Pirates of the Caribbean 3: At World's End

14-12-2007

8.4

Pirates of the Caribbean 3: At World's End (Blu-ray)

Elizabeth Swann (Keira Nightley) wordt geholpen door kapitein Barbossa, die door de mysterieuze Tia Dalma (Naomi Harris) is teruggehaald uit het hiernamaals, om kapitein Jack Sparrow (Johnny Depp) te redden uit zee van zand in De Kist van Davy Jones (Bill Nighy). Ze hebben hierbij de hulp van kapitein Sao Feng (Chow Yun-Fat) nodig, die een voor het bevrijden van Jack onmisbaar item bezit. Tot Elizabeth’s grote verrassing blijkt Will Turner (Orlando Bloom) ook bij Sao Feng te zijn. Ze reizen naar het einde van wereld om Jack terug te halen. Als dat gelukt is, wacht hen een zware en moeilijke strijd tegen Lord Cutler Beckett (Tom Hollander), die een donker verbond met Davy Jones heeft gesloten om heerser over de zeeën te worden. Met de Flying Dutchman in handen wil Beckett voor eens en altijd afrekenen met alle piraten. De negen Piratenleiders van het Broederschap van Piraten komen samen op Shipwrecks Cove. Ooit hebben de Piratenleiders de godin Calypso, de vroegere geliefde van Davy Jones, uit angst voor haar verbannen. Maar nu willen ze haar, in hun strijd tegen Jones Beckett, weer terughalen. Ondertussen blijkt Jack weer zo zijn eigen plannetjes te hebben. Want waarom vertelt hij Beckett dat alle Piratenleiders zich verzamelen op Shipwrecks Cove? Jack blijkt niet de enige te zijn die de ander met een list probeert te misleiden. Ondertussen bereiden de piratenleiders zich op Shipwrecks Cove voor op een gigantische zeeslag tegen de meedogenloze Lord Beckett en de geduchte Flying Dutchman van Davy Jones.

Pirates of the Caribbean: At World’s End is het derde en laatste deel van de Pirates Trilogie. Wat in 2003 met Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl begon als een avontuurlijke blockbuster verfilming, gebaseerd op de gelijknamige attractie in een Disney pretpark, is uitgegroeid tot een van de meest populaire kaskrakers van de laatste jaren. In alle drie Pirates of the Caribbean films speelt Johnny Depp op meesterlijke wijze de ondertussen zeer populaire piratenkapitein Jack Sparrow. Alle drie films zijn geregisseerd door regisseur Gore Verbinski en geproduceerd door Jerry Bruckheimer. Tezamen realiseerden zij avontuurlijke non-stop actiefilms, voorzien van een passend magisch Disney sausje.
Pirates of the Caribbean: At World’s End is het vervolg op de tweede Pirates film: Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest. Deze tweede film had voor velen een onbevredigend einde omdat het verhaal abrupt stopte zonder een afgehecht einde. Er zat niets anders op dan wachten op het derde deel, dat een jaar later in de bioscopen verscheen. Regisseur Gore Verbinski en schrijvers Ted Elliot en Terry Rosso trakteren je met dit derde deel op een uitstekend vervolg. Natuurlijk is het weer een non-stop actiefilm waarin uiteraard weer de tegendraadse piraat Jack Sparrow de boventoon voert. Op het gebied van actie en spektakel is dit derde deel wederom de overtreffende trap van de voorgaande delen. De strijd die rond de maalstroom wordt geleverd ziet er fantastisch uit. In een hoog tempo rol je van het ene (vecht)spektakel in het andere, waarbij weer veel gebruik is gemaakt van CGI, de beelden die met de computer gemaakt zijn. Uiteraard missen de humor en de gevatte opmerkingen ook in dit derde deel niet. Met dit laatste deel hebben de makers zich er niet gemakkelijk vanaf gebracht. Het verhaal is bij vlagen best ingewikkeld, waarbij de vele misleidingen tussen de verschillende piratenleiders je dwingt om goed bij de les te blijven. Kritiekpuntje kan zijn dat er wat veel vechtscènes in zitten en het zwaartepunt erg ligt op de grote strijd rond de maalstroom. Maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de fraaie sfeervolle beelden en de meer rustige scènes. Uiteraard zie je alle bekende spelers weer terug met onder andere Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Nightley, Bill Nighy, Geoffrey Rush en Tom Hollander. Nieuw in de film is Chow Yun-Fat, die de Singaporese piratenleider Sao Feng speelt. Hans Zimmer heeft de film weer van zijn zeer herkenbare muziek voorzien. Deze filmmuziek is erg populair bij menig amateur muziekgezelschap, die het overbekende thema van Pirates of the Caribbean op de lessenaar hebben staan. Pirates of the Caribbean startte met een verfrissend eerste deel, gevolgd door een iets tegenvallend tweede deel. Maar dat zich nu met dit derde deel revancheert met een goed verteerbare no-nonsense combinatie van lawaaierige actie, spektakel, humor, bijzondere karakters en special effects. Kortom, bijna drie uur spektakel om lekker onderuit gezakt van te genieten.

