Thief of Hearts

07-10-2002

4.8

Thief of Hearts (DVD)

Ray (John Getz) en Mickey Davis (Barbara Williams) hebben zo te zien een goed huwelijk. Maar schijn bedriegt. Ray is kinderboekenschrijver en is daar nogal geobsedeerd mee bezig zodat Mickey, die binnenhuisarchitect is, erg veel aandacht te kort komt. Mickey zoekt haar toevlucht in haar dagboek, aan wie zij haar (erotische) geheimen prijsgeeft.
Als Ray en Mickey op een avond uit eten zijn, wordt in hun huis ingebroken. Niet alleen heeft de inbreker enkele waardevolle zaken meegenomen, maar ook Mickey’s dagboeken.
De inbreker, Scott Muller (Steven Bauer) is door een schilderij van Mickey, direct weg van haar. Hij leest haar dagboeken en weet op die manier wat haar bezig houdt. Zogenaamd per ongeluk loopt hij Mickey tegen het lijf en weet haar het hof te maken. Hij doet zich voor als een rijke zakenman die toevallig een binnenhuisarchitect zoekt. Scott raakt steeds meer geobsedeerd door Mickey, die zich op haar beurt steeds ongemakkelijker begint te voelen. De romance bevalt de criminele partner van Scott, Buddy Calamara (David Caruso), bepaald niet. Ray probeert samen met zijn uitgever Marty Morrison (George Wendt) er achter te komen wie Scott eigenlijk is.

Thief of Hearts, geschreven en geregisseerd door Douglas Day Stewart, is een redelijk onderhoudende film. Stewart is ook de schrijver van bekende films als Blue Lagoon (1980) en An Officer And A Gentleman (1982). De voorspelbaarheid van de film is groot en de inhoud is vergelijkbaar met een soapserie. Het acteerwerk van de cast is voor dit type film redelijk goed. Een paar bekende gezicht zien we ook. David Caruso is vooral bekend door zijn rol in de televisieserie NYPD Blue en George Wendt is beter bekend als Norm Peterson uit de televisieserie Cheers.
Het jaren ’80 karakter van de film wordt vooral verraden door de zeer nadrukkelijk aanwezige en bij tijd en wijle erg irritante synthesizer muziek van Elizabeth Daily and Harold Faltermeyer.

Jaar: 1984
Speelduur: 96 min
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8712598716608

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, de film staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit van deze film uit 1984 is prima. Het beeld ziet er voldoende scherp uit met een prima detaillering. De kleuren zien er goed en natuurlijk uit. De leeftijd van de film blijft zich wel verraden, doordat detaillering en kleur toch minder zijn dan bij de huidige films. Het contrast en het zwartniveau zijn ook goed. Filmgrain is in lichte mate af en toe te zien. Evenals af een toe een spettertje in het beeld als gevolg van vuil of beschadigingen. Aliassing en edge enhancement zijn in zeer geringe mate te zien.
De film is verdeeld in 14 tracks. De laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De ondertiteling (wit) is duidelijk, met een beetje te groot lettertype. De ondertiteling kon nog iets lager in het beeld geplaatst worden.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De nadrukkelijk aanwezige synthesizermuziek komt met een prima stereospreiding uit de beide frontspeakers. De achterkanalen worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek. Af en toe komen wat omgevingsgeluiden uit de achterspeakers. Het laag gaat niet echt diep door, maar is voldoende aanwezig, waarbij passend gebruik wordt gemaakt van het LFE-kanaal. Het laag is alleen afkomstig van de synthesizermuziek. De dialogen zijn via de centerspeaker goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s tref je op deze DVD niet aan.

Bij de DVD zit ook een inlay met de tracklisting.

Thief of Hearts is een rustig voortkabbelende soapachtige film uit 1984 over inbreker die de dagboeken van een vrouw steelt die in haar huwelijk aandacht te kort komt. De inbreker raakt na het lezen van haar fantasieën geobsedeerd door deze vrouw. Het acteerwerk in de film is redelijk, de nadrukkelijk aanwezige synthesizermuziek doet erg gedateerd aan.
Paramount heeft de film met een goede beeld- en geluidskwaliteit op de DVD gezet. Extra’s zijn helaas niet toegevoegd, zodat dit een erg kale DVD is geworden.