Waar is het paard van Sinterklaas?

05-12-2018

8

Waar is het paard van Sinterklaas? (DVD)

Winky Wong (Ebbie Tam) is het gelukkigste meisje van de hele wereld. Ze mag voor het paard van Sinterklaas zorgen! Thuis wordt Winky verrast met de boodschap dat haar moeder zwanger is. Winky vindt het idee dat er een baby komt leuk, maar ook lastig. Extra moeilijk wordt het als haar moeder in verband met zwangerschapsvergiftiging opgenomen wordt in het ziekenhuis. Winky is ook jarig en voor haar verjaardag krijgt ze paardrijlessen. Daar is ze uiteraard heel erg gelukkig mee maar helaas voor haar mag ze niet op het paard van Sinterklaas rijden maar op een pony. Op een dag, als er niemand op de boerderij is, gaat Winky toch op het paard van Sinterklaas rijden. En dan gebeurt er iets heel ergs: het paard ontsnapt! Winky racet op haar fiets de duinen in, maar het paard is verdwenen. Wat nu?

Waar is het paard van Sinterklaas? is het vervolg op Het Paard van Sinterklaas. In dit vervolg heeft Winky haar droom bereikt, namelijk de verzorging voor het paard van Sinterklaas. Dit vervolg gaat in op verantwoordelijkheidsgevoel en het feit dat je als kind best mag afwijken van wat andere kinderen doen. Het beste vriendje van Winky, Bram (Pim de Pimentel), wijkt af omdat hij van indianenenverhalen houdt en ook iedereen met een indianennaam noemt. Voor volwassenen zit er overigens nog een erg grappige knipoog verwerkt in de film, voor digenen die zijn opgegroeid met de boeken van Arendsoog. Als Bram zich namelijk voorstelt aan Oom Siem (Jan Deceir) met zijn indianennaam antwoord Oom Siem met "Witte Veder". Dit is uiteraard de side-kick van Arendsoog in de boeken. De film zit verder leuk in elkaar met genoeg afwisseling tussen komedie, een beetje drama en ook nog wat actiemomenten. Genoeg om de kleinsten onder ons te vermaken en als volwassenen kan je deze film ook zeker bekijken zonder het gevoel te hebben dat je het saai gaat vinden. De productie zit verder ook prima in elkaar. Alles is op locatie opgenomen en dat geeft alles een authentiek uiterlijk. De boederij, de school, het Chinese restaurant, alles voelt echt aan. En dat maakt deze film tot een zeker geslaagde film voor op Sinterklaasavond!

Genre: Familie, Jeugd
Speelduur: 80 min
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Uitgever: Warner Home Video Benelux
EAN: 7321932039696

• Achter de schermen
  • Fotoboek
  • Bioscooptrailer

Waar is het paard van Sinterklaas? krijgt op DVD een beeldtransfer in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1. Deze film is bekeken op een 65" 4K UHD-TV en de kwaliteit is verbluffend goed te noemen voor een DVD-transfer. De print komt heel filmisch over met een mooi gehalte aan grain. Verder oogt de transfer wat soft maar dat is vaak het geval bij films op DVD. De compressie is heel netjes gedaan want er zijn geen artefacten, macroblocking of andere compressiefouten te zien. Kleuren komen natuurgetrouw over en ook contrast en zwartwaardes zijn netjes gedaan. Een erg nette beeldtransfer die zich tussen al het 4K-geweld wat hedendaags op je afkomt best staande kan houden.

Waar is het paard van Sinterklaas? krijgt op DVD twee audiotracks mee in de oorspronkelijke Nederlands gesproken taal: een Dolby Digital 5.1 en een 2.0-track. De 5.1-track is hier beluisterd en ondanks dat deze de dialogen netjes gaat klinken komt de rest van de track een beetje tam over. Bij de spaarzame actiemomenten komt de track niet echt los en komt er weinig spreiding over de surroundspeakers. Dat is jammer, want  de intentie vanuit de audiotrack (met een opzwepend muziekje) is er verder wel. Een beetje tamme audiotrack die verder wel een voldoende scoort.

De DVD van Waar is het paard van Sinterklaas? krijgt een paar extra's mee. Alles is Nederlands gesproken.

Achter de schermen (23 min)
Een best leuk kijkje achter de schermen, met interviews en op-de-set beelden. En met een exclusief interview met Sinterklaas!

Fotoboek
In een sub-menu kan je bladeren door verschillende castfoto's, gemaakt op de set.

Bioscooptrailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

In Waar is het paard van Sinterklaas? heeft Winky eindelijk haar droombaan: het verzorgen van het paard van Sinterklaas! Maar dit betekent een grote verantwoordelijkheid en als Winky het paard laat ontsnappen moet ze alles op alles zetten om het paard weer terug te krijgen, en dat voor 5 december! De film is erg leuk opgezet en weet naast een paar pedagogische thema's ook genoeg te vemaking te bieden voor zowel de jeugd als volwassenen. de DVD zit prima in elkaar met een erg mooie beeldtransfer, een redelijk tot voldoende audiotrack en een paar leuke extra's. Een tip voor Sinterklaasavond!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.