Scooby-Doo, Where Are You! - Seizoen 2

09-08-2005

4.4

Scooby-Doo, Where Are You! - Seizoen 2 (DVD)

Fred, Velma, Daphne, Shaggy en Scooby-Doo vormen samen een groep genaamd Mystery Inc. Samen onderzoeken ze allerlei zaken die te maken hebben met het bovennatuurlijke. Geesten en monsters komen blijkbaar vaak voor, maar de leden van Mystery Inc weten altijd de waarheid te achterhalen. Ieder lid heeft zijn eigen specialiteit. Fred is de koele leider, Velma de slimste van het stel, Daphne wordt vaak gevangen genomen maar is wel goed in karate. En ja, waar zijn Shaggy en Scooby-Doo eigenlijk goed in? Vooral in veel eten, maar zo nu en dan lossen ze ook nog een zaak op.

Na het succesvolle eerste seizoen van Scooby-Doo, Where Are You! kon een tweede seizoen uiteraard niet uitblijven. Ook in dit tweede seizoen gaan de leden van Mystery Inc weer op pad om allerlei mysteries op te lossen. De opzet van de afleveringen is uiteraard weer hetzelfde, maar dit mag de pret niet drukken. Ook dit tweede seizoen komt weer uit de koker van de William Hanna en Joseph Barbera, twee van de bekendste tekenfilmmakers aller tijden. Zij zijn verantwoordelijk voor enkele klassiekers in het animatiegenre zoals Tom and Jerry, Yogi Bear, The Flintstones en The Jetsons. Bijna iedereen is dus opgegroeid met de tekenfilms van deze twee mannen.
De eerste afleveringen van Scooby-Doo, Where Are You! werden uitgezonden in 1969, maar zelfs na al die jaren zijn de avonturen van Scooby-Doo en zijn vrienden nog altijd populair. Zo is er inmiddels een nieuwe serie genaamd What\'s New Scooby-Doo? en zijn er twee speelfilms gemaakt met echte acteurs. We zijn dus voorlopig nog niet af van de leden van Mystery Inc en dit tweede seizoen van de originele serie is vooral genieten geblazen voor de mensen die met de serie zijn opgegroeid. Net als het eerste seizoen heeft ook dit seizoen geen Nederlandse geluidstrack, dus kinderen die deze afleveringen willen bekijken moeten wel kunnen lezen. Het aantal afleveringen het tweede seizoen is beduidend minder, namelijk maar acht tegenover zeventien in het eerste seizoen.

Genre: Animatie, TV
Jaar: 1970
Speelduur: 176 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 321931027328

• Get the Picture

De afleveringen staan in hun originele verhouding van 1.33:1 op de DVD. Het beeld laat wat te wensen over, maar kan voldoende genoemd worden, zeker gezien de leeftijd van de serie. Beschadigingen en vuil zijn veel voorkomend, maar gelukkig is het allemaal nog wel goed bekijkbaar. De kleuren ogen redelijk goed, maar zijn niet zo fel als de tekenfilms van tegenwoordig. Of dit een nadeel is hangt helemaal af van je eigen voorkeur. Er is redelijk veel beeldruis aanwezig en ook is hier en daar wat posterisatie te zien. Een beeldkwaliteit waarop wel wat aan te merken valt, maar dit draagt wel bij aan de nostalgische gevoelens die je krijgt bij het kijken van de afleveringen.
De afleveringen zijn helaas niet onderverdeeld in hoofdstukken, maar met een speelduur van zo\'n 20 minuten per aflevering, valt dit nog wel te overzien. De optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat mooi onder in het beeld.

De afleveringen zijn te bekijken met de originele Engelstalige soundtrack in Dolby Digital 1.0 (192 kb/s). Het geluid klinkt vrij mager en plat, maar veel mogen we ook niet verwachten van een Dolby Digital 1.0 track. Het geluid klinkt redelijk helder en beschadigingen zijn niet aanwezig. De tracks bevatten weinig laag en daarom klinkt het allemaal wat flets en soms wat schel. De tracks voldoen echter waarvoor ze moeten voldoen en dat is het geven van geluid tijdens de afleveringen.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 1.0 (192 kb/s).

Er zijn enkele korte extra\'s te bekijken welke helaas niet echt interessant zijn.

Get The Picture: Teken zelf Scooby-Doo en zijn vrienden (2 min.)
Hier kan je zelf Scooby-Doo en zijn vrienden leren tekenen.

Enkele trailers van andere Hanna en Barbera series, te weten Looney Tunes: Supersterren Collectie deel 2, Tom and Jerry Catalogus en The Flintstones - seizoen 1.
Alle trailers hebben een 1.33:1 beeld en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Naast het eerste seizoen is ook het tweede seizoen van Scooby-Doo, Where Are You! op DVD verkrijgbaar. De opzet van de afleveringen is uiteraard hetzelfde en voor verrassingen zal je niet komen te staan. De beeld en geluidskwaliteit zijn hetzelfde als bij het eerste seizoen, voldoende dus voor een serie zoals deze. Ook qua extra\'s valt het helaas weer wat tegen. Een aanrader voor de mensen die ook het eerste seizoen hebben en lekker verder willen genieten van deze nostalgische serie.