Spybound (Agents Secrets)

10-01-2005

5

Spybound (Agents Secrets) (DVD)

De Franse regering wil de illegale wapenhandel met Angola van de Rus Igor Lipovsky (Serge Avedikan) een halt toeroepen. Brisseau (Vincent Cassel) en Lisa (Monica Bellucci) zijn Franse geheim agenten die samen de opdracht moeten uitvoeren: het schip van deze Russische wapenhandelaar voor de Marokkaanse kust opblazen. Nadat ze hun zorgvuldig voorbereidde missie met succes hebben uitgevoerd, wordt Lisa op het vliegveld gearresteerd wegens het smokkelen van heroïne. Brisseau weet te ontkomen. Het is duidelijk dat ze zijn verraden. Maar door wie? Brisseau staat er alleen voor om te ontdekken wie vriend of vijand is en zijn partner uit de gevangenis te redden…

Spybound is een Franse film, waarbij de originele Franse titel Agents Secrets is. Internationaal is de film uitgebracht met de Engelse titel Secret Agents. Volgens de IMDB is de Hong Kong titel Spy Bound. Goed, wij doen het dus met Spybound op de cover.
Op de cover staat dat Spybound een spannende actiethriller is. Het Franse antwoord op Mission: Impossible met het glamourkoppel Cassel & Bellucci in weergaloze hoofdrollen. Tja, het Franse antwoord schiet dan toch echt tekort. Want de film kan niet tippen aan een klassieker als Mission: Impossible. Daarvoor mist de film de spanning en bovenal een goed plot. Aan het scenario van de film hebben maar liefst vijf mensen gewerkt: Yann Brion, Jean Cosmos, Olivier Douyère en de broers Frédéric en Ludovic Schoendoerffer. En dat vertaalt zich in matige film met een weinig verrassend plot. De film begint redelijk goed met een spannende autoachtervolging. Maar daarna is er weinig echte actie meer te vinden. Op een wat gekunstelde wijze wordt gepoogd wat spannende momenten in de film te brengen, bijvoorbeeld een scène met haaien. Maar op de een of andere wijze weet Schoendoerffer hier geen spanning op te wekken en wordt de scène onvoldoende uitgewerkt. Van de broers nam dus Frédéric de regie ter hand en speelde Ludovic nog een bescheiden rol in de film. De hoofdrollen zijn voor het real-life koppel Vincent Cassel en Monica Bellucci. Zij hebben al vaker samen gespeeld, waaronder in Irréversible (2002), Le Pacte des Loups (2001) en Méditerranées (1999). Op de een of andere wijze lijkt de ‘chemie’, zoals dat dan zo mooi heet, tussen beide niet tot stand te komen. Bellucci speelt tamelijk verkrampt en ontzettend serieus haar rol als geheim agente. En Cassel is te weinig de Franse ‘tough guy’, waar hij toch om bekend staat. Kortom, Spybound is een aardige film om een keer te bekijken, maar verwacht geen strakke spanning.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 105 min
  • DTS 5.1 - Frans
EAN: 8715664019146

De film staat in het breedbeeldformaat 1.78:1 anamorf op deze DVD. Tja, en dat is nou een tegenvaller! Het oorspronkelijke beeldformaat zoals getoond in de bioscoop is 2.35:1. Dit is ook het beeldformaat dat terug te vinden is op de Franse DVD release van de film. Wij hebben hier te maken met een onvervalste pan & scan versie van de film. En waarom nu toch? Want gezien de Franse release is een goede PAL transfer met het juiste beeldformaat voorhanden. De laatste tijd zien we meer releases van Dutch Filmworks waarbij het beeldformaat aangepast is tot ‘gewoon breedbeeld’ Het lijkt erop dat iemand aversie heeft tegen de onmiskenbare zwarte balken die een 2.35:1 filmformaat ook op de breedbeeld weergever geeft. Maar nu is helaas de door de regisseur bedoelde beelduitsnede geweld aan gedaan (zie screenshots 2 & 3). En pan & scan betekent bij deze release dat gewoon zonder pardon links en rechts beeld is afgesneden. Dat blijkt wel uit screenshot 4 waar aan de zijkanten nog net twee mensen te ontdekken zijn.
De kwaliteit van het beeld is verder redelijk goed. Kleuren zien er natuurlijk uit, maar missen iets aan helderheid. Contrast is goed. Scherpte van het beeld is goed, maar de detaillering valt enigszins tegen. Dit komt met name door de relatief hoge compressie omdat de film op een DVD-5 (enkellaags) is geplaatst. Er is een lichte vorm van filmgrain aanwezig, evenals een lichte vorm van edge enhancement.
De film is verdeeld in 19 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een mooi klein lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Bij de Engelstalige soundtrack is keuze uit een Dolby Digital 5.1 (384 kb/s) en een DTS 5.1 (754 kb/s) surroundtrack. De soundtrack klinkt goed ruimtelijk, al licht de nadruk van de soundtrack wel op de voorste kanalen. De frontspeakers geven de muziek een goede stereospreiding. De surrounds zorgen heel subtiel voor de ruimtelijkheid. De overige filmgeluiden komen met nadruk uit de voorste speakers, ook hier subtiel gebruik van de surroundspeakers. Het LFE kanaal wordt beperkt gebruikt. Dialogen uiteraard via de centerspeaker. De DTS track heeft in dit geval een betere detaillering, waardoor een beter gevoel van ruimte ontstaat en geniet dan ook zeker de voorkeur.
Grappig is wel dat beide geluidstracks op de DVD gelabeld zijn als Engels, alhoewel in de film Frans wordt gesproken.

Zoals steeds meer gebruikelijk start de DVD met een drietal promotionele trailers. Deze trailers zijn ook te vinden onder de menukeuze Also/soon on DVD. Andere extra’s heeft deze release niet. En dat is jammer, want de al eerder genoemde Franse release heeft extra’s als audiocommentaar, interviews, een making of en verwijderde scènes.

Spybound is een tegenvallende actie spionagethriller van Franse bodem, waarbij de originele titel Agents Secrets is. Het echtpaar Vincent Cassel en Monica Bellucci spelen in deze film voor Franse geheime agenten die een opdracht krijgen en die succesvol uitvoeren. Maar daarna wordt zij op het vliegveld gearresteerd voor drugssmokkel en moet hij te zien ontdekken wie hen verraden heeft en hoe zij uit de gevangenis kan komen. Regisseur Frédéric Schoendoerffer weet bij de uitwerking van het plot onvoldoende spanning op te bouwen, waardoor de film slechts middelmatig is.
Beeld- en geluid van deze uitgave van Dutch Filmworks zijn prima. Althans bijna, want het beeld heeft niet de oorspronkelijke verhouding van 2.35:1, maar is helaas aan de zijkanten geknipt tot het 1.78:1 breedbeeld formaat. Als extra’s zijn alleen enkele promotionele trailers opgenomen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.