Brothers in Arms

14-11-2005

3.8

Brothers in Arms (DVD)

De twee meest gezochte cowboys in New Mexico, de broers Line (Gabriel Casseus) en Zane (Antwone Tanner) Malone. Ze rijden het plaatsje Corazon binnen voor hun laatste opdracht. Ze willen samen met een groep gewetenloze bandieten de bank van het plaatsje beroven, op de dag dat de spoorwegmensen hun salaris komen ophalen. Dit om de gewetenloze zakenman Driscoll (David Carradine) te straffen voor de moord op hun familie.
Eenmaal in het plaatsje aangekomen, dat nu volledig in handen is van Driscoll, zien de gebroeders de zoon van Driscoll bij toeval in een bar. Zane’s woede komt direct naar boven en hij schiet de man ter plekke neer. De hele bende slaat op de vlucht, waarbij Driscoll de evenzo gewetenloze Wolverton (David Gianopoulos) met zijn mannen echter de bende aanstuurt. Als de bende weer terug wil keren naar het dorp om de klus af te maken, heeft Line het gevoel dat dit wel eens hun laatste klus kan zijn. Heeft hij hierin gelijk?

Brothers in Arms is een moderne western. Beter gezegd, regisseur Jean-Claude La Marre, ook verantwoordelijk voor het verhaal en script, maakte met Brothers in Arms een moderne hip-hop western. Wat is dat nu eigenlijk, een hip-hop western? Is dat de multiculturele cast? Is dat de bijzondere bandietenbende, die onder andere bestaat uit een priester die zijn geloof in God verloren heeft, een schilder wiens atelier door de Ku-Klux Klan is verbrand en een prostituee die nu met dynamiet rond haar middel rondloopt. Of is dat het feit dat de sheriff van het plaatsje een gekleurde vrouw is. Hoe het ook zij, regisseur La Marre heeft met Brothers in Arms geen alledaagse western gemaakt. In het eveneens op deze DVD aanwezige kijkje achter de schermen geeft La Marre aan dat hij het visuele aspect erg belangrijk vindt. Dat is zeker te zien, want het geheel is zonder meer met aandacht voor het visuele stijlelement in beeld gebracht. Echter, dat heeft de film niet genoeg geholpen. In het algemeen zijn er weinig lovende woorden over deze film geschreven. Als western is de film niet echt geslaagd. Toch heeft de film ook goede punten, die wat dieper in het verhaal liggen verscholen en hebben te maken met de motivatie van de karakters die hen drijft tot een dramatische ontknoping.

Genre: Western
Jaar: 2005
Speelduur: 83 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans, En vele andere
EAN: 8712609037395

• Making of a Modern Western

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 1.85:1 anamorf op deze DVD. De kleuren van het beeld zijn stilistisch aangepast om het geheel een andere en donkere sfeer te geven. De kwaliteit van het beeld is goed. Diepe, volle kleuren met een goed wat donker contrast. Scherpte en detaillering van het beeld zijn ook beide goed. Filmgrain is nauwelijks in het beeld aanwezig.
De film is opgedeeld in 12 chapterstops. De optionele (witte) Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

Bij de Engelse soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surround track (bitrate 448 kb/s).
De soundtrack is van goede kwaliteit. Zoals het bij een actiefilm hoort, is de soundtrack lekker dynamisch met een prima balans tussen harde en zachte passages. Alle speakers worden goed gebruikt, waardoor een fraaie driedimensionale soundtrack met veel richtingsgevoel. Ook de moderne filmmuziek klinkt prima. Het aanwezige laag komt vooral van de muziek, waarbij het aanwezige LFE kanaal niet wordt gebruikt. Desalniettemin is het laag voldoende. De dialogen en de centerspeaker zijn in deze film uiteraard weer tot elkaar veroordeeld en de dialogen zijn prima te volgen.

De DVD heeft statische breedbeeld menuschermen met achtergrondmuziek.

The Making of a Modern Western (17 min)
Een redelijk informatieve making of documentaire die ook enigszins promotioneel van aard is. Regisseur en acteurs geven uitleg over het verhaal, de film en de gespeelde karakters. Afgewisseld met filmfragmenten en een kijkje achter de schermen bij de opnames.

Brothers in Arms is de verfilming van een moderne hip-hop western van regisseur Jean-Claude La Marre. Het verhaal gaat over twee cowboys in New Mexico, de broers Line en Zane Malone, die samen met een groep gewetenloze bandieten de bank van het plaatsje beroven, om zo de gewetenloze zakenman Driscoll (David Carradine) te straffen voor de moord op hun familie.
De samenstelling van de cast en de wijze waarop een en ander in beeld is gebracht maakt van Brothers in Arms geen alledaagse western. De film is door pers en publiek niet positief ontvangen. Toch heeft de film ook goede punten, die wat dieper in het verhaal liggen verscholen en hebben te maken met de motivatie van de karakters.
Deze uitgave van Sony Pictures heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit. Als extra een redelijk informatieve making of documentaire.