Comeback Season

10-12-2007

5

Comeback Season (DVD)

Walter Pearce (Ray Liotta) is een man met een goede baan, een leuke vrouw (Glenne Headly) en twee schatten van dochters (Rachel Blanchard en Brooke Nevin). Echter, op de avond dat één van zijn dochters ten huwelijk wordt gevraagd door haar vriend, bekent Walter dat hij is vreemd gegaan op het werk. Zijn vrouw reageert hierop door hem resoluut uit hun huis te zetten en zijn spullen weg te geven. Ook wordt zijn bankrekening geplunderd. Tot overmaat van ramp, wordt hij ook nog eens op non-actief gezet door zijn baas. Als hij op een avond ruzie krijgt met de man van het motel waar hij verblijft, wordt hij gearresteerd. Diezelfde avond wordt er een bekende van Walter ingerekend. Het gaat hier om zijn buurjongen Skylar (Shaun Sipos). Ook hij zit in een behoorlijke dip. Hij werd gezien als een groot talent op het gebied van American Football, maar een knieblessure doet lijken dat aan deze carrière een voortijdig einde komt. De heren besluiten de handen in elkaar te slaan. Walter wil zijn gezin terug en Skylar zijn toekomst. Zij zijn beiden bereid alles voor dit doel te doen.

Er zijn van die acteurs die een aantal magistrale rollen op hun naam hebben, maar inmiddels zijn afgegleden naar de vergetelheid. Ray Liotta is zo iemand. Na zijn magistrale hoofdrol in Martin Scorsese’s Goodfellas gleed de man al snel af naar kleine rollen in grote producties en televisieseries. Zijn talent heeft hij echter steeds behouden ook al krijgt hij steeds meer moeite zijn mond gesloten te houden. Het sterke acteerwerk dat Liotta uitdraagt, is ook het fundament van het hier besproken Comeback Season. Toch beklijft het gevoel dat hij vaak op de automatische piloot zijn ding doet in deze productie. De overige castleden in deze romantische komedie met een vleugje drama ondersteunen hem niet direct. Ook al hebben deze de nodige ervaring, ze zijn niet van dat kaliber dat ze overtuiging overbrengen op de kijker. En dat terwijl dit soort films staan of vallen met hun cast. Wellicht had regisseur en schrijver van dienste Bruce McCulloch er beter aan gedaan charismatischere acteurs te krijgen voor zijn prent. Het resultaat is nu een film waar maar zelden om gelachen kan worden en wat maar niet van de grond wil komen. Als er dan eindelijk iets lijkt te gaan gebeuren is de film ook alweer voorbij. Wellicht leuk voor de fans van Liotta. Het gegeven van twee personen die duidelijk verschillen van elkaar, maar elkaar toch nodig hebben, mag bekend zijn voor de kijker. Voor diegenen die zin hebben in een leuke romkom, doen er beter aan een geijkte titel uit te zoeken. Kort door de bocht genomen is Comeback Season een wegkijk film voor een doordeweekse avond waarin redelijk geacteerd wordt, maar waar het verhaal nogal traag verteld wordt.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 95 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025510070

Het getoonde beeld, in de anamorfe verhouding van 1.78:1, wijkt een klein beetje af van het originele bioscoopformaat wat 1.85:1 was. Het beeld oogt lang niet altijd even scherp en komt nogal soft over. Hierdoor is de detaillering van een laag kaliber. Ook is er continu filmgrain waar te nemen. Verder is er sprake van aliasing en het toepassen van edge enhancement. De kleuren ogen wel natuurlijk. Het zwartniveau en contrast is van dat niveau dat de donkere scènes zeer goed te volgen zijn. De film is verdeeld in slechts 6 hoofdstukken. De optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

De DVD heeft een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s) geluidstrack. De 2.0 track klinkt redelijk, maar voor deze recensie richten we ons op de 5.1 track. Voor het grootste gedeelte is Comeback Season dialoog georiënteerd. De focus van het geluid richt zich dan ook voornamelijk op de frontspeakers. De achterkanalen worden slechts aangesproken bij enkele buitenscènes en sommige stukken van de score. De dialogen zijn altijd duidelijk verstaanbaar en komen keurig uit de centerspeaker. De eerder genoemde frontspeakers geven de overige filmgeluiden mooi en naturel weer. De achterkanalen werken voornamelijk ondersteunend waarbij ook het LFE kanaal wordt gebruikt. Een meer dan goede audiotrack.

Het statische menuscherm staat in der verhouding 1.78:1 anamorf op de DVD en geeft toegang tot slechts één extraatje:

Trailer (2 min.)
De obligate bioscooptrailer van de film. Deze staat in de verhouding 2.35:1 anamorf op de schijf en het geluid bestaat uit een Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s).

Het gegeven van twee mensen die tegen wil en dank op elkaar zijn aangewezen is al vaak uitgemolken. Overgiet het geheel met een romantisch sausje en er ontstaat Comeback Season. De film lijkt voornamelijk bedoeld om Ray Liotta goed uit de verf te laten komen, wat maar gedeeltelijk slaagt. Het beeld van de DVD is niet geheel optimaal, maar volstaat. Op het gebied van geluid heeft de vertelling een zeer goede 5.1 track meegekregen. Helaas voor de geïnteresseerden, ontbreken er echte extra’s. Niet direct een aanrader deze romantische komedie met een laag tempo.