West Wing, The - Seizoen 1 (Episode 12-22)

Nathan Strik
11-05-2003

5

West Wing, The - Seizoen 1 (Episode 12-22) (DVD)

In het tweede gedeelte van het eerste seizoen zet The West Wing de boel duidelijk een versnellinkje hoger. Op weg naar de ontknoping van dit eerste seizoen volgen we de staf van de westvleugel van het Witte Huis als ze proberen zowel politieke, als persoonlijke problemen op te lossen. Een Hollywood baas krijgt het hoog in zijn bol als hij eist dat president Bartlet (Martin Sheen) zich publiekelijk uitspreekt tegen homo-discriminatie. Daarnaast nemen de doodsbedreigingen aan het adres van assistent Charlie en presidentsdochter Zoey toe, iets waar de veiligheidsdienst behoorlijk nerveus over is. Een oude memo van Mandy doet haar collega´s twijfelen aan haar integriteit en een proefballonnetje van de president valt niet bepaald goed in politieke aarde. Ook Sam Seaborn krijgt het moeilijk als zijn relatie met een prostituee hem parten dreigt te gaan spelen. Dit alles bouwt toe naar een spetterende ontknoping die wellicht een slechte afloop dreigt te hebben voor de medewerkers van de westvleugel.

In deze tweede box van seizoen 1 vinden we de laatste 11 afleveringen terug, verdeeld over 3 discs. Te weten: He Shall, From Time To Time..., Take Out the Trash Day, Take This Sabbath Day, Celestial Navigation, 20 Hours in L.A., The White House Pro-Am, Six Meetings Before Lunch, Let Bartlet Be Bartlet, Mandatory Minimums, Lies... Damn Lies and Statistics en What Kind of Day Has It Been. Elke aflevering duurt ongeveer 42 minuten en er staan 4 afleveringen op iedere DVD, met uitzondering van disc 3, daar staan 3 afleveringen en de extra´s op. De eerste 11 afleveringen van het eerste seizoen zijn verkrijgbaar in een aparte box.

In deze tweede helft van seizoen 1 wordt het hoge tempo van deze serie er niet minder op. Het snelle tempo, gecombineerd met het scherpe schrijfwerk zorgen ervoor dat dit seizoen een prachtige eindsprint beleeft. Bezitters van de eerste box zullen waarschijnlijk al genoeg reden hebben om deze tweede box aan te schaffen, al was het alleen al omdat de serie een enorm verslavende werking heeft. Hoogtepuntje in deze tweede box is bijvoorbeeld de aflevering waarin Josh zijn pak bij de stomerij heeft liggen en zodoende in regenpak kennis moet maken met Joey Lucas, die niet alleen tot zijn grote verrassing een vrouw is, maar ook nog eens een dove vrouw. Er is natuurlijk ook tijd voor serieuzere zaken, zoals rechter Medoza die per ongeluk opgepakt wordt voor rijden onder invloed, en natuurlijk de verhaallijn met Zoey en Charlie, die tot een spetterende ontknoping zal lijden. De grote kracht van deze serie is het feit dat er ingegaan wordt op allerlei hevige politieke knelpunten en controversiële onderwerpen zoals discriminatie en homo´s in het leger. Dit wordt gemixt met precies de juiste hoeveelheid cynische humor en drama. Een combinatie die ervoor zorgt dat The West Wing één van de betere series is van de laatste jaren en vooral in ons land meer bekendheid verdiend dan op dit moment het geval is.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2000
Speelduur: 462 min
Verpakking: Digipack
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Zweeds
EAN: 7321931224963

• TV-spots
  • 'Making Of' Featurette

De serie is opgenomen in de voor TV gebruikelijke verhouding van 1.33:1 en staat ook op deze wijze op de DVD. Het beeld ziet er in beginsel prima uit, maar er zijn toch enkele problemen waar te nemen. Er is wat minimale filmgrain, dat in overzichtsshots van het Witte Huis iets erger is. Scherpte is acceptabel, maar niet geweldig, wat ook een klein beetje te maken heeft met de manier waarop The West Wing is gefilmd. De binnenlokaties maken vaak gebruik van erg donkere en teruggehouden tinten bruin en de acteurs worden niet volledig uitgelicht, wat een bewuste keuze van de regisseur(s) is geweest. Dit geeft de serie een enorme sfeer mee, maar zorgt er soms ook voor dat, vooral de binnenscènes, een beetje vlak kunnen overkomen. Tevens wordt er erg effectief gebruik gemaakt van lichtcontrasten en tegenlicht-shots met een zachte gloed om de personages heen als ze bijvoorbeeld voor een raam of op een buitenlokatie worden gefilmd. Het is toch jammer dat het beeld interlaced op DVD is vastgelegd, vooral omdat de serie op film is geschoten. Er is duidelijk gebruik gemaakt van TV-masters, maar gelukkig geeft dit nergens echt grote problemen met de PAL conversie. De ondertiteling is netjes onder in beeld geplaatst en de chapterverdeling in 6 chapterstops per aflevering is wat aan de krappe kant. Een prima beeldkwaliteit, met helaas een aantal minpunten, maar zeker een ruime voldoende waard.

Het geluid op deze DVD wordt gepresenteerd in Dolby Digital 2.0 Surround (192 Kbit/s). Dit is niet zo verwonderlijk, aangezien iedere moderne, zichzelf gespecterende TV-serie tegenwoordig minstens een surroundtrack in huis heeft. Dit wil niet zeggen dat The West Wing veel gebruik maakt van het surround-potentieel. Eigenlijk alleen met de muziek in de serie en de openings- en sluitingscredits wordt er actief gebruik gemaakt van de surrounds. Voor de rest concentreert de mix zich met name op de voorkanalen. Gelukkig klinkt de mix zeer goed en warm, met een uitstekend geluidsbeeld en heldere, goed verstaanbare dialogen. Een onmisbaar gegeven bij een serie als deze, die zo enorm op de gesproken teksten leunt. Het kleine probleem met geluidslekken van de dialogen wat ik had bij één aflevering uit box 1 ben ik hier gelukkig nergens tegengekomen. Een mooie open en warm klinkende track, verwacht echter geen overdadig gebruik van surround-effecten.

De ”Making Of” Featurette (9 min.) op de derde schijf stelt helaas enigszins teleur. Het voegt eigenlijk weinig toe aan de interviews die al in de eerste box te bewonderen waren en is eigenlijk alleen een lange promotietrailer voor de serie. Daarnaast staan er 3 TV-spots op, zogenaamde “rave” spots, waar mensen de serie aanprijzen alsof het een Tell-Sell product is. Helaas zijn de extra´s dus niet van hetzelfde niveau als de extra´s uit de eerste box, die al niet geweldig waren.

The West Wing is een prachtig uitgevoerde en goed geschreven TV-serie over de verwikkelingen in de westvleugel van het Witte Huis. De serie heeft al vele prijzen in de wacht gesleept en dat is geheel terecht. Beeldkwaliteit is wat we mogen verwachten van een TV-serie, maar kent helaas een paar minpuntjes. Het geluid past perfect bij de serie, ook al betekent dit dat er vrij weinig gebruik gemaakt wordt van de surroundkanalen. De algehele geluidskwaliteit zit gelukkig meer dan goed. Extra´s zijn een beetje aan de karige kant en zijn nog iets minder interessant dan die uit de eerste boxset. Deze tweede helft van seizoen 1 laat je gegarandeerd verlangen naar het tweede seizoen. Nu hopen dat dit snel op DVD uitgebracht zal worden, aanrader!