Christine

28-11-2019

7.5
UHD

Christine (UHD)

Arnie Cunningham (Keith Gordon) is een 17 jarige scholier die constant het middelpunt van spot en pesterij is. De enige die het nog voor hem opneemt is zijn vriend Dennis Guilder (John Stockwell). Dennis is als footbal speler erg populair bij de meisjes, uiteraard is Arnie dat niet. Arnie droomt ervan een goede automonteur te worden, zijn ouders zien veel liever dat hij gaat studeren. Dan op een dag ziet Arnie een totaal verwaarloosde 1958 vuurrode Plymouth Fury staan. Het is zogezegd liefde op het eerste gezegd met Christine, de naam die de vorige eigenaar aan de auto had gegeven. De vorige eigenaar is onder mysterieuze omstandigheden overleden. Arnie koopt de Plymount voor $250, geld dat eigenlijk voor zijn studie was bedoeld. Bij een plaatselijke garage stalt Arnie de Plymount die hij in de weken daarna liefdevol met diverse reserveonderdelen weer helemaal opknapt. Het lijkt alsof Arnie geheel geobsedeerd is door Christine en dat Arnie alles voor haar doet. Arnie weet Christine weer zodanig op te knappen waardoor haar oude glorie weer prachtig straalt. En uit de autoradio schalt altijd de muziek van eind vijftiger jaren. Arnie heeft een zelfverzekerde uitstraling gekregen en krijgt zelfs het mooiste meisje op school Leigh Cabot (Alexandra Paul) als zijn vriendin. Arnie is zo geobsedeerd door Christine, dat hij helemaal geen oog meer voor Dennis heeft. En wee degene die tussen Christine en Arnie wil komen, die wordt slachtoffer van Christine’s wraak.

John Carpenter’s Christine is gebaseerd op de gelijknamige roman van Stephen King. Het script voor de film is geschreven door Bill Phillips. Alhoewel in het script bepaalde karakters en situaties uit het boek heeft weggelaten, is het in essentie goed trouw gebleven aan het boek. In beide speelt de auto Christine de onmiskenbare de hoofdrol. Christine behoort tot Carpenter’s beste verfilmingen. Een jaar eerder maakte Carpenter The Thing, dat niet direct een groot succes was, maar nu algemeen als een klassieker wordt bestempeld. Christine is wat je noemt een thriller volgens het klassieke recept, waar het goed en het kwaad in strijd tegenover elkaar staan.
Voor Christine had Carpenter niet alleen een goed script, ook de cast mag er wezen. Uitstekend acteerwerk is er van hoofdrolspeler Keith Gordon. In de film zie je hem veranderen van een verlegen schooljochie, tot een zelfverzekerde en geobsedeerde jongen. De blik die hij dan in zijn ogen heeft, is fantastisch. Hij wordt in zijn spel goed ondersteund door de twee andere hoofdrolspelers, John Stockwell en Alexandra Paul. De laatste werd later vooral bekend door de serie Baywatch. In de film ook een paar acteerveteranen; Harry Dean Stanton als de politie-inspecteur en een geweldige rol van Robert Prosky als de garage eigenaar.
Maar de hoofdrol is weggelegd voor de vuurrode Plymouth Fury uit 1958. In de film zit een scène waarbij de auto zichzelf weer ‘repareert’ nadat hij helemaal total loss was geslagen. Een geweldige scène met ook naar huidige standaards nog prima special effects. Niet iedereen was enthousiast over het gebruik van de Plymouth Fury klassieker. Vandaag de dag een klassieker die erg zeldzaam is geworden, wat twintig jaar geleden al niet anders was. Naar verluidt heeft Carpenter ongeveer 15 van deze klassiekers in de film tot schroot omgevormd, iets dat de Plymouth verzamelaars en liefhebbers niet echt konden waarderen.
Zoals Carpenter ook bij zijn film The Fog deed, tekende hij zelf voor de ondersteunende synthesizermuziek. Verder natuurlijk muziek van de klassiekers uit de jaren ’50 / ’60, die uit de autoradio van Christine komen.

Christine is voor deze UHD-uitgave alleen uitgebracht op DVD. In het buitenland is er wel een release op Blu-ray Disc geweest. In Nederland is de UHD-uitgave de eerste keer dat deze film op een next-gen-formaat wordt uitgebracht. Deze uitgave bevat naast de UHD (geen BD!) 5 art-cards, een poster en een 16-pagina's tellend boekwerk met foto's en production notes. Deze versie wordt hier besproken.

Medium: UHD
Genre: Thriller
Jaar: 1983
Speelduur: 110 min
Verpakking: UHD Digipack
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • DTS-HD MA 2.0 - Engels
  • DTS-HD MA 2.0 - Frans
  • DTS-HD MA 2.0 - Spaans
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 8712609640380

• 5 art-cards
  • Poster
  • Informatieboekje

Christine is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 met een resolutie van 2160p op UHD gezet. De beeldkwaliteit is werkelijk verbluffend. Allereerst natuurlijk de auto, die is prachtig en fel rood. Die spat van je scherm af. Daarnaast de verschillende huidtonen en omgevingskleuren, ook die zijn fantastisch. De HDR-beeldverbetering geeft een erg mooie schakering van kleuren. Detaillering is door de resolutie echt een genot om naar te kijken. Binnenin de auto is elk knopje en naadje van de bekleding erg goed zichtbaar. Ook de donkere scènes zijn prachtig met een erg goed contrast en mooi schaduwdetail. Ook deze film lijkt wel gemaakt in de tegenwoordige tijd met een retro-setting, zo prachtig is deze transfer op UHD.

NB: wegens technische beperkingen zijn er (nog) geen screenshots van de UHD-uitgave beschikbaar. De bijgevoegde screenshots komen van een buitenlandse BD-uitgave en zijn niet representatief voor de kwaliteit van de UHD. Deze zijn puur ter illustratie.

Christine krijgt op UHD een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Dolby Atmos-extensie in de oorspronkelijke Engelse taal. De basis van de audiomix is stereo, en dat merk je wel een beetje. Spreiding is wel goed gedaan maar niet zo dynamisch als een moderne audiomix. Toch is het een een goede audiotrack met ook wat spreiding naar de hoogtekanalen. Spraak komt netjes en helder uit de centerspeaker. Verder komen alle actie- en omgevingsgeluiden netjes uit de surroundspeakers. Ook de subwoofer geeft een goede ondersteuning in het laag.

Op de UHD zelf van Christine staan geen extra's. Wel zitten er in de verpakking 5 art-cards, een poster en een boekje vol met leuke wetenswaadigheden van de film. De extra's van de DVD en de BD, bestaande uit een audiocommentaar, deleted scenes en featurettes, zijn helaas niet overgenomen op deze UHD-uitgave.

Christine vertelt het verhaal van de haast obsessieve relatie tussen Arnie en zijn Plymouth genaamd Christine. De film van John Carpenter is 26 jaar na dato nog steeds erg leuk om te bekijken, niet in de laatste plaats als je autoliefhebber bent. De UHD van Christine bevat een fabelachtig mooie beeldtransfer en een erg nette Atmos-track. Helaas zijn de extra's op schijf niet overgenomen van buitenlandse BD-releases, wel zitten er mooie art-cards, poster en een informatieboekje bij. Een aanrader!