First Blood

02-12-2008

5.8

First Blood (Blu-ray)

John Rambo (Sylvester Stallone) is een veteraan van de Vietnam-oorlog. Hij heeft geen vast woon of verblijfplaats meer en zwerft door Amerika, op zoek naar vrienden uit de oorlog. Op een dag komt hij aan in een klein plaatsje, waar hij al snel in de problemen komt. De plaatselijke sheriff, Will Teasle (Brian Dennehy), heeft het niet zo op types als John en verzoekt hem dan ook vriendelijk de stad te verlaten. John vindt echter dat hij in zijn recht staat en dat hij het stadje gewoon mag bezoeken, net als ieder ander mens. De sheriff laat hem hierop arresteren voor landloperij en John wordt overgebracht naar het bureau. Hier moet hij enkele vernederende dingen doorstaan en dit brengt bij hem de verschrikkingen van de oorlog weer naar boven. Hij slaat op de vlucht en zoekt een schuilplaats in het nabijgelegen bos. De gehele plaatselijke politiemacht gaat op zoek naar John, maar hij is in zijn element en als getrainde machine weet hij moeiteloos te overleven. Slechts een oude vriend lijkt hem te kunnen stoppen, maar komt zijn hulp op tijd?

First Blood is de eerste uit een reeks film rond het personage John Rambo. Hiermee had Sylvester Stallone zijn tweede filmserie te pakken, na eerder gestalte te hebben gegeven aan Rocky Balboa in de succesvolle reeks rond de bokser uit Philadelphia. In deze eerste film zien we hoe John Rambo aankomt in een klein stadje en feitelijk met niemand problemen wil. De problemen lijken hém echter te achtervolgen als hij het aan de stok krijgt met de plaatselijke politiemacht. De manier waarop zij Rambo benaderen en behandelen kan gezien worden als een directe aanklacht tegen de manier waarop veel veteranen van de Vietnam-oorlog behandeld werden. Veel Amerikanen waren het niet eens met de aanwezigheid van soldaten in Vietnam en hierdoor werden veel jongens schofterig en slecht behandeld bij terugkomst in eigen land. Dit gegeven geeft de film een zekere diepgang en dat is één van de redenen waarom dit eerste deel nog altijd de beste uit de reeks blijft. Een andere reden is dat John Rambo hier gewoon een mens van vlees en bloed is en geen supermens die het alleen opneemt tegen een overmacht aan Vietnamese en Russische soldaten in de latere delen. Hier moet hij vertrouwen op zijn superieure training en gebruik maken van de middelen die hem gegeven worden door de natuur en de omgeving. First Blood is dan ook niet de zoveelste hersenloze actiefilm uit een tijd waar dat eerder regel dan uitzondering was. De actiescènes zijn uiteraard wel een belangrijk onderdeel van de film en die zijn dan ook uitstekend gemaakt. De gehele film is fraai geschoten en de mooie beelden van de Amerikaanse natuur zien er nog altijd goed uit. De betrokken cast levert ook allen goed prestaties af, uiteraard met Stallone voorop. Deze rol kan misschien wel gezien als zijn beste ooit en hij weet goed de verschillende emoties van zijn karakter over te brengen. We zien John Rambo verschillende stadia van emoties doorlopen en Stallone weet ze allemaal overtuigend neer te zetten. Vooral het einde is sterk en de emotionele instorting van Rambo is er één die indruk maakt. Een andere belangrijke rol is die van Colonel Trautman, neergezet door Richard Crenna. Crenna werd pas bij de film betrokken toen de opnames al begonnen waren, maar vanaf het moment dat hij te zien is in de film, zet hij een rol neer die uitstekend tegengas geeft aan de rol van Stallone. De opmerkingen die hij maakt over zijn leerling komen soms wat overdreven over, maar dit kan eerder gezien worden als een zwakte van het script. Ook de ondersteunende cast doet het goed, geleidt door Brian Dennehy als de doortrapte sheriff die zich lelijk heeft vergist de held van de film.
First Blood is een intelligente actiefilm en veel meer dan hersenloos geknal. Het verhaal heeft de nodige diepgang en enkele goed geschreven karakters. Dit alles maakt dit nog steeds de beste film uit de serie en een film die nog niks aan kracht heeft ingeboet.

First Blood is door Universal op Blu-ray Disc uitgebracht als losse uitgave, maar ook als onderdeel van de Rambo Trilogy Box. Onze recensies van deel twee en deel drie zijn hier te lezen. Sinds het uitkomen van het vierde deel is de serie geen trilogie meer en onze recensie van het vierde deel is hier te vinden.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 1982
Speelduur: 93 min
  • DTS-HD 2.0 - Braziliaans
  • DTS-HD 2.0 - Portugees
  • DTS-HD 2.0 - Spaans
  • DTS-HD 5.1 - Duits
  • DTS-HD 5.1 - Frans
  • DTS-HD MA - Engels
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582568257

• Audio/video configuratie
  • Sly Versus Rambo Interview

De Blu-ray Disc uitgave heeft een 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering De beeldsnelheid is 24 beelden per seconde (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat je geen last hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB double layer disc.

