Spinout

01-09-2004

6.1

Spinout (DVD)

Mike McCoy (Elvis Presley) is een muzikant die daarnaast ook af en toe eens racet in zijn Cobra 427 raceauto. Met zijn band, bestaande uit Larry (Jimmy Hawkins), Curly (Jack Mullaney) en Les (Deborah Walley) toert hij rond door het land, al spelende in kleine gelegenheden. Les is de vrouwelijke drummer van de band, die verliefd is op Mike. Maar Mike ziet haar helaas gewoon als één van de jongens. En hij heeft ook meer oog voor zijn raceauto en zijn schitterende Duesenberger uit 1929. Mike ontmoet ook de rijke en verwende Cynthia (Shelley Fabares), die ook haar zinnen op Mike heeft gezet. En Cynthia is gewend te krijgen wat ze wil, al kost het haar vader Howard Foxhugh (Carl Betz) een vermogen. Dan is er ook nog de schrijfster Diana St. Clair (Diane McBain), die bezig is met onderzoek voor haar nieuwste boek ‘The Perfect American Male’. In Mike denkt ze het onderwerp voor haar boek gevonden te hebben. Alle drie vrouwen willen Mike, maar Mike wil gewoon een onbezorgd leven en in zijn auto’s rondreizen.

Spinout behoort tot één van de meer succesvolle films van Elvis Presley. Na het succesvolle Viva Las Vegas (1964), maakte Elvis wederom een film met de combinatie raceauto en muziek. Beide hadden de passie van The King of Rock & Roll. Twee jaar later zou Elvis nog een film met deze combinatie maken, genaamd Speedway (1968). Het succes van Spinout kwam zeker door het prima script van Theodore J. Flicker en George Kirgo, waarin een leuke combinatie zit van muziek, snelle auto’s en mooie meisjes alles gedoseerd met een sausje humor. Als muzikant natuurlijk ook weer diverse songs in de film, zoals ‘Am I Ready’, ‘Beach Shack’, ‘I\'ll Be Back’, ‘Never Say Yes’, ‘Adam and Evil’, ‘All That I Am’ en de titelsong ‘Spinout’. De laatste was geschreven door Dolores Fuller, die bij tien van Elvis’ films één of meer van de liedjes heeft geschreven. Spinout was wederom een succesvolle samenwerking met regisseur Norman Taurog, die in totaal negen films met The King heeft gemaakt.

Genre: Muziekfilm, Romantiek
Jaar: 1966
Speelduur: 89 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 7321931651783

• Bioscooptrailers

De film is gemaakt in het brede Panavision beeldformaat van 2.35:1 en staat anamorf op de DVD. Evenals bij de andere Presley films die door Warner zijn uitgebracht, is ook van deze film het beeld geheel opgeknapt, wat zich toont in een uitstekend beeld. Mooie heldere kleuren, goed contrast en volledig vrij van ongerechtigheden door vuiltjes of krasjes. Ook scherpte en detaillering zijn prima. Filmgrain is in lichte mate zichtbaar.
De film is netjes verdeeld in 27 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling in de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat redelijk geplaatst onder in het beeld. Helaas zijn de songteksten, die ook onderdeel vormen van het verhaal, niet ondertiteld.

De soundtrack heeft natuurlijk de nodige songs met Elvis. Evenals de andere Warner releases van Presley films, is de soundtrack een gerestaureerde mono soundtrack. Jammer dat soundtrack niet dezelfde topbehandeling heeft gekregen als het beeld en opgewaardeerd is naar een geremixte Dolby Digital 5.1 soundtrack, zoals Paramount wel met hun Presley releases heeft gedaan. Neemt niet weg dat we hebben hier een goed klinkende Dolby Digital 1.0 mono (bitrate 192 kb/s) soundtrack hebben. De soundtrack is ruis en kraakvrij. Het hoog is redelijk helder, laag is er beperkt maar voldoende aanwezig. Dialogen zijn goed te volgen.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft een viertal trailers van Presley films als extra, die we ook al op de andere uitgaven tegenkwamen.

Elvis Trailer Gallery (10 min)
Met keuze uit de trailers Spinout, Double Trouble, Speedway en The Trouble With Girls. De trailers zijn apart aan te kiezen en er is een Play All optie. Alle trailers hebben 2.35:1 anamorf beeldformaat en DD2.0 mono geluid.

Spinout was Presley’s 22ste speelfilm en tweede (van totaal drie) speelfilm waarin hij een coureur speelt. Het verhaal is een leuke romantische komedie, waarin Presley een zich prima vermaakt met zijn muziek en band en voor de lol zo ook af en toe wat racet. Maar er zijn drie vrouwen die hun zinnen op hem hebben gezet, de drumster Les, de rijke verwende Cynthia en de schrijfster Diana. Uiteraard de nodige komische verwikkeling en weer een aantal door Presley gezongen liedjes.
Deze van origine door MGM uitgebrachte film is hier door Warner op DVD uitgebracht. Beeldkwaliteit is bijzonder goed, het geluid is mono gebleven maar klinkt verder ook prima. Als extra een viertal trailers van andere Presley titels. Wederom een titel die een plaatsje kan krijgen in je Elvis Presley collectie.