Earth, Wind & Fire: Live At Montreux 1997

Henrieke van Assen
03-01-2010

5.9

Earth, Wind & Fire: Live At Montreux 1997 (Blu-ray)

Op 11 juli 1997 trad de Amerikaanse groep Earth, Wind & Fire (EWF) op in het Stravinski auditorium tijdens het beroemde jazzfestival in het Zwitserse Montreux. Vanaf 1967 wordt dit festival jaarlijks georganiseerd. Vanaf het midden van de jaren ’70 betreden ook muzikale grootheden buiten de jazzwereld het podium in Montreux. Earth, Wind & Fire brengt een mengeling van soul, R&B, jazz en funk ten gehore. In de jaren ’70 van de vorige eeuw scoorde de groep superhits met September, Fantasy en Boogie Wonderland. In 1997 bestaat de groep uit de volgende leden: Philip Bailey (zang), Sheldon Reynolds (zang en gitaar), Verdine White (basgitaar), Ralph Johnson (zang en percussie), Sonny Emory (drums), Morris Pleasure (keyboards), Mike McKnight (keyboards), David Romero (percussie), B. David Whithworth (zang en percussie), Gary Bias (saxofoon), Ray Brown (trompet) en Reggie Brown (trombone). Naast de muzikanten treden Dee Dee Weathers en Kayusha Simpson op als danseressen. Op deze Blu-ray Disc zijn de volgende nummers te vinden:

01. Introduction By Claude Note
02. Rock That
03. Jupiter
04. Saturday Nite
05. Revolution
06. Gratitude
07. September
08. Let’s Groove
09. Rock It
10. Sun Goddess
11. Can’t Hide Love
12. That’s The Way Of The World
13. Drum Solo
14. Reasons
15. Fantasy
16. Mo’s Solo
17. Boogie Wonderland
18. After The Love Has Gone
19. Sing A Song
20. Shining Star
21. Devotion

In 1969 richt Maurice White uit Chicago de band Salty Peppers op. Deze groep had vooral succes in Chicago en omstreken. In het begin wisselt de samenstelling van Salty Peppers voortdurend. Naast al de personele wisselingen wordt de naam van de groep veranderd in Earth, Wind & Fire (EWF). Na al deze veranderingen is de gouden formule gevonden en breken succesvolle tijden aan. Met de single Shining Star van het album That’s The Way Of The World en het album zelf is EWF in 1975 de eerste zwarte groep die in de Verenigde Staten tegelijkertijd nummer 1 staat op de single- en albumlijst van Billboard. Dit succes wordt gevolgd door onder andere Fantasy, September en Boogie Wonderland. Vanaf eind jaren ’70 hebben de heren het druk met hun soloprojecten en begint de groep langzaam uiteen te vallen. Uiteindelijk gaat de groep in 1984 uit elkaar. Twee jaar later besluiten Maurice White en Philip Bailey om nieuw leven in Earth, Wind & Fire te blazen. Het grote succes van de jaren ’70 wordt niet meer behaald, maar het plezier bij de groep is er niet minder om. Door ziekte treedt Maurice White vanaf 1996 niet meer met de groep op.
De heren maken veel indruk tijdens het optreden. Zonder gebruik te maken van toeters en bellen zoals grote videoschermen en uitgebreide lichtshows imponeert Earth, Wind & Fire met hun muziek. In het concert worden jazz, funk, disco en rock gecombineerd. Ook is er ruimte voor individuele improvisaties. Zo scat Philip Bailey zich door de nummers Reasons en Fantasy heen. Scat is een jazzvariant waarin gezongen improvisatie centraal staat. De blazerssectie van de groep vormt de ruggegraat van Earth, Wind & Fire. Zij geven een lekkere soulachtige tint aan de muziek. De drumsolo is een hoogtepunt op de Blu-ray Disc. De individuele kwaliteiten van de verschillende groepsleden komen aan bod. Vooral het vakmanschap van drummer Sonny Emory druipt ervan af. De grote succesnummers van weleer worden gemixed met liedjes van de cd The Name Of Love (1997). Het knappe van EWF is dat zij de bekende nummers fris en nieuw laten klinken. Het dromerige Fantasy wordt afgewisseld met het swingende Boogie Wonderland. De muzikanten zoeken voortdurend contact met het enthousiaste publiek. De reacties vanuit het publiek inspireert de groep duidelijk om zich voor de volle 110% in te zetten. Dat de organisatoren van het Jazz festival van Montreux het concert op prijs stelden, blijkt uit de uitnodiging aan de band om in 1998 terug te komen voor een nieuw optreden.

