig geweest.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. De soundtrack van de film klinkt uitstekend met een mooie ruimtelijkheid en gevoel voor richting. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen, de achterkanalen worden vooral gebruikt voor de ruimtelijkheid. In sommige scènes worden de surroundkanalen ook gebruikt voor de effecten in split surround (stereo). Vooral bij het onweer en de regen zijn de achterkanalen nadrukkelijk aanwezig. De mooie spanningsverhogende muziek van John Debny komt met een goede ruimtelijkheid uit de speakers. Het laag in de film is mooi strak, het LFE kanaal zorgt op gepaste momenten voor de extra diepte. De dialogen komen netjes uit de centerspeakers en zijn uitstekend te volgen. Totaal is een mooie, zeer natuurlijk klinkende soundtrack.
Op de DVD staan ook nog een Franstalige Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) en Franstalige DTS 5.1 (754 kb/s) geluidstracks. Op de achterzijde van de cover worden deze soundtracks niet genoemd. Het blijft onbegrijpelijk dat Buena Vista DVD’s uitbrengt waarbij de nagesynchroniseerde Franstalige track een betere kwaliteit krijgt toebedeeld dat de originele Engelstalige soundtrack. Hopelijk gaat dat nog eens veranderen.

De geanimeerde breedbeeld menuschermen zijn beschikbaar in enkele talen, waaronder Engels en Nederlands. De menu’s zijn voorzien van achtergrondmuziek. Alle extra’s zijn in 4x3 beeldformaat met DD2.0 (192 kb/s) geluid en voorzien van Nederlandse ondertiteling. De extra’s geven veel weg over de plot van de film, dus bekijk deze pas nadat je de film hebt gezien.
Een overzicht:
Spotlight Op Locatie (13:14 minuten) is een korte achter-de-schermen featurette met interviews met regisseur, schrijver en acteurs en beelden tijdens de opnames. Men staat vooral stil bij het verhaal dat schrijver en regisseur met deze film willen vertellen.
Dan een achttal nooit eerder vertoonde scènes, varierend in lengte van een ½ tot 2½ minuut. Er is geen uitleg over het waarom van vervallen van deze scènes. Beeldformaat is 2.35:1 letterbox.
Interessant is Segement Betty Eadie (6:17 minuten), een interview met een dame die zelf een bijna-dood ervaring heeft gehad.
Als laatste de Gesproken toelichting van regisseur Tom Shadyac, die een onderhoudend en informatief commentaar geeft. Ook Nederlands ondertiteld.

Bij de DVD zit nog een inlay met de tracklisting in het Engels en het Nederlands.

Dragonfly is een spannende bovennatuurlijke thriller met Kevin Costner als dokter die na enkele bijna-dood ervaringen van jonge patiëntjes denkt signalen uit het hiernamaals te krijgen van zijn overleden echtgenote. Dragonfly is een film over het verwerken van een groot verlies en over ware liefde.
Buena Vista heeft de film met een prima beeld- en geluidskwaliteit op de schijf gezet. Het blijft vreemd dat de originele soundtrack niet in DTS beschikbaar is, maar een Franstalige nasychronisatie wel. Evenzo worden de Franse tracks en de Franse ondertiteling niet op de hoes vermeld. Toegevoegd zijn enkele goede extra’s, alles Nederlands ondertiteld, waarbij vooral het audiocommentaar van Reynolds de moeite waard is. Een bioscooptrailer ontbreekt helaas bij de extra’s.