Buena Vista heeft The Pirates of the Caribbean: At World’s End uitgebracht in een 2-DVD Special Edition uitvoering en in High Defintion beeld en geluid op een dubbele Blu-ray Disc. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de 2- DVD Special Edition DVD uitgave.

Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 169 min
Verpakking: Duo Blu-ray Disc Keepcase
  • DTS 5.1 - Frans
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418140564

• Bloopers
  • Weggelaten scènes
  • Op de set met Keith en Johnny
  • Hijs de vlag
  • De wereld van Chow Yun-Fat
  • Meesterlijke ontwerpers
  • Bij de broederschapsraad
  • Piratenmastro: de muziek van Hans Zimmer
  • Een verhaal van vele Jacks
  • Een scène uitgelicht: De Maalstroom
  • De Maalstroom: Interactief

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.40:1 beeldformaat (op de cover staat onjuist 1.85:1 vermeld). Het progressieve beeld op deze Blu-ray Disc heeft een resolutie 1920*1080 beeldpunten (vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 169 minuten tegenover 162 minuten op de PAL DVD uitgave.

Net als bij de voorgaande releases, is ook bij dit derde deel weinig aan te merken op de beeldkwaliteit. Mooie volle en natuurlijke kleuren sieren het beeld, dat er zeer scherp en mooi gedetailleerd uitziet. Veel scènes spelen zich bij zeer gedimd licht af. Maar ook het contrast en het zwartniveau van het beeld zijn beide prima, zodat ook de donkere scènes er goed uitzien. De film heeft geen last van edge-enhancement. Het kleurrijke beeld op deze Blu-ray Disc ziet er in vergelijking met de DVD nog rijker gekleurd uit met meer kleurnuanceringen. De scherpte en detaillering van het beeld zijn uitzonderlijk goed met veel detail in het beeld. Door de betere detaillering lijkt ook de diepte in het beeld toegenomen. Kortom, Buena Vista laat op deze Blu-ray Disc een zeer fraai gedetailleerd, sfeervol en filmisch prachtig beeld van dit derde Pirates of the Caribbean deel zien. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is een mooi klein en goed leesbare tekst. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak, dus boven de onderste zwarte balk, geplaatst.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Wat geluid betreft heeft deze Blu-ray Disc uitgave een duidelijk een dikke streep voor op de gewone DVD uitgave. Bij deze Blu-ray Disc heb je bij de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een zeer goed klinkende Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en nog fraaier klinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 (16 bit / 48 kHz) soundtrack. Op de Blu-ray Disc staan ook nog twee nasynchronisaties, te weten een Franse en een Spaanse surroundtrack, beide in DTS 5.1 en in Dolby Digital 5.1 kwaliteit.

De beide Engelstalige 5.1 surroundtracks klinken uitstekend! Zoals het een onvervalste moderne actiefilm betaamt, is dit een soundtrack die alle speakers in je hometheater installatie intensief benut. De geluidseffecten komen je van alle kanten tegemoet. Het geheel klinkt als een fraaie ruimtelijke soundtrack met veel richtingsgevoel, waarbij de surround speakers in split-surround (stereo) worden gebruikt. Ook het LFE kanaal doet zeer nadrukkelijk mee en geeft de vele actiescènes een stevige impact. De sfeervolle muziek van filmcomponist Hans Zimmer klinkt mooi warm, met een heerlijk strak laag en een goede detaillering in het hoog. En ondanks al het actiegeweld blijven de dialogen, die uit het centerkanaal komen, duidelijk te volgen.

De Dolby Digital 5.1 track op deze Blu-ray Disc klinkt iets beter dan zijn DVD tegenhanger, dankzij de afwezigheid van de PAL speedup en de iets hogere bitrate. De ongecomprimeerde PCM 5.1 track doet daar nog eens hoorbaar een dikke schep bovenop. Zowel dynamiek als impact werkelijk prachtig. Het hoog is zeer fraai gedetailleerd, het laag mooi diep en strak. Bij de PCM track is het surroundgeluid veel duidelijker en beter gedetailleerd aanwezig, waardoor de totale surroundbeleving aan impact wint. Een prachtige soundtrack die je als demonstratiemateriaal voor je HT setup kunt gebruiken.

De Blu-ray Disc start met een reclametrailers voor andere (High Definition) Buena Vista uitgaven.
De geanimeerde menuschermen van deze Blu-ray Disc zijn in dezefde Disney stijl als de eerdere POTC uitgave, met fraaie filmgerelateerde animaties en gesproken ondersteuning en muziek. Als gevolg van deze uitgebreide menuschermen heeft de Blu-ray Disc een redelijk lange laadtijd om alle Java code hiervoor te laden. Maar het resultaat is bijzonder fraai. Ook deze Blu-ray Disc maakt verder gebruikt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld, waarbij in dit geval het filmbeeld in een kleiner venster wordt getoond. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld, tenzij anders vermeld.

Blu-ray Disc 1

Bloopers (5½ min)
Ofwel, hoe leuk kunnen gemaakte fouten zijn. Beeldformaat is 2.35 in HD resolutie.

