Ibbeltje

02-07-2004

6.4

Ibbeltje (DVD)

Ibbeltje (Denise van Es) is een grappig, nieuwsgierig en ondernemend meisje dat nergens bang voor is. Ze woont met haar moeder (Annet Malherbe), vader (Kees Hulst) en pratende katten in een slaperig stadje. Als haar moeder op een dag uit angst voor een hond een boom in klimt, ontdekt Ibbeltje dat ze vroeger een kat is geweest. Ze wil hier alles over weten, maar haar ouders ontwijken al haar vragen. Op een dag vist Ibbeltje een parapluutje met een gouden knop uit de vijver van Pinkepank (Chris Bolczek). Het blijkt van de heks (Leny Breederveld) te zijn waar moeder als kat woonde. Vader verstopt het parapluutje, want het zorgt alleen maar voor ellende. Dat blijkt wel wanneer de heks na jaren weer verschijnt en haar parapluutje terug wil.

De verhalen van schrijfster Annie M.G. Schmidt (1911-1995) zijn een begrip voor ieder kind en deze leuke en bijzondere verhalen blijven je hele leven bij. De laatste jaren kunnen we ons verheugen met uitstekende verfilmingen voor zowel het grote witte doek als voor de televisie van de vele fantasierijke verhalen van deze unieke Nederlandse kinderboekenschrijfster. Verfilmingen van Minoes (2001), Ja Zuster Nee Zuster (2002), Otje (1998) en Abeltje (1998) hebben al velen plezierige kijkuurtjes gegeven. In februari van dit jaar werd de 6-delige televisieserie Ibbeltje uitgezonden op het derde kindernet Z@ppelin. Ibbeltje was al in 1961 verschenen als een muzikaal hoorspel voor radio. Voor deze televisieserie is het verhaal bewerkt tot een scenario door Maarten Lebens. Levens schreef onder andere ook het scenario van Polleke (2003) en Madelief: Krassen in het Tafelblad (1998). De serie was een coproductie van de AVRO en het Belgische Ketnet, in samenwerking met Bos Bros Film-TV Productions BV. Van de laatste is Burny Bos de oprichter en eigenaar. Bos is zelf auteur van meer dan 40 boeken, radio- en televisieprogramma’s en films voor kinderen. Regisseur van de serie was Ben Sombogaart. Recent nog gelauwerd voor zijn verfilming van De Tweeling (2002), maar ook regisseur van onder andere Het Zakmes (1992). Sombogaart heeft in 1992 een driedelige televisiedocumentaire over het leven en het werk van Annie M.G. Schmidt geregisseerd. Ook gebaseerd op verhalen van Annie M.G. Schmidt heeft Ben Sombogaart nu de verfilming van Puk van de Petteflet afgerond. Gebaseerd op het scenario van Tamara Bos (ook Minoes) en met een keur van bekende Nederlandse televisiesterren als Karin Bloemen, Dolf Jansen, Arjan Ederveen, Paul Hoes en Frits Lambrechts. In november van dit jaar gaat Puk van de Petteflet in première.

De zes afleveringen van Ibbeltje zijn op deze DVD los te bekijken of aaneengesloten achter elkaar. Wat je ook kiest, ieder aflevering heeft de volledige begin- en aftiteling. Daarnaast een korte vooruitblik naar de volgende aflevering en een korte terugblik op wat daarvoor is gebeurd. Kortom, als je alles achter elkaar speelt, zie je nogal wat herhalingsstukjes. Nu zal dat laatste bij het kijken met kleine kinderen wat minder gauw gebeuren.

Genre: Jeugd, TV
Jaar: 2004
Speelduur: 150 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
EAN: 7321931964753

• Bloopers
  • Liedjes
  • Het maken van Ibbeltje

Ibbeltje is als televisieserie in breedbeeld 16x9, ofwel 1.78:1 uitgezonden en staat gelukkig ook in dit beeldformaat anamorf op deze DVD uitgave. Warner heeft onjuist een 4x3 symbool op de cover gezet. De kwaliteit van het beeld valt tegen, zeker als je bedenkt dat dit een nieuwe productie is. Opvallend is de tegenvallende scherpte en detaillering van het beeld. Ook de heldere kleuren ogen niet echt sprankelend en doen wat grauw. Het contrast is redelijk, waarbij zwart niet diep zwart maar meer donkergrijs is. In het beeld geen vervelende ongerechtigheden anders dan edge enhancement dat in lichte mate is toegepast en grain dat minimaal aanwezig is. Een ondertiteling ontbreekt.

De serie is gewoon in stereo uitgezonden en zo staat het geluid ook op deze DVD, namelijk in Dolby Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 224 kb/s). Een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de vele liedjes in de serie, die met een prima stereogeluid uit beide frontspeakers komt. Detaillering van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Bij gebruik van de DPL-II(x) decoder neemt de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld wel iets toe, maar dit gaat ten koste van de detaillering. Gewoon in stereo beluisteren is hier de beste optie.

De breedbeeldmenu’s zijn met DD2.0 (224 kb/s) achtergrondgeluid. De menu’s zijn deels geanimeerd, deels statische plaatjes. Alle extra’s zijn in 1.78:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 (224 kb/s) geluid.

Liedjes
Alle 17 liedjes uit de serie zijn hier nog eens los te kiezen, waarbij je de stukjes film te zien krijgt waar het liedje gezongen wordt.

Bloopers (2 min)
Dat er bij de opnames nog wel eens wat fout gaat kun je zien bij de bekende bloopers.

Het maken van Ibbeltje (24 min)
Een leuk kijkje bij de opnames van de serie, waaruit duidelijk blijkt dat iedereen er plezier in heeft. Uiteraard met diverse interviewfragmenten.

Ibbeltje is weer zo’n leuke verfilming van één van de vele fantasierijke kinderverhalen van Annie M.G. Schmidt. Ibbeltje is een grappig, nieuwsgierig en ondernemend meisje dat er achter komt dat haar moeder vroeger een kat is geweest. Het wordt nog gekker als de heks, waar moeder vroeger als kat woonde, komt om een toverparapluutje terug te halen. Ibbeltje is begin dit jaar als 6-delige televisieserie op het derde kindernet Z@ppelin uitgezonden.
De zes afleveringen zijn nu samengebracht op deze uitgave van Warner. Wel zijn alle zes afleveringen volledig zoals ze ook op televisie zijn uitgezonden, dus inclusief alle begin- en eindtitels en de vooruit- en terugblikken. Het originele breedbeeld is wat teleurstellend qua kwaliteit, met name door matige scherpte en detaillering. Het geluid is net als bij de televisie-uitzendingen gewoon stereo en klinkt goed. Als extra is een leuke achter de schermen documentaire toegevoegd, enkele bloopers en kun je alle 17 liedjes apart kiezen. Een leuke disc, zeker voor de kleine jeugd.