House of D

06-06-2006

6.7

House of D (DVD)

Tom Warshaw (David Duchovny) is een Amerikaans kunstenaar die in Parijs woont. Op de dag dat zijn zoon 13 jaar wordt, wil hij orde scheppen in zijn sociale bestaan. Dit doet hij door terug te keren naar waar hij vandaag kwam; een reis die terugblikt op een bewogen jeugd. Terwijl zijn alleenstaande moeder Katherine (Téa Leoni) blijft rouwen om de dood van zijn vader, probeert de 13-jarige Tommy (Anton Yelchin) met zijn beste vriend Pappass (Robin Williams), een achterlijke conciërge, aan zijn eigen verdriet te ontsnappen. Met Pappass beleeft Tom van alles en samen hebben ze de grootste lol. Samen sparen ze ook geld voor ‘het groene monster’ met het bezorgen van vlees voor de lokale slager. Tom krijgt romantisch advies van het hoertje Lady (Erykah Badu), die opgesloten zit in de beruchte vrouwengevangenis van Greenwich Village. Dan op een dag slaat het noodlot hard toe en neemt de jonge Tommy een beslissing die de rest van zijn leven zal beïnvloeden. Met zijn reis terug naar Amerika gaat Tom bijna 30 jaar later de confrontatie aan met zijn onverwerkte verleden.

House of D is een film van, met en door David Duchovny. Duchovny is bij de meesten bekend als het karakter Fox Mulder van de sciencefiction televisieserie The X-Files. Een rol die hij negen jaar succesvol heeft gespeeld. Naast enkele minder bekende filmrollen heeft David Duchovny ook meegewerkt aan de erotische televisieserie Red Shoe Diaries. Voor House of D schreef Duchovny het verhaal en filmscript, waarbij hij dit volgens eigen zeggen in zes dagen heeft gedaan. En daarna nam Duchovny plaats in de regiestoel. Beide zijn hem niet onbekend, want voor The X-Files heeft Duchovny ook enkele afleveringen geschreven en geregisseerd. Maar wat het grote witte doek betreft is beide voor Duchovny een debuut. Alhoewel Duchovny ook de hoofdpersoon speelt in de film, is hij niet de belangrijkste acteur. Die eer is weggelegd voor Anton Yelchin, die de rol van de tiener Tommy Warshaw speelt. Een rol die hij goed speelt. Daarnaast zien we Robin Williams, die de rol van de geestelijke gehandicapte oudere vriend van Tommy speelt. Om zijn rol echter te laten lijken, draagt Robin Williams een mondprothese. Bij de rol van Williams toch wat gemengde gevoelens. Enerzijds omdat de rol door Williams toch fraai en met gevoel wordt neergezet, maar anderzijds ook omdat het allemaal wat erg stereotype en iets te overdreven is. Téa Leoni, de vrouw van David Duchovny, speelt de rol van de overbezorgde en ongelukkige moeder. Het verhaal van House of D is een mooi gebracht en gevoelig verhaal over de zoektocht naar jezelf en een onverwerkt verleden dat zijn uitwerking heeft op de toekomst. Pas als je vrede hebt met je verleden, kun je echt werken aan je toekomst. Duchovny heeft met House of D een verrassende film gemaakt. Een film die, ondanks enkele zwakke punten, een gevoelig gebracht levensverhaal verteld.

Jaar: 2004
Speelduur: 94 min
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5050582321814

• Interviews
  • B-roll

Het filmbeeld staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze recente film is goed, alleen heeft het beeld een beetje een softe uitstraling. De scherpte en detaillering zijn iets minder, maar het beeld ziet er wel mooi filmisch uit. De kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Contrast en zwartniveau zijn beide prima in orde. Ongerechtigheden zijn er niet, uitgezonderd incidentele momenten van lichte aliassing. Filmgrain is minimaal en mag bijna geen naam hebben. De film is verdeeld in 13 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s), in DTS 5.1 (bitrate 754 kb/s) en in Dolby Digital 2.0 surround (bitrate 224 kb/s) op de DVD. We concentreren ons op de beide 5.1 surroundtracks. Beide zijn ook een fraai klinkende surround soundtrack, waarvan de nadruk op de drie voorkanalen ligt. De filmmuziek en de filmgeluiden hebben een prima klinkend mooie breed stereobeeld. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt incidenteel gebruikt voor het extra laag in de muziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker. Tussen de DTS en de DD track zit nauwelijks kwaliteitsverschil, keuze voor een van beide is meer een kwestie van persoonlijke voorkeur.

De breedbeeldmenu’s zijn animaties en voorzien van achtergrond muziek. Het menu is onder andere in het Nederlands beschikbaar. Alhoewel deze release van Universal enkele extra’s heeft meegekregen, missen we wel de extra’s die wel op de regio 1 van deze film te vinden zijn. Extra’s als een audiocommentaar van Duchovny, een alternatief einde en enkele verwijderde scènes moeten we missen. Wat we wel aan extra’s hebben, is het volgende:

Bioscooptrailer (2 min)
De trailer van de film, in 1.78:1 anamorf beeldformaat.

Interviews (15 min)
Met keuze uit een lijstje met de hoofdrolspelers, producent Richard B. Lewis en uiteraard schrijver/regisseur David Duchovny zelf. Elk afzonderlijk te kiezen of alles aaneengesloten te bekijken. De onderwerpen wordt met tekstschermen weergegeven, waarbij de geïnterviewde een kort antwoord geeft.

B-roll (11 min)
Beelden op de set tijdens de opnames, zonder verdere toelichting of interviews.

House of D is een film van, met en door David Duchovny. Duchovny speelt een naar Parijs uitgeweken Amerikaan, die op latere leeftijd terugkeert naar huis om vrede te krijgen met een onverwerkt verleden. De hoofdrol is voor Anton Yelchin, die de tienerversie van Duchovny speelt. Duchovny schreef zelf het verhaal en regisseerde de film, beide zijn debuut.
Deze uitgave van Universal heeft goede beeld- en geluidskwaliteit. Als aanvulling op de film een paar korte extra’s. Helaas missen we de extra’s van de regio 1 uitgave van de film. Duchovny heeft met House of D een gevoelig gebracht levensverhaal verteld.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.