Mrs. Winterbourne

06-02-2003

4.8

Mrs. Winterbourne (DVD)

Connie Doyle (Ricky Lake) leidt een uitzichtloos leven. Als achttienjarige komt ze alleen in New York aan. De eerste dag ontmoet ze Steve DeCunzo (Loren Dean) en trekt bij hem in. Maar Steve behandelt haar als een huissloof. Als Connie op een dag zwanger blijkt te zijn, wil hij dat ze het weg laat halen. Zij wil daar niks van weten en verlaat hem. Maar zonder een dak boven haar hoofd is het niet makkelijk. Hoogzwanger hoopt ze op een wonder. En zo gebeurt het. Door een vreemd toeval komt ze in de trein naar Boston en ontmoet daar de vriendelijke Hugh Winterbourne en zijn vrouw Patricia. Zij is evenals Connie hoogzwanger. Dan gebeurt er een vreselijk treinongeluk. Wanneer Connie na acht dagen weer bij kennis komt, ligt ze in een ziekenhuis, heeft ze een zoon en… een nieuwe identiteit. Ze is verwisseld met de rijke Patricia. Zowel Patricia als Hugh zijn bij het treinongeluk om het leven gekomen. Connie probeert uit te leggen wie ze werkelijk is, maar haar nieuwe ‘schoonmoeder’ Grace Winterbourne (Shirley MacLaine) geeft haar daartoe geen kans. Zowel Grace als de butler Paco (Miguel Sandoval) zijn bijzonder aardig voor Connie en weten niet anders dan dat zij Patricia is. Alleen Bill, de tweelingbroer van Hugh heeft zijn twijfels, maar raakt langzamerhand verliefd op haar. Als Bill Connie ten huwelijk vraagt, staat plotseling Steve weer voor haar neus. En niet met goede bedoelingen.

Er zijn al heel wat films gemaakt over het sprookje ‘Assepoester’, een arm meisje dat uiteindelijk haar ‘prins’ ontmoet en in rijkdom haar verdere leven kan slijten. Het plot van de romantische komedie Mrs. Winterbourne valt ook in deze typering. En alhoewel best voorspelbaar allemaal, is de film toch een redelijk onderhoudende film geworden. Toch haalt de film het niet bij een vergelijkbaar voorbeeld als Pretty Woman. Dit komt vooral omdat de chemie tussen Fraser en Lake niet echt werkt. Ricky Lake roept niet het romantische gevoel bij je op dat je doet meevoelen met de hoofdrolspeler. Iets dat Julia Roberts in Pretty Woman bijvoorbeeld wel lukte.
Dat de film niet helemaal ten onder gaat is vooral te danken aan het feit dat de film zichzelf niet echt serieus neemt. Diverse kwinkslagen, onhandigheden en humor maken het verhaal luchtig. En dat is ook de wijze waarop je deze film moet benaderen. Gewoon een leuk luchtig tussendoortje. Brendan Fraser speelt weer eens een wat onnozele jongen die het in de liefde ook niet zo voor de wind ging. Zijn rol is te vergelijken met zijn rol in Bedazzled (2000), alhoewel Mrs. Winterbourne dus eerder is gemaakt. Ook Shirley MacLaine speelt als Grace Winterbourne, die betutteld wordt door haar Cubaanse butler Paco - een prima rol van Miguel Sandoval - een leuke ontspannen rol.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1996
Speelduur: 101 min
Verpakking: Scanavo Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Columbia Tristar Home Video
EAN: -

• Drie cross promotional trailers

De film staat in zijn oorspronkelijke bioscoop beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is prima. Het kleurrijke beeld is helder, natuurlijk van kleur en heeft een prima contrast. Detaillering is ook prima in orde. In het beeld zitten geen ongerechtigheden als vlekjes of spetters. Filmgrain is nauwelijks zichtbaar, evenals edge enhancement. De gemiddelde bitrate is vrij hoog zodat compressiefouten ook niet voorkomen.
De film is goed verdeeld in 28 tracks. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk, prima lettertype en staat netjes geplaatst in het beeld.

Het geluid is gemixt in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). De soundtrack heeft zijn nadruk op de frontspeakers liggen. De muziek heeft een prima breed stereobeeld. Het merendeel van de filmgeluiden komt uit de centerspeaker, evenals de dialogen die prima te volgen zijn. De surroundkanalen worden in split-surround gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Meestal zeer subtiel aanwezig, maar soms wat nadrukkelijker zoals bij de regenscène. Het laag is voldoende, maar gaat niet extreem diep door. Het LFE kanaal wordt nauwelijks aangesproken.

De breedbeeld menu’s zijn statisch, zonder achtergrondgeluid. Op de DVD staat een drietal promotionele trailers voor andere Columbia uitgaven: 28 Days, Guarding Tess en Hanging Up. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Door een treinongeluk wordt de arme, zwangere Connie Doyle aangezien voor de rijke Patricia Winterbourne. Ze wordt als Mrs. Winterbourne liefdevol door haar nieuwe schoonmoeder onthaald. Alleen haar nieuwe zwager twijfelt en haar oude vriend is haar nog niet vergeten.
Mrs. Winterbourne is een voorspelbare romantische komische film die gered wordt door enkele grappige momenten waardoor de film zichzelf gelukkig niet te serieus neemt..
De kwaliteit van het beeld en geluid zijn prima in orde. Extra’s zijn er niet, of het moeten die paar cross-promotional trailers zijn. Een leuk tussendoortje.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Columbia Tristar Home Video.