Genre: Muziek
Jaar: 2004
Speelduur: 106 min
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Muziek
  • DTS-HD 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Engels
Uitgever: Eagle Vision
EAN: 5051300504274

• Bonus Tracks 1998

De Blu-ray Disc uitgave van Earth, Wind & Fire: Live At Montreux 1997 heeft het originele 1.78:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/60i resolutie. Dit betekent dat 1080 beeldlijnen interlaced worden met een beeldfrequentie van 60 Hz. Het beeld bestaat uit 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc.

Het concert oogt over het algemeen scherp. De scherpte van het beeld is vooral te zien in de details van de kleding. De versierselen op de ivoorkleurige colbert van Philip Bailey worden duidelijk weergegeven. De detailweergave is goed. Zo kun je de zweetdruppels op het hoofd van drummer Sonny Emory tijdens de drumsolo bijna aanraken. Jammer genoeg zijn het zwartniveau en contrast aan de magere kant. Het zwart wordt meer als antraciet op het scherm getoond. Dit is duidelijk te zien in beelden waarin het publiek centraal staat. Zo nu en dan is het ook te zien in de achtergrond bij opnames van de muzikanten. De huidkleuren ogen iets te warm naar mijn smaak. Het schaduwdetail is prima in orde. Het concert is verdeeld in 21 hoofdstukken. Elk liedje vormt een apart hoofdstuk.

Onderstaande HD screenshots zijn verkleind naar 1280*720 formaat en gecomprimeerd opgeslagen. Ze zijn daarom niet representatief voor de hoge beeldkwaliteit van Blu-ray Disc, maar geven wel een goede indruk.

Op de Blu-ray Disc zijn drie geluidssporen te vinden: een LPCM 2.0 track (16 bit/48 kHz), een Dolby Digital 5.1 track (640 kb) en een DTS-HD Master Audio 5.1 track (16 bit/48 kHz). De voorkeur gaat uit naar de DTS-HD Master Audio 5.1 track. Deze track geeft het beste de sfeer tijdens het concert weer. Het publiek is laaiend enthousiast tijdens het optreden van Earth, Wind & Fire. Dat werkt aanstekelijk tijdens het beluisteren van de muziek. De zang en instrumenten komen voornamelijk uit de center- en frontspeakers. De instrumenten zijn goed te volgen. De zangstemmen klinken helder, goed verstaanbaar en komen netjes uit het midden. De surroundspeakers verzorgen de ruimtelijke weergave en laten het geluid van het publiek horen. De ruimtelijkheid gaat hier niet ten koste van de dynamiek, dat is bij de Dolby Digital 5.1 track namelijk wel het geval. De subwoofer ondersteunt de muziek met een diep laag. Verder valt op dat het geluid bij de DD 5.1 track een heel wat minder breed beeld laat horen dan de andere geluidssporen. De muziek klinkt veel minder levendig. Ook zijn de instrumenten en de zangstemmen minder goed van elkaar te onderscheiden. De LPCM 2.0 track brengt een verzorgde stereoweergave van het concert voor het voetlicht.

Het menu verschijnt automatisch zodra de disc wordt gestart Er wordt enkele minuten uit Boogie Wonderland getoond. Onderin het scherm wordt transparant het menu getoond. Als je tijdens het concert op de menuknop drukt dan verschijnt als popup menu de tracklist transparant aan de rechterkant in het scherm. Als extra zijn een aantal bonus tracks van het concert uit 1998 toegevoegd. De bonus tracks worden in een resolutie van 480/60i en in 4:3 formaat getoond. Voor het beluisteren van de liedjes kan een keuze worden gemaakt uit een LPCM 2.0 track, een Dolby Digital 5.1 track en een DTS-HD Master Audio 5.1 track.

Bonus Tracks 1998 (23 min.)
01. Kalimba Funk Intro
02. Medley: Pride/Mighty Mighty
03. In The Stone
04. Solo Percussion (Daahoud)
05. I’ll Write A Song
06. Love’s Holiday
07. Getaway

Earth, Wind & Fire verzorgt een wervelend optreden tijdens het Montreux Jazz festival in 1997. Ondanks dat groep al bijna 30 jaar bestaat, is er van slijtage geen sprake. EWF weten het publiek te boeien met hun muziek. De oude succesnummers worden met net zoveel enthousiasme gespeeld als het nieuwe materiaal. De Blu-ray disc heeft een 1080/60i resolutie. Over het algemeen is de beeldweergave goed verzorgd. Alleen laten het zwartniveau en de contrastweergave een steekje vallen. De film wordt vertoond met een LPCM 2.0 track, Dolby Digital 5.1 track en DTS-HD Master Audio 5.1 track. De voorkeur wordt gegeven aan de laatste track. De muziek wordt ruimtelijk weergegeven en klinkt heel dynamisch. Als extra zijn zeven tracks van het optreden van de groep tijdens het Montreuz Jazz festival van 1998 bijgevoegd. Deze Blu-ray is niet alleen een verplichte aanschaf voor fans van Earth, Wind & Fire, maar ook voor liefhebbers van soulmuziek.