Lost - Seizoen 2 (Afl. 2.13 - 2.24)

03-11-2006

8.9

Lost - Seizoen 2 (Afl. 2.13 - 2.24) (DVD)

Oceanic Flight 815 is onderweg van Sydney naar Los Angeles wanneer het neerstort boven zee. Van alle inzittenden overleven slechts 48 personen de crash. Zij komen terecht op een onbewoond eiland waar ze moeten leren samen te werken om in leven te blijven. Al snel rijst echter de vraag, zijn we wel alleen op dit eiland? Vanuit de jungle klinken namelijk regelmatig geluiden afkomstig van een soort monster. Dit is niet het enige geheimzinnige aan het eiland. Zo stuiten de leden van de groep op een noodsignaal dat ergens vanaf het eiland verstuurt wordt en al jaren herhaald wordt. Ook stuiten ze in de jungle op een vreemd soort luik met daarop een reeks vreemde nummers en een verwarde vrouwe die alleen in de jungle woont en de groep waarschuwt voor een \"The Others\". Wie zijn deze personen waar ze het over heeft, wat betekenen de nummers op het luik en wat bevindt zich eronder? Dit zijn slechts enkele van de vragen waar de groep mee rondloopt.

Seizoen twee van werd, tot groot ongenoegen van veel mensen, in twee delen uit gebracht en na onze recensie van het eerste gedeelte van dit seizoen is het nu de beurt aan deel twee. In deze uitgave zijn aflevering 13 tot en met 24 te zien en hiermee is het tweede seizoen compleet. In december wordt overigens het gehele seizoen opnieuw uitgebracht in één uitgave. Ondergetekende had niet zo heel veel last van het in twee delen uitbrengen aangezien de twee delen vrij snel na elkaar op de markt kwamen, maar onnodig blijft het natuurlijk wel. Een serie als Lost is dan ook totaal niet geschikt om te splitsen aangezien het feitelijk één lang verhaal betreft dat uitgesmeerd wordt over de verschillende afleveringen.
In aflevering 1 tot en met 12 konden we zien hoe Sawyer, Michael en Jin weer aan land kwamen na hun mislukte tocht met het vlot. Walt wordt nog steeds vermist en de drie mannen worden gevangen genomen door een groepje mensen waarvan ze niet weten wie het zijn. Uiteindelijk blijken dit overlevenden te zijn uit het staartgedeelte van het vliegtuig en al snel komen de twee groepen weer bij elkaar. Ook weten we nu wat er zich onder het luik bevindt en welke gevolgen dit heeft op de groep. Het samensmelten van de twee groepen, het luik en wat zich erin bevindt en de strijd tegen \"The Others\" zijn de voornaamste onderwerpen van dit tweede seizoen en in de afleveringen die zich op deze uitgave bevinden wordt dit verder uitgewerkt. De gebeurtenissen op het eiland worden nog steeds afgewisseld met flashbacks naar het verleden van de verschillende personages, een opzet die ongewijzigd blijft. Dit werkt soms wat minder goed dan in het eerste seizoen omdat daar de flashbacks ook echt iets te maken hadden met de daden van de persoon in kwestie op het eiland. Hier is dat soms ook nog het geval maar wel in mindere mate. Vooral de flashbacks van Jack voegen over het algemeen weinig toe en lijken alleen gebruikt te worden om de tijd te vullen.
Vrijwel de gehele cast is terug en ook zijn er enkele nieuwe personages geïntroduceerd namelijk de overlevenden uit het staartgedeelte. Bekendste van deze acteurs is Michelle Rodriguez, die onder andere te zien was in S.W.A.T., Resident Evil en The Fast and the Furious. Andere mensen uit deze groep worden onder andere gespeeld door Adewale Akinnuoye-Agbaje, bekend van The Bourne Identity en The Mummy Returns, en Sam Anderson. Deze nieuwe castleden passen prima bij de al bekende leden van de groep en hun karakters worden gaandeweg ook uitgediept.
Het tweede seizoen van Lost is uiteraard verplichte kost voor de fans van het eerste. Veel vragen worden hier beantwoord maar ook vele nieuwe vragen komen er voor in de plaats. Met dit deel is seizoen twee eindelijk compleet en kunnen we weer genieten van vele minuten spanning en intriges.

Genre: Drama, Thriller, TV
Jaar: 2005
Speelduur: 490 min
Verpakking: Slimcase (4x)
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418095802

• Gesproken toelichtingen
  • De Flashbacks Van Lost
  • Channel 4 UK Promo Van David LaChapelle
  • Fire + Water: Anatomie Van Een Aflevering
  • Lost: Op Locatie
  • De Wereld Volgens Sawyer
  • Bloopers Van Lost
  • Verbanden Van Lost
  • Mysteries, Theorieën En Samenzweringen
  • Geheimen Van De Bunker
  • Hondse Schipbreukeling

De beeldkwaliteit van de afleveringen in dit tweede deel van het seizoen is, niet helemaal verrassend, gelijk van kwaliteit als die van het eerste deel. De scherpte is vrijwel de gehele speelduur uitstekend en het beeld bevat veel detail. Ook de scènes in de jungle zijn prima te volgen, dit ondanks de dichte begroeiing en vele lagen van diepte waar veel transfers nogal eens moeite mee hebben. De kleuren ogen lekker fel en goed verzadigd. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zien er goed uit. Ook qua artefacten scoort het beeld meer dan voldoende. Hier en daar is wat lichte beeldruis te zien en aliasing, maar deze momenten zijn op één hand te tellen.
De afleveringen zijn verdeeld in 8 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar staat te hoog in het beeld.

