Xzibit – Restless Xposed

Alexander de Mol
23-10-2002

3.1

Xzibit – Restless Xposed (DVD)

“Restless Xposed”, rondom rapper Xzibit, is een soort audiovisueel plakboek rondom Xzibit’s succesvolle studioalbum “Restless” uit 2000. We volgen Xzibit en zijn ‘West Coast’ kornuiten tijdens de ‘Anger Management’-tour in een periode van acht maanden.
De DVD bevat o.a. live-optredens, videoclips en interviews. Daarnaast krijgen we veel ‘backstage’ beelden te zien met rap-coryfeeën en andere figuren als Eminem, Snoop Dogg, Fred Durst (Limp Bizkit), Kid Rock en Dr. Dré

Xzibit (Alvin Nathaniel Joyner) is geboren in Detroit waar hij samen met zijn moeder leefde. Zijn moeder overleed toen hij slechts 9 jaar oud was. Nog geen jaar later begon hij met rappen om met name het verdriet van zich af te ‘rappen’. Op zeventienjarige leeftijd vertrok hij naar Los Angeles. Daar, aan de ‘West Coast’ ontwikkelde zijn carriere zich zeer voorspoedig. ‘Restless Xposed’ is redelijk chaotisch qua structuur. Sterker nog, enige vorm van structuur is ver te zoeken. Dit is echter ook precies wat Xzibit volgens zijn website voor ogen had. En in die opzet is hij dus eigenlijk ook nog best geslaagd. Een ongecompliceerde en scriptloze kijk achter de schermen van het wel en wee van een grote rapartiest. Wees echter gewaarschuwd: het aantal keren dat het f**k-woord, in welke vorm dan ook, langskomt valt niet op de vingers van twintig personen te tellen. Dat deze DVD geen Academy Award™ materiaal bevat moge duidelijk zijn. De aanwezigheid van clips van o.a. de grote hit ‘Paparazzi’ en ‘What U See Is What U Get’ en nieuwer materiaal als ‘X’ en ‘Front 2 Back’ maken dat de DVD nog enige replay waarde heeft.

Genre: Muziek
Jaar: 2002
Speelduur: 76 min
Uitgever: Sony Music
EAN: 5099720157496

• Commentaartrack van Xzibit
  • 4 korte filmpjes
  • videoclip van het nummer ‘Foundation’

Op de cover staat met grote letters “Wide Screen Edition”. Verwacht hier echter geen anamorfe transfer. De ‘achter de schermen’- en de concertopnamen worden letterboxed weergegeven met een aspect ratio van 1.78:1. Videoclips worden in het standaard aspect ratio van 1.33:1 (full frame) weergegeven. De beeldkwaliteit is in de meeste gevallen niet de kwaliteit die we ons zouden wensen. De videoclips zijn hierop echter de positieve uitzondering. Concertopnamen en de ‘achter de schermen’-scenès hebben enigszins te leiden onder een matige scherpte en een slechte detaillering. Moiré en grain zien we daarnaast regelmatig bij concertopnamen in beeld verschijnen. De transfer heeft echter weinig last van vuiltjes of andere beeldbeschadigingen. Een krappe voldoende.

De dialogen zijn over het algemeen helder en goed verstaanbaar. Tussen verstaan en begrijpen van het raptaaltje zit overigens een wereld van verschil. Een engelstalige en/of nederlandstalige ondertiteling wordt hier node gemist. De muziek klinkt ook behoorlijk en vooral bij de videoclips mag de Dolby Digital 5.1 track, die met een bitrate van 448 kb/s op de DVD staat, zich even lekker uitleven. Eventueel valt ook nog een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) track te selecteren. Dialogen en muziek komen beide bij de Dolby Digital 5.1 track echter veel beter tot zijn recht. De cover maakt overigens nog ten onrechte melding van een PCM stereo track.

Extra’s op de DVD vinden we terug in de vorm van een exclusief audiocommentaar van de ‘executive producer’ van de DVD, Xzibit zelf. Het bij vlagen vermakelijke en enigszins informatieve audiocommentaar van Xzibit geeft de beelden nog iets extra’s. En dat is in een aantal gevallen geen overbodige luxe. Naast het audiocommentaar staan er nog een vijftal korte filmpjes met een gezamenlijke speelduur van zo’n 12 minuten op de DVD. In één van de filmpjes zien we het gevolg een coffeeshop in Amsterdam binnenstappen en vervolgens in een hotel genieten van de aangeschafte waren. Daarnaast treffen we ook nog een clip aan van het nummer ‘Foundation’.

Het beeld is wisselend van kwaliteit. Vooral de opnamen van de live-optredens laten te wensen over. De videoclips maken op visueel vlak een veel betere indruk èn klinken over het algemeen ook goed. De dialogen zijn duidelijk verstaanbaar maar de specifieke raptaal is een extra obstakel. Enige vorm van ondertiteling zou in dit geval zeker niet ongewenst zijn geweest. Bij de extra’s is de commentaartrack van Xzibit een lichtpunt. We hebben hier echter zeker niet te maken met een top DVD. “Restless Xposed” valt eigenlijk met het bekende gezegde ‘vlees noch vis’ te typeren. Daarbij is “Restless Xposed” tevens, vanwege de specifieke inhoud en stijl, alleen interessant voor liefhebbers van het rapgenre.