Superfly

11-02-2019

5

Superfly (Blu-ray)

Younblood Priest (Trevor Jackson) is sinds zijn jeugd een drugshandelaar op straat. Al jaren droomt hij ervan om zijn leven te beteren en uit het wereldje te stappen. Maar dat is nog niet zo eenvoudig. Als tijdens een ruzie zijn tegenstander hem mist met een pistoolschot maar wel een onschuldige voorbijganger doodt, is het genoeg geweest. Youngblood wil voorgoed weg uit het criminele leven en verzint hiervoor een plan. Hij wil nog één grote score maken en daarmee verdient hij genoeg om te kunnen rentenieren. Maar zo simpel als het lijkt is de werkelijkheid natuurlijk nooit, en zijn plan valt volledig in duigen. Zoveel zelfs dat er een bende-oorlog uit voorkomt. Youngblood doet er alles aan om de oorlog te stoppen, maar moet daarbij ook uitkijken dat hij zelf niet in de vuurlinie komt.

Superfly is een remake van de (bijna) gelijknamige film Super Fly uit 1972. De moderne versie is geregisseerd door een regisseur met de illustere (artiesten)naam Director X. De ware naam van deze regisseur is Julien Christian Lutz, maar dat staat natuurlijk wat minder interessant op een filmposter. Superfly is de eerste speelfilm voor de regisseur die voorderest alleen korte films en muziekvideos op zijn naam heeft staan. Helaas kan je weinig positiefs zeggen over deze remake. Het verhaal is generiek, de acteerprestaties zeer matig, de regie vlak en de actie is allemaal wat houterig. En wat het origineel zo goed maakte, de grauwe sfeer en de soul uit de jaren '70, is volledig afwezig. Het verhaal van de film is al zoveel keren verteld: het weg willen uit het criminele wereldje, die ene grote score om te rentenieren, en dat het natuurlijk allemaal fout gaat. Het is een 1-2-3'tje die je vantevoren zo kan invullen. Het heeft allemaal weinig om het lijf en het is een film die je zo weer kan vergeten.

Genre: Actie, Misdaad, Thriller
Jaar: 2018
Speelduur: 116 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
EAN: 8712609645101

• Director X Scene Uiteenzetting
  • Trap Talk: De Muziek
  • Superfly: De Remix
  • Future's "No Shame" Videoclip met PARTYNEXTDOOR
  • De Making-of "No Shame" Videoclip

Superfly krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. De kwaliteit van het beeld is over het algemeen erg goed te noemen. Kleuren, scherpte en detail is dik in orde. De gebruikte kleuren zijn voornamelijk zwart en goud en deze komen goed naar voren. Contrast en zwartwaardes zijn ook erg goed, behalve soms in minder verlichte scènes. En dat zijn er nogal wat, want de film speelt zich voornamelijk 's nachts af. Dan zie je dat er nog wel wat ruis kan voorkomen in het beeld. ook is er wel een sprake van bewegingsonscherpte, zowel bij nacht alsook bij scènes die zich overdag afspelen.  Dit is jammer want het is soms best opvallend zichtbaar. Afgezien van de deze zaken is het verder een redelijke transfer van Sony.

Superfly krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee in de oorspronkelijk Engelste taal. De film wordt voornamelijk ondersteund door hip-hop muziek en andere muziek met stevige beats. De audiotrack weet dit erg goed weer te geven en geeft je HT-setup dan ook een goede workout. De verdere spreiding en de dynamiek van de film zijn ook erg goed. Dialoog, ambiance- en actiegeluiden, alles is erg goed gepositioneerd. Een erg sterke audiotrack die weinig minpunten kent.

Superfly krijgt op Blu-ray Disc een paar extra's mee. Alles is in 1080P en is Nederlands ondertiteld.

Director X Scene Uiteenzetting (7 min)
Regisseur X bespreekt het maken van een aantal scènes.

Trap Talk: De Muziek (6 min)
Een korte featurette over de soundtrack van de film.

Superfly: De Remix (8 min)
Wat meer achtergrondinformatie over deze remake en hoe deze aan te passen aan de moderne tijd.

Future's "No Shame" Videoclip met PARTYNEXTDOOR (4 min)
Een muziekvideo met scènes uit de film.

De Making-of "No Shame" Videoclip (1 min)
Een wel hele snelle kijk (45 seconden om precies te zijn) naar het maken van de muziekvideo.

Youngblood Priest (Trevor Jackson) wil nog één grote score doen om voorgoed te kunnen rentenieren en afscheid te kunnen nemen van de criminele wereld. Helaas valt zijn plan in duigen en moet hij oppassen dat hij zelf niet het kind van de rekening wordt. Superfly is een remake van de gelijknamige film uit de jaren '70. Waar de oorspronkelijke film nog kon leunen op een stilistische grauwe sfeer en soul uit die jaren '70 kan deze remake helaas niks nieuws ter tafel brengen. Het verhaal is 13-in-dozijn, de acteerprestaties vlak, de actie flauw en de regie nietszeggend. De Blu-ray Disc kan wel leunen op een redelijk/goede beeld- en geluidskwaliteit en een klein pakket aan extra's. Snel overslaan deze uitgave.