Lady Bird

24-08-2018

7.5

Lady Bird (Blu-ray)

Christine ‘Lady Bird’ McPherson (Saoirse Ronan) is een rebel met een sterke eigen mening. Het is het jaar 2002 en ze is bezig met haar laatste jaar aan de plaatselijke katholieke school. De aanslagen van 11 september 2001 hebben nog maar net plaatsgevonden en de oorlog in Irak is begonnen. Mobieltjes bestonden wel, maar waren nog niet ‘slim’. Wat dat betreft was het tienerleven nog iets eenvoudiger. Christine ligt regelmatig overhoop met haar al even koppige moeder Marion (Laurie Metcalf). Ze mag ook graag een beetje rondhangen met haar beste vriendin Julie (Beanie Feldstein). Ze droomt ervan om het slaperige dorpje Sacramento te verlaten. Ze wil dan gaan studeren in een meer liberale omgeving, aan een van de universiteiten aan de oostkust. Haar plannen komen echter in gevaar door financiële problemen binnen de familie. Deze worden nog eens verstrekt wanneer haar vader Larry (Trace Letts), zijn baan verliest. Hoe kan Christine haar dromen nu nog waarmaken?

Lady Bird is geschreven én geregisseerd door de nog maar 35-jarige Greta Gerwig, die tot voordien nog geen grote titels op haar naam had staan. En daar is dan op eens deze film, die hoge ogen gooide bij zowel de critici als de casual filmkijker. De film is genomineerd voor 5 Oscars in zowat alle belangrijke categorieën, maar won er geen. Op diverse andere grote uitreikingen mochten de prijzen wel mee naar huis, zoals de Golden Globes voor beste film en beste actrice. Wat reviews betreft heeft Lady Bird tijdelijk Toy Story 2 verslagen op RottenTomatoes.com als best gereviewde film ooit. Maar na 196 ‘voldoende’ reviews, was de volgende toch onvoldoende. De score is echter nog steeds 100% voldoende onder de top critici. Een hele prestatie voor het solo debuut als regisseur voor Gerwig. De werktitel voor Lady Bird was ‘Mothers and Daughters’ en dat geeft precies aan waar de film in het hart over gaat. Over de moeizame relatie tussen een tienermeisje en haar familie. Haar familie die het beste voor haar wil en het meisje dat zelf wel beter denkt te weten wat goed voor haar is. Het zijn twee verschillende werelden die eerder de neiging hebben om steeds verder uit elkaar te groeien, dan nader tot elkaar te komen. Dit wordt allemaal op zeer natuurlijk wijze gebracht, bijna in documentaire stijl. Er is weinig poespas te zien aan het filmen. Muziek en andere effecten worden niet of weinig ingezet. Alles om maar niet af te leiden van het acteerwerk dat hier centraal staat. Een mooie illustratie van het realisme is het feit dat op het gezicht van Ronan spontane acne zichtbaar is. Deze ontstond als gevolg van de make-up die ze moest dragen, omdat haar personage ook in die fase zit. Vervolgens besloten ze om dit zo te laten, om een keer wat anders te laten zien dan het ideaal beeld van het perfecte meisje met de perfecte huid. Lady Bird komt pas echt op niveau doordat het zoveel echte inzichten bevat. Het is uit het leven gegrepen en ondanks de setting op het platteland in Amerika, zal het ook voor vele Nederlanders herkenbaar zijn. Daarvoor zijn de thema’s universeel genoeg. Ook is er leuke en eigenaardige humor, die soms uit onverwachte hoek komt. Dat helpt om het geheel soms wat luchtiger te maken. De film is niet perfect. De eerste versie van het script was maar liefst 6 uur lang. Daarin moest flink gesneden worden om tot de huidige 1 uur en 34 minuten te komen. De film is dan ook wat rommelig hier en daar. Sommige scènes zijn zeer krachtig, terwijl anderen weer overbodig lijken. De film had nog sterker kunnen zijn als men nog wat meer aandacht had besteed aan de uiteindelijke montage. Hier sijpelt misschien toch iets door van de onervarenheid van Gerwig als regisseuse. Maar dit neemt niets weg van het feit dat dit een prestatie van formaat is. Een indrukwekkend regiedebuut. Lady Bird is een drama dat echt aanvoelt en uit het leven gegrepen is. Hierdoor is het bij vlagen aangrijpend, maar ook grappig en verrassend. Een unieke en eigen film zoals we die niet vaak meer in Hollywood voorbij zien komen.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2017
Speelduur: 95 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
  • DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
  • DTS-HD MA 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 5053083150563

• Realizing Lady Bird

De Blu-ray Disc-uitgave van Lady Bird heeft de originele beeldverhouding van 1.85:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p resolutie. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC  video codec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50GB dubbellaagse disk.

