Mad Max: Fury Road

17-01-2020

9.7
UHD

Mad Max: Fury Road (UHD)

We leven in postapocalyptische tijd. De wereld is veranderd in een woestenij en het is continu een strijd om te overleven. Er is een groot tekort aan water. Het water dat er is, is in handen van Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne). Deze heerst door angst te creëren onder de bevolking en weet zo al lang de macht te behouden. Max (Tom Hardy) leeft al een tijdje vrij in deze tijd van tirannie. Door alleen, maar met zichzelf te bemoeien en altijd onderweg te zijn in zijn V8 Interceptor, kan hij overleven. Hij is een man van weinig woorden en valt graag zo min mogelijk op. Hij heeft zijn vrouw en kind verloren in de strijd en heeft nu weinig meer te verliezen. Hij wil niemand opjagen, maar tegelijkertijd is er door de heersers altijd interesse om hem te pakken. Als hij gevangen wordt genomen kan hij met mazzel uitbreken, omdat Furiosa (Charlize Theron) durft te rebelleren tegen het regime. Zij gelooft dat aan de andere kant van de woestijn haar geboorteland is en dat het daar nog groeit en bloeit. Maar vanaf het moment dat ze proberen te ontsnappen worden ze continu achtervolgd door een zeer gewelddadige colonne voertuigen die er alles aan doet om hen te stoppen.

Het post-apocalyptische spektakel Mad Max uit 1979 bombardeerde de destijds jonge Mel Gibson tot wereldster. De film kreeg twee vervolgen; The Road Warrior en Mad Max: Beyond Thunderdome. Deze trilogie, geregisseerd door de Australiër George Miller, werd een culthit, vooral door de eerste film die met een klein budget werd gemaakt en met een groep onbekende en onervaren acteurs. De actie was wel zeer inventief en zo werden de twee vervolgen uiteindelijk geboren. In de jaren erna werd vaak over een vierde deel gesproken die al snel de subtitel Fury Road meekreeg. Ten eerste was het de bedoeling dat dit vervolg weer werd gemaakt met Mel Gibson in de hoofdrol en dit project kwam in 2003 snel dichtbij. Echter werd dit nooit concreet door productionele problemen en de interesse van Mel Gibson in het maken van The Passion of the Christ. In 2009 kwam de huidige productie pas echt goed op stoom. In 2010 was het gelukkig zover en het filmen van Mad Max: Fury Road, met in de hoofdrollen Tom Hardy en Charlize Theron, ging van start in Namibië. Regisseur Miller had een ambitieuze productie in gedachten met bijna alleen maar praktische stunts met echt gemaakte voertuigen en alle opnames werden in volgorde gedraaid. Aangezien de film eigenlijke één grote achtervolging is - en dus continu in beweging - betekende dit een grote uitdaging voor de crew. Met een opbrengst van 470 uur aan materiaal was het voor editor Margaret Sixel (echtgenote van Miller) de immense taak om er een geslaagde film van te maken. Maar dat is dan ook zeker gelukt. Fury Road is een immense energieke film geworden die qua actie en spektakel continu voortdenderd; haast zonder een moment rust. Visueel ziet het er geweldig uit, van de voertuigen tot aan de weidse landschappen vol woestijnen, rotsen en gebergten. Er is bijna geen CGI gebruikt, alleen maar voor het invullen van wat landschappen, het weghalen van stuntkabels en de arm van Furiosa (die een prostetische arm heeft in de film), verder is alle actie actie praktisch en echt. En dat werkt zeker mee aan de energie de film de film brengt. Er wordt niet veel gesproken, Tom Hardy heeft maar 52 zinnen in de hele film, maar de actie spreekt de spreekwoordelijke boekdelen. Ook is de antagonist goed gekozen, namelijk de van deel 1 bekende Hugh Keays-Byrne die toen ook al de 'bad guy' speelde. Ook Tom Hardy speelt de titelrol zeer ingetogen en toch met genoeg bravoure. Ondanks weinig tekst weet Hardy de geharde, maar ook getergde Max Rockatansky de juiste gestalte te geven. Het is echter Charlize Theron die de show steelt als de stoere en dappere Furiosa die tegelijkertijd ook wat kwetsbaarheid en een soort 'moedergevoel' laat zien. Niet vreemd dat Theron een tijdje geleden heeft aangegeven dat regisseur Miller bezig is met een spin-off met Furiosa in de hoofdrol. Mad Max: Fury Road was het vervolg waar alle Mad Max-fans op zaten te wachten en werd in het algemeen alom geprezen door kritici en het publiek. Na het bekijken van deze film wil je eigenlijk maar één ding; nog een deel!

