Gorky Park

04-07-2003

7.2

Gorky Park (DVD)

In het Gorky Park, Moskou worden in de sneeuw drie lijken ontdekt. Politie inspecteur Arkady Renko (William Hurt) wordt belast met het onderzoek. Tot zijn irritatie komt ook KGB majoor Pribluda (Rikki Fulton) een kijkje nemen. Deze Pribluda stapt, zonder rekening te houden met mogelijke sporen, door de sneeuw naar de lijken en ontdekt dat van elk lijk het gezicht onherkenbaar is gemaakt. Pribluda probeert de zaak naar zich toe te trekken, maar Renko wil de zaak niet uit handen geven. Toch maakt de plotselinge interesse van de KGB voor deze ‘gewone’ moordzaak Renko achterdochtig. Het onderzoek leidt al snel naar de knappe Irina Asanova (Joanna Pacula), van wie Renko overtuigt is dat zij meer van de zaak weet. Door haar komt Renko in contact met de Amerikaan Jack Osborne (Lee Marvin), die pelsen uit Rusland exporteert. Irina is ervan overtuigt dat haar drie vrienden naar het Westen zijn gevlucht, waar Renko nu gelooft dat een en ander anders is gelopen. Renko verdenkt Osborne van de moorden. In zijn onderzoek krijgt Renko hulp vanuit onverwachtse hoek in de persoon van de Amerikaan William Kirwill (Brian Dennehy), die een grote interesse voor deze moorden heeft. Als Renko’s onderzoek steeds verder vordert, blijkt de rol van de KGB niet helemaal zuiver wat hem doet vrezen voor zijn eigen leven.

Gorky Park is een goede thriller / misdaadfilm, waarin het mysterie van de drie doden met een prima onheilspellende mystieke sfeer wordt neergezet. Deze sfeer wordt nog versterkt door de situering in het Rusland ten tijde van de koude oorlog, waarin de Sovjets elkaar met ‘kameraad’ aanspreken en de macht van de KGB nog onvoorstelbaar groot is. James Horner weet wederom met prachtige muziek de mystieke sfeer van de film te ondersteunen. Regisseur van de film is Michael Apted, ook bekend van zijn 007-James Bond The World is not enough (1999) en van Diana Fossey’s verhaal Gorillas in the Mist (1988). De film is gebaseerd op de gelijknamige bestseller roman van Martin Cruz Smith en bewerkt tot filmscript door Dennis Potter. Potter heeft als schrijver heel wat Engelse televisieproducties op zijn naam staan, onder andere het bekende The Singing Detective. Potter ontving voor zijn script van Gorky Park een Edgar Allan Poe Award. De cast bestaat uit prima acteurs als William Hurt, Lee Marvin en Brian Dennehy. Voor de Poolse Joanna Pacula was Gorky Park de eerste buitenlandse speelfilm waarin zij een rol had. Een rol die meteen goed was voor een Golden Globe nominatie. Alhoewel de film zich in het Russische Moskou afspeelt, is de film nagenoeg geheel opgenomen in Zweden en Finland waarbij Helsinki voor Moskou door moet gaan.

Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 1983
Speelduur: 124 min
Beeldverhouding: 1.60:1 anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: MGM
EAN: 8712626027263

• Bioscooptrailer

De hoes geeft een beeldformaat van 1.85:1 op. Echter, de film staat in de wat afwijkende beeldverhouding van 1.60:1 anamorf op deze DVD. Het lijkt op een (gedeeltelijk) open matte beeld. Bij vergelijking met de bioscooptrailer, die wel een beeldverhouding van 1.85:1 heeft, is duidelijk te zien dat de film nu iets meer beeld laat zien (zie screenshots 5 & 6). De beide zwarte balken aan weerszijden zijn bij bekijken op een televisie door de gebruikelijke overscan niet zichtbaar.
Het beeld is voor deze release opgeknapt en ziet er redelijk goed uit. Kleuren zien er goed uit, lijken soms wat flets maar dit past bij de koude setting van de film. Filmgrain is tot een minimum beperkt. Contrast en zwartniveau zijn beide prima, met voldoende detaillering in de donkere scènes. Algehele scherpte en detaillering van het beeld is redelijk goed. Er is een lichte vorm van edge enhancement zichtbaar. Ook zitten er toch nog af en toe kleine vlekjes als gevolg van beschadiging of vuil in het beeld.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), maar de laagwisseling heb ik niet waargenomen. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een beetje te groot lettertype en redelijk goed onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige mono soundtrack staat in Dolby Digital 1.0 mono (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Dit betekent dat alle filmgeluiden uit de centerspeaker komen. De film wordt gedragen door de uitstekende muziek van James Horner. En deze muziek horende is het toch zeer spijtig dat de soundtrack niet opgewaardeerd is naar een surround track. Zeker, de soundtrack klinkt best goed. Kraak en ruis zijn totaal afwezig. Stemmen zijn prima te volgen. Maar het frequentiebereik is beperkt in zowel het hoog als het laag. Daardoor klinkt de soundtrack vrij iel. Een soundtrack waar het verder goed naar luisteren is.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes en zonder achtergrondgeluid. Als enig extra vinden we de bekend bioscooptrailer (2:10 minuten), in 1.85:1 anamorf beeldformaat met DD1.0 – 192 kb/s geluid.
Volgens de IMDB bestaat er een Making Of documentaire van deze film. Onbekend is of deze Making of nog beschikbaar is, maar deze documentaire staat in ieder geval niet op deze DVD.

Gorky Park is een prima spannende en in het begin zeker mysterieuze thriller / misdaadfilm van de hand van regisseur Michael Apted. De film speelt zich af in het besneeuwde Moskou ten tijde van de koude oorlog en in de periode dat de macht van de KGB nog onvoorstelbaar groot is. De sfeer van de film wordt uitstekend geholpen door de prachtige muziek van James Horner.
Beeldkwaliteit van de film is opgeknapt, het geluid klinkt redelijk goed maar is helaas mono gebleven. Als extra is alleen een bioscooptrailer te vinden.