De film is digitaal geschoten. Dat zal je misschien verbazen gezien de filmachtige look met onder andere vrij veel ruis. Dit komt doordat er achteraf een aantal aanpassingen bewust zijn toegevoegd. Regisseuse Gerwig wilde naar verluidt dat de film zou aanvoelen als een herinnering. Dit maakt wel dat het beeld moeilijk is om te beoordelen. De toevoeging van een grote hoeveelheid ruis gaat duidelijk ten koste van de details. Het mag dan een bewuste artistieke keuze zijn, maar het maakt wel dat de beeldkwaliteit allesbehalve optimaal is. Ook de kleuren zijn compleet afwijkend, met stevige kleurfilters erover. Vooral de kleur geel is heel dominant. Eigenlijk kunnen we dus niet zo heel veel zinnigs zeggen over deze transfer. Behalve dan dat deze geen beeldfouten bevat en dat het lijkt alsof de artistieke keuzes die gemaakt zijn met betrekking tot de look van Lady Bird hier goed tot hun recht komen. Daarvoor krijgt het beeld van ons toch een goede score.

Lady Bird wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 5.1-track (24-bit, 48kHz) in de originele Engelse taal. De audiotrack heeft hier bar weinig te doen. Wat dat betreft had er net zo goed een stereo 2.0 track op kunnen staan. We hadden dan nog weinig verschil gemerkt. De meeste scènes spelen zich namelijk af in een huiselijke omgeving waarbij vaak hooguit twee personages met elkaar een gesprek voeren. De focus in de audio ligt daarbij volledig op deze dialoog. Er zijn soms wel wat subtiele omgevingsgeluiden. Ook is er hier en daar een uitzondering en mag de track wel uitpakken. Bijvoorbeeld tijdens een musical scène en op een feestje. Op die momenten blijkt deze audiotrack hier ook prima toe in staat. Al deze elementen zijn altijd helder verstaanbaar en worden met de juiste prioritering weergegeven.

Nadat je de disk in de speler plaatst, worden er eerst een tweetal trailers van andere films in HD afgespeeld. Vervolgens is er een fraai geanimeerd hoofdmenu met daarop twee extra’s. Deze worden hieronder nader besproken.

Realizing Lady Bird (16 Min.)
Een combinatie van beelden van achter de schermen en interviews. De speelduur is vrij beperkt, maar hierbinnen wordt toch nog redelijk wat diepgang bereikt in de interviews. Zeker de moeite waard als je wat meer over de film wilt weten. De beeldkwaliteit is HD. Er is Nederlandse ondertiteling beschikbaar. De audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Dit audiocommentaar tijdens de film is ingesproken door schrijver/regisseuse Greta Gerwig en cinematograaf Sam Levy. Je kunt merken dat dit een passieproject voor Gerwig is. Ze praat honderduit en je komt hierdoor veel meer te weten over de totstandkoming van de film. Als je tenminste de tijd wilt nemen om de hele film nog een keer te zien met dit commentaar aangezet. Er is geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar bij het commentaar, maar Engelse ondertiteling is wel optioneel aan te zetten voor als je graag meeleest. De audio is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Christine ‘Lady Bird’ McPherson is een rebel met een sterke eigen mening. Ze wil haar kleine en conservatieve dorpje op het platteland in Amerika graag ontvluchten om te gaan studeren in een liberale omgeving aan een universiteit aan de Oostkust. Dit plan dreigt in duigen te vallen wanneer er financiële problemen blijken te zijn binnen het gezin, die worden verergerd doordat haar vader zijn baan verliest. Lady Bird is een drama dat echt aanvoelt en uit het leven gegrepen is. Hierdoor is het bij vlagen aangrijpend, maar ook grappig en verrassend. Een unieke en eigen film zoals we die niet vaak meer in Hollywood voorbij zien komen. De beeldkwaliteit is moeilijk te beoordelen door de expliciete keuze om veel ruis toe te voegen en de kleuren aan te passen, maar het lijkt alsof deze artistieke keuzes accuraat worden weergegeven. De audio heeft weinig te doen in deze dialoogfilm, maar vervult die rol goed. Het aantal extra’s is beperkt, maar met een korte making of en een audiocommentaar wel interessant.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.