Ook het geluid is gelijk aan dat van het eerste deel en dat betekent weer een prima Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) die de beelden van geluid voorziet. De tracks klinken mooi ruimtelijk en vooral in de jungle komt het geluid van alle kanten. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De muziek en overige geluiden worden door de frontspeakers weergegeven en hier is een mooi breed stereogeluid te horen. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel tijdens de scènes met wat meer actie, maar het laag klinkt niet altijd even goed gedoseerd en wisselt nogal in diepte. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Net als bij deel één van seizoen twee is er bonusdisc te vinden in de uitgave waarop alle extra\'s verzameld zijn. Slechts de audiocommentaren zijn uiteraard te vinden op de schijf van de betreffende aflevering.

Gesproken Toelichting
Bij twee afleveringen op deze uitgave is er een commentaar te beluisteren van de makers van de serie. Wie ermee werken aan het commentaar verschilt per aflevering.
- The Whole Truth (Disc 4): Het commentaar wordt geleverd door acteurs Yunjin Kim en Daniel Dae Kim en schrijvers Elizabeth Sarnoff en Christina M. Kim
- Dave (Disc 5): Het commentaar wordt geleverd door regisseur van de aflevering Jack Bender en acteurs Jorge Garcia en Cynthia Watros.

De bonusdisc begint met enkele trailers van andere Buena Vista uitgaven, namelijk Grey\'s Anatomy - Seizoen 2, Alias - Seizoen 5, Scrubs - Seizoen 4 en Commander in Chief - Seizoen 1.

Hierna is een kort filmpje te zien van een lid van de DHARMA Initiative die ons vertelt dat onze toch over de bonusschijf is verdeeld in drie fases.

Fase 1: Observatie

Fire + Water: Anatomie Van Een Aflevering (31 min.)
Hier vertellen de makers hoe ze het schrijven en bedenken van een aflevering aanpakken. De aflevering die hier besproken wordt is aflevering 12, Fire + Water, die zich gek genoeg op het eerste deel van het seizoen bevindt.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Lost: Op Locatie (56 min.)
Dit onderdeel is verdeeld in verschillende extra\'s en die gaan wat dieper in op het maken van enkele afleveringen. De zeven featurettes hebben dezelfde naam als de betreffende aflevering en bij elke featurette zien we beelden van achter de schermen en interviews met de cast en crew en zo krijgen we een beeld van de opnames en zaken die gebeuren in die episode. Een gedeelte van deze extra is ook te vinden op de eerste uitgave van het seizoen.

De Wereld Volgens Sawyer (4 min.)
Een korte featurette over de namen die Sawyer steeds weer geeft aan overige leden van de groep en zijn rol binnen de groep.

Fase 2: Conditionering

De Flashbacks Van Lost
Drie flashbacks uit de afleveringen Abandoned en Lockdown die niet op televisie te zien waren.
Het beeld is 1.78:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deleted Scenes
Veertien verwijderde scènes die los te bekijken zijn of achter elkaar. Er wordt niet uitgelegd waarom de scènes verwijderd zijn.

Bloopers Van Lost (4 min.)
De naam zegt het al, dingen die fout gingen tijdens de opnames van de show.

Channel 4 UK Promo Van David LaChapelle (1 min.)
Een wat vreemd promotiefilmpje voor het eerste seizoen waarin iedereen aan het dansen is en er wat vreemd uitzien. Deze extra is ook te vinden op de eerste uitgave van het seizoen.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Fase 3: Conclusie

Verbanden Van Lost (1 min.)
Deze extra begint met een korte filmpje waarin wordt verteld over een theorie die zegt dat alle mensen op aarde aan elkaar te linken zijn via mensen die zij kennen en via mensen die bekenden van hen weer kennen. Hierna kun je zelf aan de slag met de personages uit de serie en proberen te achterhalen hoe en wanneer zij elkaars pad gekruist zijn voordat ze op het eiland kwamen.

Mysteries, Theorieën En Samenzweringen (10 min.)
De fans en makers van de show spreken zich uit over de serie en wat volgens hen de grote geheimen zijn waarop de serie gebouwd is.

Geheimen Van De Bunker (15 min.)
Deze featurette staat in het teken van de bunker die gevonden wordt in dit seizoen. Er wordt gesproken welke invloed het heeft op het verhaal, maar we zien ook hoe de set van de bunker gemaakt is en hoe de opnames verlopen.

Hondse Schipbreukeling (6 min.)
Hier staat de hond Vincent centraal, het huisdier van Walt. We zien hoe de opnames met de hond eraan toegaan en hoe deze getraind is.

Er zijn verder nog een aantal Easter Eggs te vinden.

Het tweede seizoen van Lost is compleet met deze twee uitgave van het seizoen en wederom worden we meegenomen in een wereld vol mysterie. De opzet blijft hetzelfde en de beelden op het eiland worden afgewisseld met flashbacks. Er worden enkele vragen beantwoord maar ook vele nieuwe steken de kop op. De afleveringen zijn wederom erg spannend en eindigen op een dusdanige manier dat je het liefst de volgende aflevering ook gelijk kijkt. Seizoen twee is dan ook absoluut verplichte kost voor de fans. Beeld en geluid zijn wederom dik in orde en er zijn ook enkele interessante extra\'s aanwezig, hoewel sommige ook in de eerste uitgave te vinden waren.