16 Blocks

30-11-2007

7.2

16 Blocks (Blu-ray)

Jack Mosley (Bruce Willis) is werkzaam bij de politie van New York. Hij is al wat op leeftijd en heeft tevens aan alcoholprobleem. Hij ziet het allemaal niet meer zo zitten en loopt wat versuft door het leven. Aan het einde van de dag krijgt hij van zijn baas ineens een klusje waar hij helemaal niet blij mee is. Hij moet een getuige van het bureau naar de rechtbank brengen, zestien straten verderop. Een simpele klus denkt hij en hij gaat dan ook op pad. Onderweg stopt Jack bij een drankwinkel om wat alcohol in te slaan. Dan wordt zijn auto en de getuige erin beschoten door twee mannen. Jack weet de één van de mannen buiten gevecht te stellen en gaat samen met zijn gevangene, Eddie (Mos Def), op de vlucht voor de andere schutter. Hij verstopt zich in een café waar hij vaak komt en roept de hulp in van zijn collega's. Zijn collega's waaronder zijn voormalige partner Frank Nugent (David Morse) zijn snel ter plaatse en stellen voor de getuige over te nemen. Jack vertrouwt het echter niet en terecht want zijn collega's zien Eddie het liefst dood aangezien hij moet getuigen tegen hen. Jack slaat op de vlucht met Eddie en samen proberen ze de rechtbank te bereiken.

Richard Donner is een regisseur en producent met een behoorlijke staat van dienst. 16 Blocks is één van zijn laatste projecten na klassiekers als de Lethal Weapon trilogie en de eerste Superman film. Met 16 Blocks levert Donner een aardige actiethriller, die echter niet dezelfde status zal bereiken als de voorgaande films. Echt erg is dit ook niet. 16 Blocks is gewoon een aardige en redelijk onderhoudende prent zonder al te veel fratsen. Meer pretendeert de film ook niet te zijn, de film is slechts bedoeld om te vermaken. Het redelijk simpele plot is aardig spannend en de achtervolging van de agenten op hun collega en de getuige is waar het verhaal om draait en waar de film zijn kracht vandaan haalt. Ook zijn er enkele korte actiescènes te zien, maar die bestaan voornamelijk uit het lossen van wat enkele schoten over en weer. Er wordt verder nog geprobeerd enige diepgang te creëren door een band te laten ontstaan tussen de twee mannen die achterna gezeten worden en de manier waarop hun relatie zich ontwikkelt. Dit leidt echter nooit af van de rest van het verhaal en verder maakt het de karakters alleen maar sympathieker.
De hoofdrol wordt gespeeld door een andere oudgediende en wel Bruce Willis. Deze acteur behoeft natuurlijk geen verdere introductie en vrijwel iedereen heeft wel eens een film gezien met hem in de hoofdrol. Wat wil je ook met 69 films op je naam en klassiekers als de Die Hard films, Pulp Fiction, 12 Monkeys, Sin City en The Sixth Sense. Willis heeft al vaak een agent mogen spelen maar hier zet hij toch een geheel andere rol neer en het tegenovergestelde van zijn karakter John McClane uit de Die Hard trilogie. De agent die hij hier gestalte geeft is te zwaar, drinkt teveel en geeft niks om zijn leven. Een uitgeblust persoon waarin we aan het begin van het verhaal Willis amper herkennen. De andere hoofdrol wordt gespeeld door rapper Mos Def die langzaam maar zeker een naam voor zichzelf begint te maken in Hollywood. Zijn rol is hier in het begin vrij irritant met een raar stemmetje en zijn constante spraakwaterval. Gek genoeg werkt het nog ook en de irritatie die Bruce Willis voelt in het begin, voel je als kijker ook. Gaandeweg wordt zijn karakter wat beter te verdragen en zelfs nog leuk ook. De rol van één van de corrupte agenten en eigenlijk de leider van de groep wordt gespeeld door David Morse en hij zet een koele en berekende man neer waaraan je kan zien dat hij nergens voor terugdeinst, zelfs niet het neerschieten van zijn voormalige partner. Al deze dingen zorgen ervoor dat je als kijker genoeg lol kan beleven aan deze film. Het verhaal is te standaard om echt te blijven hangen maar voor anderhalf uur kijkvermaak zonder al te veel na te denken voldoet het prima.

