Post, The

31-07-2018

8

Post, The (Blu-ray)

Aan het begin van de jaren ’70 is de oorlog in Vietnam nog in volle gang. Regelmatig wordt daar over geschreven in de kranten, ook in de Washington Post. Deze krant is in handen van Katherine Graham (Meryl Streep), ze heeft deze geërfd van haar overleden man. Ze is de enige vrouw in een mannenwereld en iedereen probeert haar van al dan niet gewenst advies te voorzien hoe ze de krant moet runnen. Als hoofdredacteur Ben Bradlee (Tom Hanks) in de New York Times een groot artikel leest over door voormalig president Lyndon B. Johnson achtergehouden informatie over de situatie in Vietnam is Bradlee niet alleen jaloers, maar ook vurig van plan om hier ook over te gaan schrijven. Het zou de Washington Post op de kaart van kranten met allure plaatsen. Hij stuurt zijn redacteuren op pad om de juiste bronnen te vinden voor een spraakmakend artikel. Het Witte Huis is echter woedend op de pers en daagt de New York Times voor het gerecht. Een verbod van publicaties zal ook een verstrekkend gevolg hebben voor de Washington Post. In hoeverre zijn Ben Bradlee en Katherine Graham bereid om hier tegenin te gaan?

The Post is een film die volgens regisseur Steven Spielberg per se vorig jaar gemaakt moest worden, anders was het verhaal dat hij wilde vertellen al achterhaald. En het was niet alsof hij toen niks te doen had, want hij zat volop in de post-productie van Ready Player One. Echter hadden de uitgebreide en ingewikkelde CGI-effecten veel tijd nodig om te maken en hierbij kon Spielberg verder niet veel bij helpen. Dit betekende concreet dat hij toen totaal negen maanden de tijd had om The Post volledig af te ronden, van script tot vertoning in de biosocopen. Het leverde de film geen windeieren op, want The Post werd genomineerd voor twee Oscars, die voor Beste Film en Beste Vrouwelijke Hoofdrol (Meryl Streep). Helaas nam de film geen beeldje mee naar huis.
Er zijn in de geschiedenis verschillende films gemaakt die de poltiiek en de verslaggeving ervan vertelden waarvan Spotlight één van de meest recente is. Het is haast onvermijdelijk om The Post te vergelijken met de meest bekende film over politieke misstanden: All The Presidents Men. Deze film is de "benchmark" voor politieke films en boeit tot op de dag van vandaag nog steeds, ook omdat de schandalen die in de film worden weergegeven nog steeds plaatsvinden. Ook hebben de films een filmkarakter overeen, namelijk die van hoofdredacteur Ben Bradlee. In All The Presidents Men wordt deze met verve gespeeld door wijlen Jason Robards, in The Post wordt deze vertolkt door Tom Hanks. Tom Hanks is een absolute topacteur, maar in deze mist hij nog net even wat van de gravitas van Robards. Sowiezo kleurt The Post best wel wat binnen de lijntjes. Spielberg vertelt het verhaal vlot en duidelijk en er zit een goed tempo in de film. Toch mist de film in het algeheel wat impact. Wellicht is dit omdat we tegenwoordig grovere schandalen gewend zijn, vooral met de huidige Amerikaanse president aan het roer. Het is dan toch wat gek dat een film uit de jaren '70, All The Presidents Men, dan wat actueler en urgenter aanvoelt dan deze recente productie. Wellicht is dit omdat de acteurs in de eerstgenoemde film hun tanden net even wat meer in hun rollen zetten, alhoewel Meryl Streep absoluut de troepen aanvoert met haar vertolking als eigenaresse van The Washington Post, Katherine Graham. Ook de rest van de cast van The Post is prima in orde, maar het geheel mist net even die sprankel, waardoor de film van goed niet naar briljant gaat.

Jaar: 2018
Speelduur: 115 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: Entertainment One
EAN: 8713045249694

• Layout: Katharine Graham, Ben Bradlee and The Washington Post
  • Editorial: The Cast and Characters of The Post
  • The Style Section: Recreating an Era
  • Arts and Entertainment: Music for The Post

The Post staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 op Blu-ray Disc. Spielberg en veelvuldig collaborerend cinematograaf Janusz Kaminski hebben gekozen voor een kleurstijl met veel grijze en bruine tinten. Daardoor komt de transfer wat bedompt over en ook door de af en toe gedesatureerde look komt het geheel soms wat vaag en saai over. Ook hebben archiefbeelden af en toe wat extra noise en ruis met zich mee, maar dat lijkt opzettelijk gedaan. De transfer geeft alles natuurgetrouw weer en is verder zonder fouten of beschadigingen. Contrast en zwartniveau zijn verder prima in orde.

The Post krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA 5.1-audiotrack mee in de oorspronkelijk Engelse taal. De film is voornamelijk dialoog gedreven, maar de audiotrack kent een opvallend ruimtelijk karakter. Dialoog komt netjes uit de centerspeaker en overige ambiancegeluiden komen veelal uit de surroundspeakers. Ook het laag wordt goed ondersteund vanuit de subwoofer. Buitenlandse versies hebben een 7.1-track maar door de (veelgebruikte) ProLogic-optie op veel recievers kunnen liefhebber van een 7.1-setup ook hiervan gebruik maken.

Op de Blu-ray Disc van The Post staat een bescheiden doch informatief pakket aan extra's. Het pakket staat  bijna gelijk aan buitenlandse uitgaven.

Layout: Katharine Graham, Ben Bradlee and The Washington Post (22 min)
Diverse interviews met cast en crew van de film, onder andere Steven Spielberg die enthousiast diverse punten aanstipt.

Editorial: The Cast and Characters of The Post (16 min)
Nog meer interviews, nu vertelt Spielberg over de authenticiteit en hoe hij daarbij is geholpen door personen die destijds een rol speelden en nu nog steeds in levende lijve zijn.

The Style Section: Recreating an Era (17 min)
Deze featurette gaat over het productieontwerp en de moeite die is gedaan om het jaar 1971 te doen herleven.

Arts and Entertainment: Music for The Post (7 min)
Vermaard componist John Williams krijgt in deze featurette de aandacht die hij verdient.

Eigenaresse Katherine Graham en hoofdredacteur Ben Bradlee gaan samen de strijd aan om achtergehouden informatie over de oorlog in Vietnam te verslaan in hun krant. Met The Post brengt regisseur Steven Spielberg een verhaal tot leven met een urgente achtergrond en thematiek. Helaas weet Spielberg dit niet helemaal over te brengen in de film, ondanks dat de vertolkingen van de cast zeer sterk is. De Blu-ray Disc is een erg goede uitgave geworden met een prima beeld-en geluidstransfer alsmede een net pakket aan extra's.