Lauryn Hill - MTV Unplugged 2.0

Alexander de Mol
23-10-2002

5.2

Lauryn Hill - MTV Unplugged 2.0 (DVD)

Het ‘MTV Unplugged’ optreden met nieuw materiaal van Lauryn Hill, dat recentelijk door Sony Music op DVD is uitgebracht, was de eerste in een reeks nieuwe akoestische concerten van de populaire muziekzender MTV.

Het optreden is opgenomen in de MTV studios op 21 juli 2001 en dit jaar was de première op de TV. Tijdens de ‘Unplugged’ sessie brengt Lauryn de volgende nieuwe tracks ten gehore:
- Mr. Intentional
- Adam Lives In Theory
- Oh Jerusalem
- War In The Mind
- I Find It Hard To Say (Rebel)
- Water
- Just Want You Around
- I Gotta Find Peace Of Mind
- Mystery Of Iniquity
- I Get Out
- I Remember
- So Much Things To Say
- The Conquering Lion

Lauryn Hill brak definitief door met het tweede album van de enorm getalenteerde band \"The Fugees\". Het album \"The Score\" met onder andere de coverhit \"Killing Me Softly\" is het bestverkochte rapalbum allertijden. Na de release zijn er inmiddels zo\'n 17 miljoen exemplaren van over de toonbank gegaan. Lauryn Hill, Wyclef Jean en Pras kozen vervolgens echter vreemd genoeg voorlopig voor een solocarriere.
Lauryn Hill is in het dagelijks leven getrouwd met Rohan Marley, één van de zoons van de koning van de rastamuziek, Bob Marley. Nadat Lauryn het leven had geschonken aan zoon Zion, bracht ze in 1998 haar eerste, zeer succesvolle, solo-album getiteld \"The Miseducation of Lauryn Hill\" uit. Dit album was het snelst verkopende debuutalbum voor een vrouwelijke artiest ooit (er zijn inmiddels ruim 12 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan) en uiteindelijk goed voor diverse prijzen en maar liefst vijf Grammy-awards.
Van enige hitpotentie is bij de afzonderlijke nummers op MTV Unplugged No 2.0 echter geen sprake. Het geheel staat echter als een huis en Lauryn zingt alle liedjes met haar hart en vol emotie. Dat het nieuw materiaal betreft illustreert Lauryn doordat ze zichzelf een aantal keren moet corrigeren. Dit geeft het optreden extra charme.
Het nummer \"So Much Things To Say\" is overigens geschreven door niemand minder dan reggae-legende Bob Marley.
Tussen de liedjes door neemt ze overigens ruim de tijd om te vertellen over hoe ze tot het schrijven van de betreffende song is gekomen. Ze vertelt over bepaalde levenservaringen en hoe ze hiermee is omgesprongen. De manier waarop kan voor ons nuchtere volk wat geforceerd overkomen. Ze heeft in ieder geval een duidelijke boodschap. Aan het eind van het nummer \"I Gotta Find A Peace of Mind\" rollen zelfs de tranen over de wangen. Een prachtig en gevoelig \'Unplugged\' optreden.

Regisseur

Joe de Maio

Acteurs

Genre: Muziek
Jaar: 2002
Speelduur: 108 min
  • PCM 2.0 - Engels
Uitgever: Sony Music
EAN: 5099705430798

• Geen.

De kwaliteit van de transfer is bijzonder goed te noemen. Het Unplugged-concert wordt aangeboden in een 1.33:1 beeldverhouding. Hierdoor is het geheel beeldvullend op een klassieke 4:3 TV. Scherpte en detail zijn uitstekend. Schaduwdetail en zwartniveau is zoals het hoort. Van storende artefacten en andere ongerechtigheden is nergens sprake. De kleuren zijn overwegend mooi vol en de verzadiging is uitstekend. De belichting zorgt nergens voor problemen ten aanzien van grain o.i.d. Ondanks dat ‘MTV’ in de titel voorkomt hoef je geen flitsende montage te verwachten. Alles wordt netjes rustig en doeltreffend in beeld gebracht. Wat helaas wel ontbreekt is een (engelstalige) ondertiteling.

Het geluidsbeeld van de Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) wordt grotendeels bepaald door de center- en frontspeakers. De raspende stem van Lauryn Hill wordt uitgebalanceerd over deze kanalen verdeeld. De frontkanalen komen ten aanzien van het geluid iets naar de center toe. Een goede keuze voor een dergelijk optreden. Je krijgt op deze manier het gevoel alsof je je ergens op de eerste rij in de intieme studio bevindt. Precies de plek waar je bij een Unplugged optreden hoort te zijn… De achterspeakers worden mondjesmaat gebruikt voor geluid uit het publiek. Het laag, dat ook aanwezig is in de hoofdkanalen, wordt effectief aangevuld door de subwoofer. De LPCM 2.0 track (op 1535 kb/s – 48kHz/16bits) is overigens ook van zeer goede kwaliteit. Hoewel deze de ambiance en nèt die ruimtelijkheid mist van de Dolby Digital track, is deze voor de stereo liefhebber zeker aan te bevelen. Prima geluid!

Hierover kunnen we kort zijn. In het geheel zul je geen extra’s op de DVD aantreffen. Jammer maar helaas.

Fans van Lauryn Hill doen er goed aan om dit nieuwe materiaal aan de collectie toe te voegen, ook al heeft men reeds de 2CD al aangeschaft.
De DVD biedt, met haar Dolby Digital 5.1 track, een ruimtelijkheid zoals we zouden verwachten. Gitaar en zang over de voorkanalen en het publiek genuanceerd weergegeven via de surrounds. Het beeld is, zeker voor een niet anamorfe transfer, zeer goed te noemen. We moeten het wel stellen zonder ook maar één extra feature.
De DVD is verder sober en statisch uitgevoerd. Dit past wel bij de stijl en het optreden van Lauryn Hill. Het gaat om de inhoud en de boodschap, niet om de zaken eromheen. Een uitstekend optreden van een zeer getalenteerd muzikant. Met prima beeld en geluid op DVD gezet. Niets meer, maar zeker niets minder!