Miss Bala

29-07-2019

7

Miss Bala (Blu-ray)

Gloria Fuentes (Gina Rodriguez) woont al jaren in Los Angeles, maar heeft een diepe band met Mexico. Specifiek haar beste vriendin Suzu (Cristina Rodlo) en diens kleine broertje Chava (Sebastián Cano). De beeldschone Suzu heeft haar zinnen gezet op de Miss Baja California-verkiezing en kan Gloria's kunsten als Hollywood make-up artiest goed gebruiken. Na de lange reis van Gloria naar Mexico gaan de twee meiden naar een lokale nachtclub om hun hereniging en het leven te vieren. Daar verandert alles. Bendeleden overvallen de club en het tweetal verliest elkaar uit het oog. Gloria bevindt zich voordat ze het weet in een oorlog tussen een drugsbende, corrupte politieagenten en de Amerikaanse Drugspolitie. Het enige waar ze echt om geeft is het terugvinden van haar Suzu.

Miss Bala (vrij vertaald Miss Kogel) is een Amerikaanse remake van de gelauwerde, uit 2011 afkomstige, Mexicaanse gelijknamige film. Deze is losjes gebaseerd op een waargebeurd incident waarin een 'Miss' gearresteerd werd, samen met mogelijke bendeleden. Waar de originele Miss Baja hoge ogen gooide is de versie uit Hollywood helaas vrij middelmatig. Catherine Hardewicke (vooral bekend van Thirteen en Twillight) zet een redelijke sfeer neer, ondanks dat er veel geleund wordt op clichés over Mexico en diens bendes. De personages zijn dunner dan een stuk karton, maar alle acteurs - zeker Gina Rodriguez - geven 110%. Het verhaal is op papier vrij gelaagd en vol spanning, een ander bewijs hiervoor is Miss Baja uit 2011, maar helaas is het hier niet gelukt dit in de eigenlijke film over te brengen. Er gebeurt van alles, personages komen en gaan, maar niets blijft echt hangen. Nergens loopt er een rode draad die alle scènes aan elkaar rijgt of uitlegt waarom iets van belang is waardoor je als kijker nooit echt wordt meegenomen in de film. De scènes op zich zitten redelijk in elkaar, nergens spannend maar degelijk en de actie ziet er vrij goed uit. De personages maken echter nergens een (natuurlijke) ontwikkeling door en blijven in hun stereotype hokje ondanks dat de filmmakers erg hun best doen om over te laten komen dat dit wel het geval is. Niets doet kijkers hechten aan het verhaal of de personages. De geveinsde stoerheid van Gina Rodriguez' Gloria Fuentes is vrijwel nergens op gebaseerd (op de BD-cover staat ze met een handwapen afgebeeld terwijl zij deze in Miss Bala nergens hanteert) aangezien ze ogenschijnlijk van de ene in de andere situatie belandt zonder echte toedoen van haarzelf. Voor films over grijze muizen die zich ontwikkelen tot stoere vrouwen is er helaas nog steeds weinig wat kan tippen aan de Alien- en Terminator-films. Miss Bala kent goed acteerwerk en redelijke actie, maar slaat qua verhaal en tempo de plank helaas goed mis.

Genre: Actie
Jaar: 2019
Speelduur: 104 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Duits
EAN: 8712609645255

• Commentaar van de filmmaker
  • Deleted scenes & verlengde scènes
  • Gina: De onstuitbare kracht van een vrouw
  • Grote klappen: de actie op de set
  • De making of van Miss Bala
  • Een blik op de stunts en kostuums met commentaar van regisseur Catherine Hardwicke

De BD-uitgave van Miss Bala heeft de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.39:1. Het beeld heeft een 1080/24p resolutie, voor de video-encoding is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC codec. De BD betreft een 50GB dubbellaags disc die voor het grootste deel is beschreven. De film bestaat vooral uit lichte bruintinten met verschillende kleurenaccenten. De belichting is voor het grootste deel vrij simpel waardoor alles er prima uitziet, maar weinig beelden er echt uitspringen of indruk maken. Hier en daar wordt er wat gespeeld met de belichting echter zonder noemenswaardig resultaat. Alle beelden ogen zeer scherp en zitten vol detail, zelfs in de wat donkere scènes. Ook in de wijdere shots blijft het detail behouden; elk korreltje zand, elke plantje in de woestijn is te zien. Er is sprake van een vrij diepe zwartwaarde en hoog contrast waardoor kleuren naar goed naar voren komen. Door de digitale camera die gebruikt is, zien scènes er soms wat flets en vlak uit, maar dit is maar bij vlagen het geval.

Miss Bala is op deze BD-uitgave te bekijken met een Engels-, Duits en Franstalig DTS-HD MA 5.1 audiotrack. Hieronder zal het Engelstalig audiospoor besproken worden. Qua geluid zit het allemaal wel goed, hoewel nergens heel erg indrukwekkend. De dialogen zijn scherp en helder via het middenkanaal te horen, hoewel het hier en daar door wat mompelende acteurs lastig te volgen is wat er allemaal wordt gezegd. De geluidseffecten zijn niet al te gelaagd, maar effectief. Het LFE gaat bij de enkele explosies en vuurgevechten in Miss Bala goed los. De omgevingsgeluiden worden door de surroundkanalen gepresenteerd en zorgen voor een mooie dynamiek. Hoewel nergens heel erg gelaagd of herinneringswaardig. Via de surroundkanalen is ook de begeleidende muziek te horen, die vooral bestaat uit Spaansklinkende instrumentale en popmuziek. In de muziek worden verschillende unieke keuzes gemaakt, waardoor het voor kijkers soms onduidelijk is wat de filmmakers willen overbrengen; in verschillende intense scènes klinkt er vrolijke, opgewekte muziek die totaal niet pas bij de beelden die te zien zijn. Hierdoor raakt de eventuele suspens die een scène zou kunnen hebben al snel verloren.

Op deze BD-uitgave van Miss Bala is er vanuit het hoofdmenu de optie om zowel audio als de ondertiteling in te stellen, de film integraal of vanaf een specifiek hoofdstuk af te spelen en de verschillende extra's te bekijken.