First Kill

Laurens van der Molen
31-10-2017

5.5

First Kill (Blu-ray)

Danny (Ty Shelton) wordt op school gepest. Zijn vader Will (Hayden Christensen) komt hier achter en besluit om met zijn gezin naar het dorp terug te keren waar hij is opgegroeid. Daar gaat hij samen met zijn zoon voor het eerst jagen. Wat Will niet weet, is dat er eerder dat jaar een bankoverval is gepleegd die nog niet is opgelost en waar de politiechef (Bruce Willis) nog steeds mee bezig is . Tijdens hun jachtuitje in het bos raken Danny en Will onbedoeld betrokken bij de nasleep van deze overval en wordt Danny meegenomen door één van de criminelen. Will moet er alles aan doen om het gestolen geld bij de crimineel te krijgen in ruil voor zijn zoon. Dit tot groot ongenoegen van de politiechef.

First Kill is een typische direct naar DVD/Blu-ray Disc-film zoals Bruce Willis er de afgelopen jaren meer heeft afgeleverd. Het verhaal is vrij standaard en voorspelbaar en als kijker heb je al snel door wat er gaat gebeuren. Het is duidelijk dat First Kill voor Bruce Willis een moetje was, want hij acteert zeer matig. De rest van de cast is gelukkig een stuk beter. Met name de zoon, gespeeld door Ty Shelton, en zijn ontvoerder Levi, gespeeld door Gethin Anthony (bekend als Renly Baratheon uit Game of Thrones), doen het erg goed en de band die ze samen opbouwen gedurende het verhaal is verreweg het beste van de film. Levi is sowieso een zeer interessant karakter en geeft de kijker een blik op een bankovervaller die we over het algemeen niet krijgen. Hayden Christensen speelt de hoofdrol en doet dit naar behoren, hoewel hij niet bepaald overtuigend is als succesvolle zakenman. Gelukkig is het alleen de eerste vijf minuten duidelijk dat hij dit moet voorstellen. Zodra het gezin in het dorp aankomt, wordt hier niet meer over gesproken. Regisseur Steven C. Miller en Bruce Willis werken vaker samen. Zo maakten ze ook al samen de films Marauders en Extraction. Er zijn wat interessante plotpunten die helaas niet verder worden uitgewerkt en andere dingen krijgen dan weer te veel aandacht, zoals bijvoorbeeld de verheerlijking van het jagen en de uitleg hoe een geweer werkt. De actiescènes zien er prima uit en de verschillende shoot-outs zijn best leuk om te zien. De conclusie van de film is dan weer matig, met totaal onlogische gebeurtenissen en slachtoffers. Wat uiteindelijk overblijft, is een film die niet slecht is, maar gewoon niet boven de middenmoot uitstijgt. Dit maakt het vooral een film voor de budgetbakken en niet een film die direct na release in je collectie moet zitten. Leuk voor een keertje.

Genre: Thriller
Jaar: 2017
Speelduur: 97 min
Beeldverhouding: 2.40:1 niet anamorf
Uitgever: Source 1 Media
EAN: 8717662573910

De Blu-ray Disc-uitgave van First Kill heeft de originele beeldverhouding van 2.40:1. Het High Definition-beeld heeft een 1080/24p-resolutie. De beeldkwaliteit is uitstekend. De film is erg kleurrijk en dit komt goed terug in de transfer. De kleuren zijn mooi vol en spatten van het scherm. Het zwartniveau is goed en ook in de donkere scènes is alles uitstekend te volgen. Het beeld bevat geen storende beeldfouten. De boslocatie speelt een erg belangrijke rol in de film en het is dan ook goed om te zien dat deze locatie uitstekend in beeld is gebracht. Ook tijdens de regen ziet het er erg mooi uit. First Kill bevat optionele Nederlandse ondertiteling die onderin het beeld wordt weergegeven.

De Blu-ray Disc-uitgave van First Kill bevat een Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-geluidstrack. En ook deze is van een goede kwaliteit. De dialogen zijn altijd duidelijk te verstaan door de daarvoor bestemde luidsprekers. De subwoofer wordt goed gebruikt tijdens de vele actiescènes. De film zit vol met subtiele en minder subtiele omgevingsgeluiden. Met name in het bos zijn deze erg goed. De instrumentale soundtrack is goed en past bij de sfeer die de film op dat moment wil overbrengen.

De Blu-ray Disc-uitgave van First Kill bevat geen extra’s. Vanuit een statisch menu kan worden gekozen om de film af te spelen en de ondertiteling aan of uit te zetten.

Will komt er achter dat zijn zoon Danny op school wordt gepest. Hij besluit om met zijn gezin naar het dorp terug te keren waar hij is opgegroeid. Daar gaat hij samen met zijn zoon voor het eerst jagen. Tijdens hun jachtuitje in het bos raken Danny en Will onbedoeld betrokken bij de nasleep van een overval. First Kill is een film die niet boven de middenmoot uitstijgt. Bruce Willis speelt zeer zwak en het acteerwerk wordt gered door twee bijrollen, namelijk die van de zoon en zijn ontvoerder. De film is erg voorspelbaar, maar weet zich wel te onderscheiden bij de karakterontwikkeling van de bankovervaller. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit, maar bevat geen extra’s. Typisch een film die leuk is voor een keertje, maar meer ook niet.