House of Cards - Seizoen 6

28-11-2018

5.8
Streaming

House of Cards - Seizoen 6 (Streaming)

De machtige Francis Underwood (Kevin Spacey) is niet meer. Het is nu de beurt aan zijn vrouw en weduwe Claire Underwood (Robin Wright) om zijn zetel over te nemen. Als eerste vrouwelijke president van de Verenigde Staten en partner van haar door controverse besmeurde man, heeft Claire veel meer vijanden dan vrienden. Ze vraagt zich zelfs af of er nog wel iemand is die ze kan vertrouwen. Ze hoeft alvast niet te rekenen op Doug Stamper (Michael Kelly), die zelfs na de dood van Francis nog hondstrouw is aan de beste man. Doug doet dan ook alles wat nodig is om de nalatenschap van Francis te beschermen. En dan is er nog de steenrijke en oppermachtige familie Shepherd. Broer Bill (Greg Kinnaer) en zus Annette (Diane Lane) hadden afspraken gemaakt met Francis. Afspraken met het witte huis die hun aanzienlijke belangen dienen. Ze eisen nu van Claire dat zij deze afspraken honoreert. Zij voelt hier weinig voor en wil zelf met een schone lei beginnen. Maar daarbij moet ze oppassen dat ze de macht, middelen en motivatie van de Shepherd familie niet onderschat. Claire is een ijzersterke vrouw die niet zomaar van haar voetstuk te blazen is. Maar is ze bestand tegen de hoeveelheid tegenstand die ze hier te verduren krijgt?

House of Cards is misschien wel dé serie die Netflix in 2013 echt groot heeft gemaakt. Het was destijds nog vrij zeldzaam dat een grote naam als Kevin Spacey zich voor een hoofdrol verbond aan een TV-serie. Heel de wereld raakte verslaafd aan de serie en dit vormde de opmaat voor nog veel meer eigen producties van Netflix in de daarop volgende jaren. Velen vonden al wel dat de serie er met de seizoenen niet per se beter op werd. En nu is daar misschien wel de grootste verandering. Het succes van House of Cards was vanaf het begin gebouwd op het charisma en de onvergetelijke rol van Spacey. Maar de beste man stond in het centrum van de ‘#MeToo’-schandalen en was niet langer welkom bij Netflix. Hij is dan ook vrij plotseling uit de serie geschreven. Zelfs in de terugblik op de vorige seizoenen vangen we niet meer dan een glimp van hem op. Hij heeft duidelijk volledig afgedaan. Op deze kwestie gaan we in deze recensie verder niet in, maar wel op de gevolgen die het heeft voor de serie. Seizoen 6 is namelijk met afstand het minste goede seizoen tot nu toe. Dit ligt zeker niet aan Robin Wright. Zij doet haar uiterste best en zet een sterke rol neer. Ook de eigenzinnige filmstijl van de serie is bewaard gebleven. Met heel veel strakke en stabiele shots en extreem veel gebruik van de sombere kleuren (donker)geel en blauw. Samen met de zenuwachtige muziek is de onheilspellende en cynische sfeer die House of Cards zo kenmerkt zeker bewaard gebleven. Er zijn ook weer de nodige complotten en er zijn heerlijke scènes waarin het ene personage de andere bij wijze van wraak op zeer creatieve wijze terugpakt. Nieuw is ook de familie Shepherd met de rollen van Greg Kinnaer en Diane Lane. Dit is een goede keuze en biedt een verfrissende nieuwe tegenstander. Bovendien is het uit het leven gegrepen dat een rijke familie in Amerika zoveel invloed kan hebben. Het helpt daar dat deze rollen zeer vaardig worden vertolkt. Tot zover de positieve punten, want hoewel de serie vermaakt, overschaduwen uiteindelijk toch de minpunten het geheel. Er is veel geschreven over de politieke correctheid van dit seizoen. Wij wisten dit op voorhand, waardoor je er misschien meer op gaat letten. Maar zelfs als we die vooringenomenheid in acht nemen, kan je niet anders dan concluderen dat de makers hierin inderdaad volledig zijn doorgeschoten. De serie staat bol van de stompzinnige symboliek over hoe de vrouw onderdrukt wordt door de man. En de politieke correctheid en positieve discriminatie bereiken ongekende hoogtepunten. Op zich is er geen probleem mee dat Netflix hier een tegengeluid wil geven na het schandaal rondom Spacey, maar het is de ongekend hoge dosering en het totale gebrek aan subtiliteit wat hier mateloos irriteert. Voor wie hier doorheen kan kijken valt er misschien nog genoeg te genieten. Voor anderen zal dit vooral een moetje zijn, omdat je de andere seizoenen ook hebt gezien en toch graag wilt weten hoe het verder gaat. Je zult je daarbij niet vervelen, omdat hier nog genoeg kwaliteit te zien is, maar bereid je dan wel voor op de nodige politieke correcte indoctrinatie die er met de botte bijl in wordt geslagen.

Medium: Streaming
Jaar: 2018
Speelduur: 480 min
Uitgever: Netflix

De machtige Francis Underwood is niet meer. Het is nu de beurt aan zijn vrouw en weduwe Claire Underwood om zijn zetel over te nemen. Claire is een ijzersterke vrouw die niet zomaar van haar voetstuk te blazen is. Maar is ze bestand tegen de hoeveelheid tegenstand die ze hier te verduren krijgt? House of Cards is misschien wel dé serie die Netflix in 2013 echt groot heeft gemaakt. Zonder Spacey in de hoofdrol worstelt de serie echter om het hoofd boven water te houden. Het helpt daarbij niet dat de politieke correctheid er met de botte bijl wordt ingeslagen. Dit nieuwste seizoen van House of Cards is vooral het kijken waard voor wie de rest ook heeft gezien en per se wil weten hoe het verhaal verder gaat.