Tommy Boy

06-12-2002

4.9

Tommy Boy (DVD)

Feestbeest Tommy Callahan heeft zeker niet het buskruit uitgevonden. Maar na zeven lange jaren heeft hij toch eindelijk zijn diploma op zak en krijgt hij een mooi baantje aangeboden in de auto-onderdelen-fabriek van zijn vader (Brian Dennehy). Maar dat is niet het enige goede nieuws, want al gauw krijgt Tommy te horen dat zijn vader gaat trouwen met de mooie Beverly (Bo Derek). Bovendien wordt Beverly’s zoon (Rob Lowe) de broer van Tommy die hij altijd al had willen hebben. De trouwerij vindt plaats, maar dan gooit een ongeval roet in het eten. Dit heeft tot gevolg dat het lot van de fabriek in Tommy’s handen belandt, zodat hij samen met de verwaande boekhouder Richard op verkoperspad moet. Zal het hen lukken om op tijd een half miljoen remblokken aan de man te brengen?

Saturday Night Live (SNL) is een succesvol en langlopend Amerikaans TV-programma, waarin allerlei komische sketches voorbij komen. In de meer dan 25 jaar van het bestaan hebben veel leden van de SNL-cast de sprong naar het witte doek gewaagd. Sommige met succes (denk aan Mike Myers en Dana Carvey), andere niet. Chris Farley behoort duidelijk tot de eerste groep, want met zijn kenmerkende, vaak fysische humor heeft hij in zijn korte carrière (Farley stierf op 18 december 1997 aan de gevolgen van een overdosis) veel fans voor zich weten te winnen. Tommy Boy van regisseur Peter Segal (Naked Gun 33 1/3, Nutty Professor II) is de eerste film waarin hij de hoofdrol speelt, naast SNL-maatje David Spade. Bijna vanzelfsprekend zijn de personages die beide acteurs vertolken complete tegenpolen: Spade speelt de saaie, serieuze en sarcastische Richard, en Farley speelt de sullige, stuntelige en sponshoofdige Tommy. De chemie en wisselwerking tussen deze twee heren zijn prima. Bovendien heeft de film een redelijk tempo, met een goed gedoseerde stroom meer en minder geslaagde grappen, en duurt hij precies lang genoeg voordat de verveling toeslaat. Voor een film met diepgang ben je bij Tommy Boy verkeerd, maar indien je op zoek bent naar een luchtige komedie dan kun je het in huis halen van deze film gerust in overweging nemen.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1995
Speelduur: 93 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865557235

Bij het overzetten naar DVD heeft men de beeldverhouding van Tommy Boy iets gewijzigd. Het verschil tussen het oorspronkelijke 1.85:1 en het op de DVD gebruikte 1.78:1 is echter minimaal, zodat we deze aanpassing door de vingers kunnen zien. Voor de rest is de beeldkwaliteit niet echt bijzonder. We hebben wel eens betere transfers gezien, maar ook genoeg slechtere. Het anamorfe beeld van Tommy Boy heeft een acceptabele scherpte, goede kleurverzadiging en solide zwartniveau. De voornaamste tekortkomingen zijn de lichte artefacting als gevolg van ruisonderdrukking het feit dat er op bepaalde momenten, vooral bij buitenscènes, redelijk wat vuil op de print zichtbaar is. Ook hebben we een kleine kanttekening bij de ondertiteling, deze is namelijk nogal prominent in het beeld geplaatst.

Voor het geluid van Tommy Boy heeft Paramount een net verzorgd audiospoor afgeleverd. De Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) heeft de nadruk sterk liggen op de voorkanalen, waarbij de dialogen goed verstaanbaar en zonder doorbloeden uit de centerluidspreker komen. Dit geluid wordt aangevuld met muziek en stereoeffecten uit de linker- en rechterspeaker, en uit de achterspeakers horen we eveneens muziek, alsmede enige subtiele omgevingsgeluiden. Op effectgebied valt er weinig te beleven, maar dit ligt geheel in de lijn de verwachting. Ook het feit dat het LFE-kanaal weinig te doen heeft komt niet als een verrassing. Verder heeft het geluid een bovengemiddelde dynamiek, een natuurlijke klank, en is het vrij van ruis. Al met al zijn de prestaties meer dan acceptabel; het spoor klinkt precies zoals we dat van een komedie verwachten.

De DVD van Tommy Boy kan bestempeld worden als ‘uitermate kaal’, aangezien een trailer (1.33:1, DD 2.0) de enige extra is die we op het schijfje aantreffen.

Tommy Boy is de eerste film waarin komiek Chris Farley samen met David Spade de hoofdrol speelt. Ondanks de voorspelbaarheid van het verhaal is het een aardige komedie, niet in de laatste plaats vanwege de chemie tussen Farley en Spade. De DVD-uitgave van Tommy Boy is niet echt bijzonder. Beeld en geluid zijn zeker acceptabel, maar op het gebied van extra’s heeft het schijfje bar weinig te bieden. Leuk om een keer te huren!