Peppermint

19-02-2019

6.8

Peppermint (Blu-ray)

Riley North (Jennifer Garner) heeft een missie. Haar keurige baan opgezegd, haar mooie huis verlaten, haar modieuze kleren vervangen door kogelvrije vesten. Alles met één hoger doel; het vernietigen van het misdaadimperium van de wrede Diego Garcia (Juan Pablo Raba). Mocht Diego toevallig zelf aan de verkeerde kant van een kogel eindigen, zou Riley helemaal goed uitkomen. Terwijl ze steeds meer van Diego’s operatie weet te ontwrichten, worden diens opdrachtgevers steeds onrustiger maar speelt Riley North zich ook meer in de kijker van de politie. Het duurt niet lang voordat de jager de opgejaagde wordt en de reden voor Rileys wraakzucht aan het licht komt.

Actiefilms volgen nog meer dan andere genres duidelijke trends. Alles zag er na 1999 voor een periode uit als The Matrix, de snelle montagestijl van The Bourne Identity is sinds 2002 een cliché geworden en toen Die Hard 4.0 (of Live Free or Die Hard) met zijn 12-rating bakken met geld binnenhaalde, waren er opeens weinig films meer te vinden die echt voor 16 jaar en ouder waren.  Peppermint is een direct gevolg van het succes van 2014’s John Wick, een film die niet alleen de rauwe keiharde actiefilm alleen voor volwassenen weer nieuw leven in blaasde, maar ook de wraakfilm weer op de kaart zette. Waar John Wick echter kijkers trakteerde op een nieuwe kijk op het genre en zeer indrukwekkende, verfrissende actiescènes bevatte, is Peppermint helaas vrij 13 in dozijn en lijkt er een duidelijk geval van “De klokken horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt” op film maak-gebied.
Het verhaal van Peppermint is vrij simpel en voorspelbaar. Nou is dit voor een actiefilm niet een heel groot euvel; het gaat immers om de actie en de personages, het verhaal is vooral een frame waarbinnen de personages zich bewegen en de actiemomenten plaats kunnen vinden. Helaas kent Peppermint geen noemenswaardige personages en beweegt iedereen zich op erg clichématige wijze. Buiten Jennifer Garner wandelt iedereen door de film zonder echte passie voor wat ze doen. Garner zelf krijgt echter te weinig ruimte en materiaal om een afgerond of diepgaand personage neer te zetten. Alles aan het filmmaken – het script, de muziek, het camerawerk - doet suggereren dat Garner een grote held is, maar dit komt helaas niet goed uit de verf. Regisseur Pierre Morel (Taken, From Paris with Love, Banlieu 13) weet duidelijk hoe hij actiescènes moet structureren, maar slaag er niet in om ze echt dynamisch te maken of afdoende afwisseling tussen scènes aan de brengen. Hierdoor is het lastig voor kijkers om je echt in Peppermint in te leven. Sommige handelingen/actiescènes in de film volgen heel duidelijk niet de regels van de logica – omwille van de ‘cool’-factor – wat helaas zelden echt verdiend is en in de redelijk realistische stijl van Peppermint ook wat verward. Concluderend heeft Peppermint  goed acteerwerk van Jennifer Garner, maar heeft de film daarbuiten helaas weinig te bieden om echt aan te kunnen raden.

Genre: Actie, Drama, Thriller
Jaar: 2018
Speelduur: 101 min
Beeldverhouding: 2.39:1 niet anamorf
  • DTS-HD 5.1 - Engels
  • DTS-HD 5.1 - Frans
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461875945

Peppermint wordt op deze BD-uitgave gepresenteerd in niet anamorfe 2.39:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De Blu-ray disc is dubbellaags en voor circa 30GB beschreven.

De beelden van Peppermint zijn eigenlijk net als de film inhoudelijk is; grauw en somber. Er wordt gebruik gemaakt van een breed palet grijstinten, met hier en daar bruintinten. De belichting is zeer ingetogen waardoor alles vrij donker overkomt en het als kijker soms lastig is om goed  te definiëren wat er allemaal op het beeld gebeurd. Er is sprake van een hoog contrast waardoor er een echt diepe zwartwaarde is. De aanwezige kleuren zijn goed verzadigd. Alle beelden lijken alleen heel erg op elkaar en er wordt gedurende de film zelden getracht om echte variatie hierin aan te brengen. Peppermint kent vrij scherpe beelden vol detail, ook in de wijdere shots, hoewel dit in de donkere scènes wat wegvalt. Hier en daar zijn er echter wel wat compressieblokken te bespeuren. Peppermint is kwalitatief dus redelijk, maar de film zelf is dusdanig grauw en beeldend eentonig dat hij voor een kijker nou niet echt een aantrekkelijk is om naar te kijken.

Deze BD-uitgave van Peppermint het originele Engelstalig, maar ook een Franstalig DTS-HD Audio 5.1-audiotrack (16bit/48kHz). Hieronder wordt alleen het eerstgenoemde kanaal besproken. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen. Alle dialogen zijn prima te volgen en staan prominent in de audiomix. De omgevingsgeluiden zorgen voor de surroundkanalen voor afdoende sfeer, zeker in de scènes die zich buiten afspelen rond het einde van de film. Je hoort als kijker het gevaar vanaf de achtergrond naderen, wat een mooie toevoeging is. De geluidseffecten, tevens via de surroundkanalen gepresenteerd, zijn behoorlijk gelaagd. Hier en daar – vooral tijdens de actiescènes – lijken geluiden soms wel erg op elkaar of heb je als kijker het idee dat je steeds naar dezelfde vuistslag luistert. De begeleidende muziek uit Peppermint is redelijk dertien-in-dozijn en is soms dramatischer/prominenter aanwezig dan de film ogenschijnlijk echt nodig heeft, maar biedt voldoende ambiance en zorgt er voor dat het tempo goed in de film blijft.

Vanuit het statische hoofdmenu is Peppermint integraal af te spelen. Op deze BD-uitgave zijn geen extra’s aanwezig.

Riley North heeft het gemunt op het imperium van zware crimineel Diego Garcia en doet er alles aan om hem op zijn knieën en met een beetje geluk tussen zes planken te krijgen. Peppermint toont een zeer gedreven Jennifer Garner, maar alles en iedereen eromheen toont weinig passie of enthousiasme. Het verhaal is flinterdun, de actie is snel repetitief en alles oogt vrij somber. De beeldkwaliteit is ook niet het allerbeste. Het geluid gaat iets beter af. Helaas zijn er geen extra’s op deze BD-disc aanwezig. Al met al zijn er een stuk betere actiefilms om te kijken, tenzij je een grote fan bent van Jennifer Garner.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.