Father of the Bride 1 & 2

Nathan Strik
03-06-2003

3.6

Father of the Bride 1 & 2 (DVD)

Father of the Bride
George Banks (Steve Martin) krijgt de schok van zijn leven als zijn mooie dochter Annie (Kimberly Williams) hem vertelt dat ze verloofd is. Hij kan het maar niet verkroppen dat hij zijn “kleine meid” (ze is 21) binnenkort kwijt is aan een "werkeloze kantooryup". Ook de eerste ontmoetingen met de ouders van zijn toekomstige schoonzoon verlopen niet echt gladjes. Als dan ook nog blijkt dat zo´n bruiloft wel een erg dure aangelegenheid is, slaan bij George alle stoppen door.

Father of the Bride - Part 2
Na alle beproevingen die George Banks moest doorstaan in het eerste deel, is het weer eens raak. Dit keer is het grote nieuws dat zijn, inmiddels gelukkig getrouwde, dochter zwanger is. George krijgt het wederom benauwd en ziet zichzelf ineens als een stokoude opa. Hij komt terecht in een regelrechte midlifecrisis en probeert van alles om toch maar vooral jong en vlot over te komen. George verft zijn haar en gaat zelfs zo ver om zijn huis te koop te zetten. Dan blijkt plots dat niet alleen zijn dochter Annie, maar ook zijn vrouw Nina (Diane Keaton) in blijde verwachting is. Dit nieuws is ook niet bepaald goed voor de zenuwen van George.

Father of the Bride, uit 1991 is een beetje een flauwe Disney-komedie. Er gebeurt weinig spannends, de humor is vlak en vaak erg voorspelbaar. Het is op zich een leuk gegeven, maar Steve Martin weet gewoon te weinig lachsalvo´s te oogsten. Waar de film wel goed in slaagt is het op de juiste tijd overbrengen van emoties, vooral dankzij de mooie muziek van Alan Silvestri. Toch is het jammer dat er verder geen vreselijk verrassende elementen in de film zitten op het gebied van humor of verhaallijn. Gewoon een standaard “van A naar Z” verhaaltje zonder al te grote hobbels onderweg.
Het vervolg Father of the Bride - Part 2 uit 1995 is eigenlijk niets meer dan een kopie van de eerste film. De films beginnen allebei met de scène waarin “het nieuws” wordt verteld, ook de scène bij de schoonouders thuis, met de agressieve honden, wordt nog eens dunnetjes gerecycled, zij het op een iets andere manier. Dit is jammer, want daardoor leidt deze film aan een extreme vorm van “sequelitis”.
Beide films zijn leuke films voor het hele gezin en helaas houden alle aanbevelingen hiermee op. De verhaallijnen zijn zeer voorspelbaar en hoewel er best vermakelijke situaties in zitten, weet Steve Martin´s humor simpelweg niet aan te slaan. Ook de chemie tussen de hoofdpersonages wringt een beetje. Het is leuk dat deze twee films nu samen te krijgen zijn, maar de filmliefhebber die wat meer verlangt van zijn filmervaring kan deze twee films gerust overslaan.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1991
Speelduur: 101 min
Verpakking: Amaray Duo Keep Case
  • Dolby Digital 5.0 - Engels
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: -

Beide films staan in de originele bioscoopverhouding anamorf op de DVD´s. De beeldverhouding van het eerste deel is 1.85:1 en de tweede film is in de 1.78.1 verhouding vastgelegd, wat een klein beetje afwijkt van de originele aspect ratio (1.85:1). De eerste film ziet er zeker goed uit, op wat filmgrain en kleine beschadigingen na. Ook had het schaduwdetail soms wat beter gekund. Het is dan ook des te vervelender dat de tweede film van een veel minder niveau is. Iets wat vooral ligt aan het hoge aandeel compressiefouten in deze transfer. Deel één is hier ook niet helemaal van gevrijwaard, maar in de tweede film is het extreem storend te noemen, vooral in binnenscènes. Ook ziet de transfer van de tweede film er wat harder en minder vriendelijk uit. De kleurverzadiging is verder prima, en laat de warme kleuren van deze twee films er netjes uit komen. Twee aardige, maar niet spectaculaire transfers, waar vooral het tweede deel wat steekjes laat vallen. Jammer dat de ondertiteling veel te hoog in beeld is geplaatst. De chapterverdeling bij de eerste film is wat karig (10 chapters), wat gelukkig bij de tweede film heel wat netter is gedaan met 20 chapters.

Het geluid bij de eerste film komt in de vorm van een Dolby Digital 5.1 track (384 Kbit/s) en de tweede film moet het doen met een Dolby Digital 5.0 track (384 Kbit/s). Ondanks dat bij beide films een 5.1 track op de cover staat vermeld, ontbreekt het LFE kanaal dus bij de tweede film. Of dit een authoringfout is, is niet geheel duidelijk, maar zeker is dat het LFE kanaal bij de tweede film niet bijzonder gemist wordt. Beide tracks klinken warm, netjes en hebben duidelijk de nadruk op de voorkanalen. De surrounds worden subtiel gebruikt voor wat muziek en daar houdt het eigenlijk wel een beetje mee op. De stemmen komen zoals het hoort netjes uit de centerspeaker. Twee zeer ingetogen tracks, met weinig verrassende elementen.

Deze uitgave bestaat uit twee DVD´s met daarop respectievelijk de twee films, maar is verder helaas geheel verstoken van extra´s.

Deze twee films zijn leuk vermaak voor het hele gezin, of om een keertje te huren, maar de voorspelbare verhaallijnen en de flauwe humor maken de films erg vlak en oninteressant. De beeldkwaliteit is aardig goed, minpunten zijn de filmgrain en de compressiefouten, die alleen in de tweede film erg storend zijn. Qua geluid zijn er niet echt bijzondere dingen te beleven, gewoon twee nette, warm klinkende tracks. Raar is het ontbreken van het LFE kanaal bij de tweede film, maar hierdoor waren geen hoorbare problemen te merken tijdens de film en beide tracks klinken nagenoeg hetzelfde. Het is jammer dat er geen extra´s op de DVD´s staan, maar het is natuurlijk een leuke deal deze twee films in één DVD-set. Jammer dat de films niet echt bijzonder zijn.