Dutch Filmworks heeft 16 Blocks in High Definition uitgebracht op zowel Blu-ray Disc als HD DVD. De specificaties voor beide HD formaten zijn gelijk. Wij bespreken hier de Blu-ray Disc uitgave en vergelijken deze uiteraard met de eerdere Special Edition DVD uitgave. De bespreking van de DVD release kun je hier nog eens teruglezen en daarbij kun je de (SD) screenshots nog eens bekijken.

Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 98 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664049914

• Behind the Scenes
  • Interviews met cast en crew
  • Photo Gallery
  • Alternatief einde
  • Liner Notes
  • Filmclips

De Blu-ray Disc uitgave heeft niet het correcte beeldformaat. Evenals bij de DVD release krijgen wij een aangepast beeldformaat gepresenteerd. De bioscooprelease had het brede 2.40:1 beeldformaat. Op deze schijf is het beeld bijgesneden tot het 1.78:1 beeldformaat, dat op een breedbeeld weergever beeldvullend wordt weergegeven. Net als bij de DVD uitgave betekent dit dat links en rechts beeld mist, wat bij sommige scènes duidelijk te merken is aan de te krappe framing (zie ook onze screenshots 1 & 2 bij de recensie van de DVD uitgave). Het verkeerde beeldformaat betekent per definitie geen voldoende voor dit onderdeel. Jammer, want zoals je hieronder kunt lezen, is de algehele beeldkwaliteit van deze uitgave wel goed.

Het High Definition (HD) beeld heeft een resolutie van 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. De beeldfrequentie van deze uitgave is 50i (interlaced), hetgeen dus 50 halve beeldjes per seconde inhoudt. Het beeld op deze uitgave is dus niet 1080p, zoals op de cover wordt vermeld. De oorspronkelijke beeldfrequentie van de film is 24 hele beeldjes per seconde. Dit betekent dat bij deze HD transfer van de film, net als bij de standaard PAL DVD release, een 4% afspeelversnelling is toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is dus net als bij de PAL DVD uitgave 98 minuten. De toegepaste versnelling heeft geen gevolgen voor de beeldkwaliteit, maar is wel merkbaar bij het geluid. Zie hiervoor onder Geluidskwaliteit. De toepassing van het interlaced beeld betekent dat de uiteindelijke beeldkwaliteit ook afhankelijk is van de kwaliteit van de de-interlacer in je BD speler of weergavescherm.

De beeldkwaliteit van het High Defintion beeld is in het algemeen goed te noemen. Niet het scherpste en meest kleurrijke beeld dat we op een HD presentatie gezien hebben, maar wel een beeld dat duidelijk scherper en gedetailleerder is dan bij de DVD release. Er is geen edge enhancement gebruikt om het beeld scherper te laten lijken. De kleuren komen wat koud over, maar zijn met opzet bewerkt om een bepaalde sfeer op te roepen. Echt felle kleuren kom je dan ook niet tegen in deze film. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zien er verder goed uit. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is nauwelijks in het beeld aanwezig. De film is verdeeld in 18 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) heeft een mooi klein, strak gelijnd lettertype dat zich makkelijk laat lezen. De ondertiteling is netjes onder in het beeld geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Deze Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een lossless gecomprimeerde DTS-HD Master Audio 5.1 soundtrack (bitrate gemiddeld 2 Mbit/s).
Net als bij de DVD release geeft de surround soundtrack je een goed surround gevoel. Bij de actiescènes worden alle speakers goed gebruikt, waarbij de surrounds actief in split-surround (stereo) worden gebruikt. Niet alleen rondvliegende kogels of een rondvliegende helikopter, maar ook op straat hoor je overal om je heen de auto's en het publiek. Het LFE kanaal is vooral actief tijdens de actiescènes en wordt effectief gebruikt om deze scènes wat meer impact te geven. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en zijn prima te volgen.
De Dolby Digital 5.1 track is, mede door de toegepaste 4% versnelling identiek aan de DVD uitgave. De hoog resolutie DTS HD audiotrack klinkt beduidend beter dan de Dolby Digital track. De DTS HD track heeft ten eerste een betere balans, waardoor de dialogen beter te volgen zijn. Daarnaast klinkt de DTS HD track meer gedetailleerd met een duidelijk strakker laag. De totale surroundbeleving van deze track is veel groter dan bij de Dolby Digital track. Zoals bij het onderdeel Beeldkwaliteit al opgemerkt, is dit een HD release waarbij WEL een vier procent versnelling is toegepast. Dit heeft invloed op de geluidskwaliteit. De DTS HD track zou nog voller en dynamischer klinken als de 4% versnelling achterwege was gebleven. Ook dit is zondermeer een zeer goed klinkende soundtrack. Maar bij Blu-ray Disc uitgaven leggen we de beoordelingslat een stukje hoger en trekken daarom één punt van de score af.