Blu-ray Disc 2
De overige extra’s staan op de tweede Blu-ray Disc (capaciteit 25 GB). Alle extra’s op deze disc hebben 1080p HD resolutie. Deze extra’s waren allemaal te vinden op de 2-DVD Special Edition uitgave, waarbij één interactief onderdeel is toegevoegd. De menustructuur is apart. Van elke onderdeel zie je een korte tekstuitleg staan en wordt je ondertussen, op een wijze die we eerder bij Disney releases hebben gezien, auditief gestimuleerd om een keuze te maken.

De Maalstroom: Interactief
Nieuw onderdeel op deze Blu-ray Disc. Je krijgt een rondleiding met introductie van Jerry Bruckheimer op de grootste set ooit gebouwd (aldus Bruckheimer). Het is de set in een hangar waar de maalstroom scène is opgenomen. Je krijgt uitleg over hoe dit technisch allemaal in zijn werk is gegaan. Het interactieve gedeelte betekent dat je zelf onderdelen kunt selecteren waar je meer over wilt weten. Dit kan door symbolen in het scherm of via het menuscherm. Deel van deze informatie is ook te vinden in de documentaire over De Maalstroom.

Keith en de kapitein: Johnny en de rocklegend op de set (5 min)
Waarin de vergelijking wordt gemaakt dat de piraten de rock & roll sterren van de 18e eeuw waren, aldus volgens Johnny Depp en Keith Richards (Rolling Stones). Keith Richards speelt in de film kapitein Teague.

Een scène uitgelicht: De Maalstroom (19½ min)
Met uitgebreide aandacht voor de vechtscène rond de grote maalstroom, die men in een grote hangar heeft opgenomen.

Een verhaal van vele Jacks (5 min)
In de film zit een scène waarin Johnny Depp vele verschijning van Jack Sparrow speelt.

Deleted Scenes (2½ min)
Twee korte scènes die niet gebruikt zijn, optioneel met commentaar van regisseur Gore Verbinski.

De wereld van Chow Yun-Fat (4 min)
Met het karakter Sao Feng, gespeeld door Chow Yun-Fat, wordt de wereld van Singapore en de Zuid-Chinese Zee in de film geïntroduceerd.

Piratenmaestro: De muziek van Hans Zimmer (10½ min)
Aandacht voor de filmmuziek en componist Hans Zimmer.

Meesterlijke ontwerpers (26 min)
Met een vijftal apart te selecteren featurettes over specifieke ontwerpen in de film, te weten: de navigatiekaart van Sao Feng, de vervloekte bemanning, Singapore locatie, het kostuum van kapiteain Teague en het dikke piraten codeboek. Elk van de ontwerpers vertelt over zijn/haar ontwerp.

Hijs de vlag (5 min)
Onthult de inspiratie voor en gedachte achter de originele compositie van “Hoist the Colors”, het liedje van de openingsscène.

Bij de broederschapsraad ( 10 min)
De legendarische Piratenleiders en hun kostuumontwerpen, achtergronden en unieke persoonlijkheden van dichtbij bekeken. Dit onderdeel begint met een één minuut durend introfilmpje. Dan krijg je een tweede menuscherm met de schaal waarin de negen items van elke piratenleider liggen. Elk van deze items is te selecteren waarbij de bewuste piratenleider in ongeveer één minuut nader wordt toegelicht.

De 2-disc set is verpakt in een blauw transparante duo Blu-ray Disc keepcase, voorzien van een zeer fraai glanzende slipcase met dezelfde opdruk als op de cover. De opdruk heeft een soort 3D aanblik.

Pirates of the Caribbean: At World’s End is het vervolg op de tweede Pirates film Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest. Deze tweede film had voor velen een onbevredigend einde omdat het verhaal abrupt stopte zonder een afgehecht einde. Met dit derde deel komt de trilogie met een bij tijden ingewikkeld verhaal en veel actie en spektakel tot een einde. Wederom speelt Johnny Depp de charmante piratenkapitein Jack Sparrow, hierbij ondersteund door Orlando Bloom als de nobele Will Turner en Keira Knightley als de mooie Elizabeth Swann. Samen met de andere piratenleiders voeren zij strijd tegen tegen Lord Cutler Beckett, die een donker verbond met Davy Jones heeft gesloten om heerser over de zeeën te worden. Deze spectaculaire avonturenfilm is door Buena Vista nu uitgebracht op Blu-ray Disc met High Definition beeld en geluid. Wat betreft kwaliteit laten zowel beeld als geluid weinig te wensen over. Het beeld is superscherp en gedetailleerd, de PCM 5.1 soundtrack klinkt indrukwekkend. De extra’s van de eerdere gereleasde 2-DVD Special Edition zijn als extra op de tweede Blu-ray Disc opgenomen met één additioneel interactief extra.
Een mooie afronding van de fantasievolle piratentrilogie op Blu-ray Disc.

HD DVD
Pirates of the Caribbean: At World’s End is, evenals de andere delen, in High Definition alleen op Blu-ray Disc uitgebracht.