Amityville Horror, The (2005)

12-02-2006

5.1

Amityville Horror, The (2005) (DVD)

13 november 1974: in een huis voltrekt zich een vreselijke gebeurtenis… Een hele familie, inclusief kinderen, wordt uitgemoord. De verdachte, Ronald deFeo, bekent de moorden maar beweert dat stemmen in het huis hem dat opgedragen hebben. Een jaar later trekken George Lutz (Ryan Reynolds) en zijn vrouw Kathy (Melissa George) met hun drie kinderen in het huis. Dit huis zou hun droomhuis moeten worden, maar bizarre en onverklaarbare gebeurtenissen jagen hen al snel de stuipen op het lijf. Het huis lijkt bezeten te zijn door een duivelse kracht… Zal het noodlot ook bij hen toeslaan?

In het vorig jaar verschenen The Amityville Horror, een remake van de gelijknamige “op waarheid beruste” productie uit 1979, zie je hoe een doorsnee gezinnetje tot waanzin wordt gedreven wanneer er allerlei vreemde zaken gebeuren in hun nieuwe huis. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat dit niet echt klinkt als het meest verrassende uitgangspunt voor een horrorfilm. Dat is dan ook het voornaamste probleem van The Amityville Horror: dat het allemaal simpelweg veel te voorspelbaar is om eng te worden. Een kind met een kwaadaardig imaginair vriendinnetje? Been there, done that. Schimmen die net buiten zicht door het beeld razen? *gaap* Kranen waar bloed uit komt? Klinkt bekend. Een priester die een poging waagt om Het Kwaad uit het huis te verdrijven? Recht uit het boekje. En dan is er nog de “Heeere’s Johnny”-act van hoofdrolspeler Ryan Reynolds, die eerder slaap opwekt dan angst. Verder behoort het verhaal zich af te spelen in de jaren ’70, maar afgezien van een Kiss-verwijzing is er niks wat daar op wijst. Daar had debuterend regisseur Andrew Douglas toch wel wat meer mee kunnen doen. En dus schopt The Amityville Horror het niet verder dan een standaard, tamelijk saai horrorfilmpje.

Genre: Horror
Jaar: 2005
Speelduur: 86 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045210083

Op beeldgebied heeft de DVD van The Amityville Horror een anamorfe 2.35:1-transfer te bieden die uitstekend van kwaliteit is. Zo heeft het beeld een prima scherpte en dito kleurweergave. Ook zwartniveau en schaduwdetail geven geen reden tot klagen, wat wel zo prettig is bij een film die voor een aanzienlijk deel uit donkere scènes bestaat. Toch is de transfer niet perfect. En dan doelen we op de edge enhancement die hier en daar zichtbaar is en de incidentele posterisatie. Desalniettemin verdient het beeld zonder twijfel een vette voldoende!

Met het geluid van The Amityville Horror is weinig mis. Zoals het hoort bij een moderne productie maakt de aanwezige Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s) namelijk op prima wijze gebruik van de beschikbare kanalen. De goede spreiding van het spoor en het agressieve surroundgebruik dragen dan ook veel bij aan de sfeerbeleving. Dat geldt ook voor de goede, stevige klank, waar nodig ondersteund door het LFE-kanaal. Lekker geluid!

Op zowel de R1-, R4- als Engelse R2-versie van The Amityville Horror vind je een redelijke hoeveelheid extra’s, waaronder een commentaartrack, making-of en verwijderde scènes. Van dit alles vinden we helemaal niks terug op onze uitgave. Het enige wat je als ‘extra’ aan zou kunnen merken zijn de trailers die je na het starten van de DVD te zien krijgt (van Sin City, A History of Violence en Green Street Hooligans). Een gemiste kans.

De vorig jaar verschenen remake van The Amityville Horror (1979) is niet bepaald een topper in het horrorgenre. Met name omdat het verhaal veel te rechtlijnig is en geen enkele verrassing bevat. Voor de doorgewinterde horrorfan valt er dan ook slechts weinig te griezelen. De DVD-uitgave is op beeld- en geluidsgebied uitstekend, maar hetzelfde geldt niet voor de extra’s. Van de redelijke hoeveelheid toevoegingen op de overige regio’s vinden we op onze uitgave namelijk helemaal niks terug. Wil je graag een uitgebreidere editie van de film bezitten, dan zul je dus moeten importeren.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.