De Blu-ray Disc start net als bij een gewone DVD met een menuscherm. Bij deze Blu-ray Disc uitgave maakt Dutch Filmworks deels gebruik van pop-up menuschermen en deels van het traditionele menuscherm. Tijdens het film kijken wordt het menu als een overlay menu weergegeven, waarbij je zonder filmonderbreking de scènes kunt selecteren. Wanneer je echter voor de extra’s kiest, wordt de film onderbroken en wordt een volledig menuscherm getoond. De menukeuzes van de extra’s worden weer als een overlay over dit menuscherm getoond.
Alle extra’s van de 2-DVD release zijn overgenomen op deze Blu-ray Disc. De geboden extra’s hebben of deels een 1080/50i HD resolutie en deels een 576i SD resolutie. De extra’s zijn optioneel Nederlands ondertiteld.

Alternate Ending (11 min)
De laatste scène van de film, maar dan volgens het oorspronkelijke script. Dit alternatieve einde is donkerder qua sfeer en duurt maar 4 minuten, de rest is de(zelfde) aftiteling van de film.

Liner Notes
Acht Nederlandstalige tekstschermen waarin je kunt lezen over de productie van de film.

Trailer (2 min)
De filmtrailer, eveneens in 1.85:1 beeldformaat.

Film Clips (6 min)
Vijf geselecteerde scènes uit de film die je nog eens apart kunt bekijken. Beeldformaat is nu wel correct, namelijk 2.40:1.

Photo Gallery
Tien (zwart/wit) foto’s uit de film.

Interviews: Cast & Crew (15 min)
Met keuze uit negen personen, acteurs, regisseur en andere crewleden. Met ieder korte interviewfragmenten die tijdens de promotie van de film opgenomen zijn. De gestelde vraag is weggelaten.

Behind The Scenes (20 min)
Beelden op de set tijdens de opnamen van de film. Zonder uitleg of toelichting. Als kijker kijk je min of meer mee over de schouder van de cameraman. Leuk om te zien hoe het er aan toegaat op zo'n filmset

Jack Mosley is een uitgebluste agent met een alcoholprobleem, werkzaam bij de politie van New York. Hij moet een getuige naar de rechtbank brengen, slechts 16 straten verder. Wat aanvankelijk een simpel klusje lijkt, wordt al snel een race tegen de klok en een gevecht met zijn eigen collega’s. 16 Blocks is een redelijk vermakelijke actiethriller van regisseur Richard Donner. Het verhaal is spannend genoeg voor anderhalf uur pretentieloos kijkplezier. De film profiteert verder van een sterke cast met onder andere Bruce Willis, Mos Def en David Morse.
Deze HD presentatie van Dutch Filmworks is niet helemaal optimaal. Ten eerste heeft het beeld, net als bij de DVD release, niet de oorspronkelijke bioscoop beeldverhouding. Het beeld is links en rechts bijgesneden tot beeldvullend breedbeeldformaat. Verder heeft de HD transfer een onnodige 4% beeldversnelling en is het beeld interlaced. De algehele beeldkwaliteit is verder wel goed en oogt zichtbaar beter dan bij de DVD. De hoog resolutie DTS-HD Master Audio track klinkt zeer goed en klinkt hoorbaar beter dan de DTS track op de DVD release. De Dolby Digital track is identiek aan die van de DVD release. De aanwezige extra’s zijn overgenomen van de eerdere 2-DVD release. Al met al een HD release die niet over de hele linie de volle potentie van het HD medium gebruikt.

HD DVD
16 Blocks is door Dutch Filmworks ook op HD DVD uitgebracht. De HD DVD is qua specificaties en extra’s identiek aan de hier besproken Blu-ray Disc uitgave.