Hot Spot, The

04-07-2003

6

Hot Spot, The (DVD)

Op een warme zomerdag komt Harry Madox aan in een Texaans dorpje en weet een baan als verkoper van tweede hands auto bij George Harshaw (Jerry Hardin) te krijgen. Harry opent bij de plaatselijke bank een bankrekening om zo te ontdekken dat de beveiliging niets voorstelt. Harry ontdekt dat de mooie Gloria Harper (Jennifer Connelly), die de boekhouding voor Harshaw doet, wordt gechanteerd door louche Fank Sutton (William Sadler). En Harry maakt kennis met de aantrekkelijke en seksueel uitdagende Dolly Harshaw (Vriginia Madsen), de vrouw van George.
Na weinig voorbereiding weet Harry, dankzij een door hem gestichte brand, de bank te beroven. Helaas wordt hij ook vrij snel opgepakt als verdachte, maar verschaft Dolly hem onverwachts een vals alibi. Dolly verwacht daarvoor in ruil de onverdeelde aandacht van Harry. Het staat Dolly dan ook helemaal niet aan dat er zich tussen Harry en Gloria een relatie ontwikkeld. En zo raakt Harry verstrikt in het web van seks en chantage van Gloria.

The Hot Spot wordt betiteld als een film noir. Regisseur Dennis Hopper weet met The Hot Spot een klamme, ongemakkelijke en broeierige sfeer neer te zetten. Een film die zich even loom ontwikkeld als de sfeer die het uitademt. Daarbij zorgt Hopper ook voor mooie stilistisch vormgegeven beelden van het warme Texaanse land. Die broeierige sfeer van de film wordt nog eens uitstekend versterkt door de aanwezigheid van de mooie Virginia Madsen, die ook in deze film op haar best is als de verleidelijke femme fatale. Jennifer Connelly, die vorig jaar (2002) een Oscar kreeg voor haar rol in de film A Beautiful Mind, speelt hier de mooie, onschuldig en naïef ogende Gloria. En Don ‘Miami Vice’ Johnson is de macho die ten prooi valt aan de nukken van het vrouwelijk schoon.
De film is geheel op locatie in het Texaanse land opgenomen. Hoewel de film de uitstraling heeft van een jaren ’50 film, kun je aan de gebruikte tweede hands auto’s zien dat het tijdsbeeld toch een stuk moderner is.

Genre: Thriller
Jaar: 1990
Speelduur: 124 min
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626030690

• Bioscooptrailer

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze film uit 1990 is redelijk. Het beeld ziet er redelijk scherp uit, maar de detaillering valt wat tegen. Verlies aan detail komt vooral door de ruim aanwezige beeldruis en filmgrain. Edge enhancement is helaas duidelijk zichtbaar toegepast. De kleuren van de film zijn goed en geven de bruine, warme sfeer goed weer. Contrast is ook prima, alhoewel het zwartniveau nog iets dieper had mogen zijn. In het beeld af en toe een spettertje of krasje als gevolg van vuil of beschadigingen. De film is verdeeld in 16 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (single side, single layer), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een redelijk groot lettertype en staat netjes onderin het beeld.

De originele Dolby Stereo ‘Spectral Recording’ Engelstalige soundtrack staat in Dolby 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De film is vooral dialoog gedreven. Zoals verwacht zitten er geen bijzondere geluidseffecten in. Alhoewel niet als surround geflaged, ontstaat met gebruikmaking van de Dolby Prologic decoder een redelijk ruimtelijk geluidsbeeld. Dit ruimtelijke geluidsbeeld komt voornamelijk van de muziek die met enige nagalm ook in de surroundspeakers te horen is. Het laag is beperkt aanwezig, maar dat is in deze film geen groot gemis. Als geheel een aangename soundtrack met een redelijk surround gevoel. Dankzij de ProLogic-II decoder komen de stemmen uit het centerkanaal en zijn prima te verstaan.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Als enige extra staat de bioscooptrailer op deze DVD. Deze trailer duurt 2:13 minuten, is in 4x3 standaard beeldformaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid. Beeldkwaliteit hiervan is niet zo geweldig.

The Hot Spot is een broeierige, lome film waarin Don ‘Miami Vice’ Johnson valt voor de charmes van een onschuldig ogende dame en tegelijkertijd slachtoffer wordt van de uitdagende vrouw van zijn baas. Dit alles tegen de achtergrond van een warm klein Texaans plaatsje.
Beeld- en geluidskwaliteit van deze budget Big Deal titel van FOX zijn redelijk. Als extra is alleen een bioscooptrailer voorhanden.