Voor een film van 26 jaar oud laat deze uitgave een prima beeldkwaliteit zien. De film is voornamelijk opgenomen in het donker en bij bewolkte omstandigheden. Dit zorgt ervoor dat het beeld er wat somber uitziet, met donkere kleuren. Deze kleuren ogen goed verzadigd, maar soms wat gedateerd en voorzien van die typische jaren ’80 uitstraling. Veel hiervan is dus ook te wijten aan de transfer zelf en echt felle kleuren komen niet voor. Alleen in het begin zien we een strakblauwe lucht en ook de zwaailichten van de politie komen mooi fel over. De scherpte is ruim voldoende, maar softe momenten zijn wel aanwezig. Ook dit is toe te schrijven aan de manier van opnemen en de omstandigheden waarin dit plaatsgevonden heeft. Deze Blu-ray Disc geeft de film een diepte die nog niet eerder te zien was bij een uitgave van deze prent. Het niveau van detail en diepte is niet te vergelijken met een recente film op dit formaat, maar voor een film van deze leeftijd ruim voldoende. De donkere scènes zijn prima te volgen, zeker gezien de matige verlichting die gebruikt is. Filmgrain is aanwezig, maar niet genoeg om af te leiden. Verder zijn er geen artefacten aanwezig en alles bij elkaar is dit een transfer die er prima uitziet.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Er is één audiotrack in de originele Engelse taal aanwezig, namelijk een DTS HD Master Audio track (48 kHz, 16 bit). Het geluid klinkt ruim voldoende, maar wel enigszins gedateerd. Dit is vooral te merken aan de gebrekkige dynamiek. De surrounds worden dan ook slechts incidenteel gebruikt en dit alleen tijdens scènes met veel actie. Het LFE kanaal is verder ook niet echt aanwezig en hierdoor klinkt de track soms wat vlak. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers worden gebruikt voor de muziek en overige geluiden. Hier is een breed stereogeluid te horen met een goede scheiding van de kanalen. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Een track die voldoende klinkt, maar niet te vergelijken is met het geluid van recente films. De track mist hiervoor dynamiek en ruimtelijkheid. Het mate van detail is ook iets te weinig voor een HD track, maar gezien de leeftijd van de film toch voldoende.

Na het opstarten van de schijf kom je terecht in het hoofdmenu, waar alle instellingen te maken zijn. Tijdens het afspelen van de film is er een pop-up menu op te roepen. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld.

Sly Versus Rambo Interview – Paris 2008 (8 min.)
Een recent opgenomen interview waarin Sylvester Stallone ingaat op de totstandkoming van deze eerste film uit de serie. Hij praat over de verschillende richtingen waarin de makers het verhaal wilden laten gaan en over het personage van John Rambo. Het interview wordt afgewisseld met beelden uit de film.
De resolutie van deze extra is 1080i.

Audio en Videoconfiguratie
Bij de videoconfiguratie krijg je één testscherm getoond voor het instellen van helderheid en contrast, voor het geluid wordt een ‘pink noise’ (=ruis waarin alle frequenties zijn verwerkt) signaal gestuurd over de 5.1 speakers voor het instellen van de luidheid.

John Rambo is een veteraan van de Vietnam-oorlog en sinds zijn terugkomst in Amerika voelt hij zich nergens meer thuis. Hij zwerft dan ook door het land, op zoek naar oude maten uit de oorlog. Op een dag komt hij een plaatsje waar de plaatselijke sheriff hem niet echt welkom heet. De man verzoekt John de stad weer te verlaten, maar John vindt dat hij het recht heeft de stad te bezoeken, net als ieder ander. Hij wordt opgepakt en overgebracht naar het bureau, waar John enkele vernederingen moet doorstaan. Dit zorgt ervoor dat hij doorslaat en hij weet te vluchten. De gehele politiemacht en het leger gaan naar hem op zoek, maar John Rambo is een getrainde vechtmachine die in het bos duidelijk in het voordeel is. First Blood is de eerste film uit de serie rond deze actieheld en met stip de beste uit de reeks. Het verhaal is overtuigend en het personage van John Rambo is hier nog realistisch, in plaats van de vechtmachine die eigenhandig honderden soldaten uitschakelt. De actie is goed verzorgd en de acteerprestaties van goed niveau. Het beeld van deze Blu-ray Disc is ruim voldoende, zeker gezien de leeftijd van de film. Het geluid is ook goed verzorgd, alleen op het gebied van extra’s valt er niet veel te genieten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.