Lost

14-03-2006

5.4

Lost (DVD)

Jeremy Stanton (Dean Cain) rijdt in zijn comfortabele en dure Mercedes door de Nevada woestijn, op weg naar zijn vrouw Cora (Irina Björklund) en zoontje. Helaas is de wegenkaart in zijn auto niet helemaal actueel, zodat hij in het doolhof van wegen algauw verdwaald. Via zijn GSM heeft hij voortdurend contact met Judi (Ashley Scott), een telefoniste van de verkeerscentrale. Zij moet Jeremy zo snel mogelijk weer richting de bewoonde wereld leiden. Al rijdend verneemt Jeremy via de autoradio dat een stel bankrovers een succesvolle bankroof heeft gepleegd. Niet lang daarna neemt zijn zakenpartner Chester (Justin Henry) contact met hem op. Chester wordt onder druk gezet door de crimineel Archer (Danny Trejo). Archer zit achter Jeremy aan, omdat Jeremy de miljoenen van de bankroof voor zichzelf heeft gehouden. Met de wanhoop nabij probeert Jeremy, nog steeds met de hulp van Judi, de juiste weg langs alle omleidingen en wegafsluitingen te vinden. Ondertussen komt zijn achtervolger dichter en dichterbij… Het wordt de rit van zijn leven.

De speelfilm Lost raakte in 2004 een beetje in de vergetelheid doordat in datzelfde jaar het Amerikaanse ABC televisiestation met veel succes de serie Lost uitzond. Jammer, want Lost van debuterend regisseur en schrijver Darren Lemke is best de moeite waard. De film beleefde in 2004 op het ARPA filmfestival in Amerika zijn première. Hier in Europa werd de film vertoond op een tweetal Duitse filmfestivals. Maar de film kwam alras terecht in het videocircuit. De film wordt gepromoot met de stelling “It’s Phonebooth in a Car”. Het verhaal is een aardige combinatie van Phonebooth (2002) en Cellular (2004), beide ook films waarin het telefoontoestel een belangrijke rol speelt.
Darren Lemke levert met Lost een heel verrassende film, die volzit met onverwachtse plotwendingen. Als kijker weet je in het begin helemaal niet wat de feitelijk situatie is. Heel langzaam wordt je, mede aan de hand van flashbacks, steeds meer gewaar wat er gebeurd is en waarom het hoofdkarakter Jeremy Stanton zo’n haast heeft. De hoofdrol wordt gespeeld door Dean Cain, die vooral grote bekendheid heeft gekregen door zijn rol als Clark Kent / Superman in de televisieserie Lois & Clark: The New Adventures of Superman (1994-1997). Deze rol bracht voor Cain uiteraard het risico van typecasting en zijn verdere filmwerk laat ook nog weinig opvallends zien. Met de hoofdrol in Lost maakt Cain dat meer dan goed. Cain speelt zijn rol met overtuiging, waarbij hij het merendeel van de speeltijd als enige karakter het beeld bezet houdt. De andere karakters in de film zijn voornamelijk de stemmen via de GSM. Met onze reisgids Judi natuurlijk als meest aansprekende voorbeeld. Judi is een (stem)rol van de knappe Ahsley Scott. Fraai zijn de rijadviezen uit de Road Aid Travel Guide in de film verwerkt. Lost is een onbekende film van een onbekende regisseur. Een film waarin een man de weg kwijt is; niet alleen de weg met zijn auto, maar ook zijn levensweg. Een spannende film met sterke hoofdrol en tal van verrassingen, waaronder het einde van de film.

Genre: Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 83 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025508497

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is ruim voldoende. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Scherpte van het beeld is ook redelijk goed met evenzo een redelijke detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De film is van zeer recente datum, de filmprint is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft in nauwelijks last van filmgrain. Edge enhancement is in lichte mate toegepast.
De film is slechts verdeeld in 6 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Een fraai klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Regelmatig zijn er specifieke geluidseffecten die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Een Trailer (2 min) is het enige extra.

In Lost is hoofdrolspeler Dean Cain niet alleen de weg door de woestijn kwijt, maar ook zijn levensweg. In de woestijn wordt hij achtervolgt door een kwade crimineel, terwijl een lieftallige telefoniste hem de weg wijst. Lost van de onbekende regisseur Darren Lemke is een spannende film met een sterke hoofdrol en tal van verrassingen, waaronder het einde van de film.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn beide goed verzorgd. Een trailer is het enige extra.