Mad Max: Fury Road kreeg op Blu-ray Disc al een aantal uitgaven, namelijk een reguliere 2D-uitgave in kleur, een 'Black & Chrome'-variant in zwart-wit en een 3D-uitgave. De laatste kreeg de nodige kritiek te verduren, omdat de Nederlandse uitgave een Dolby Atmos-track kreeg met slechts een Dolby Digital Plus-track in de oorspronkelijke taal als uitgangspunt en bij de Franse taal een Dolby TrueHD-track. Gelukkig onthield Warner zich bij de hier besproken UHD-uitgave van deze gekkigheid en krijgt deze 4K-uitgave de specificaties die de film verdient.

Medium: UHD
Genre: Actie, Avontuur
Speelduur: 120 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Atmos - Frans
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888224557

• Maximum Fury: Filming Fury Road
  • Mad Max: Fury on Four Wheels
  • The Road Warriors: Max and Furiosa
  • The Tools of the Wasteland
  • The Five Wives: So Shiny, So Chrome
  • Fury Road: Crash and Smash

UHD
Mad Max: Fury Road krijgt op UHD een 4-transfer mee in het oospronkelijke beeldformaat van 2.40:1 met een resolutie van 2160p en met HDR10-beeldverbetering. Ondanks dat dit een upscale van de 2K-transfer betreft, is het beeld werkelijk fabelachtig mooi. De Blu-ray Disc heeft al een uitermate goede beeldkwaliteit met felle kleuren, strakke en scherpe beelden en een goed contrast en schaduwdetail. De 4K-transfer doet daar nog een schepje bovenop. De 4k-resolutie is al een enerome 'boost' in scherpte en detaillering. De brede landschappen reiken nu nog verder de diepte in en close-ups krijgen ook vele meer detail. De HDR-'beeldverbetering' zorgt voor een veel beter en fijner gedefinieerde kleurenschakering. Ook de nachtelijke shots krijgen een veel mooier contrast en schaduwdetail. Veel meer zaken zijn beter zichtbaar in de donkere scènes in de film. Een werkelijk verbluffende 4K-transfer.

Blu-ray Disc
Zoals hierboven beschreven staat er op BD ook al een prachtige mooie transfer in 1080p. Ook uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. Het beeld is zeer scherp en bevat zeer sprekende en sprankelende felle kleuren. Scherpte is erg goed en ook bevat de transfer een goed contrast en schauwdetail. Op deze transfer valt niks af te dingen.

N.B. Let op: screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Zowel de UHD als de BD van Mad Max; Fury Road bevatten dezelfde Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Dolby Atmos-extensie. En die track is werkeliijk waar net zo fabelachtig als het beeld. De film dendert en raast voort en de audiotrack doet dat ook. Al het geluid en de effecten zijn zeer duidelijk gedefinieerd en gepositioneerd zodat er een continue geluidsbeeld wordt gecreëerd. Ook de hoogte-kanalen worden goed gebruikt om ervoor te zorgen dat er een drie-dimensionale geluidsbeleving wordt gegeven om de film optimaal te beleven. Dialoog is er niet veel maar komt ook netjes en duidelijk voornamelijk uit het center-gedeelte van de track. Alle geluidseffecten zoals kogels, motorgeluiden en andere effecten spreiden zich geweldig over de track. Ook de subwoofer zorgt voor de nodige dendering in het laag. Een absolute sublieme audiotrack.

Op de UHD van Mad Max: Fury Road staan geen extra's. Op de bijgeleverde BD staan de volgende extra's, alle in 1080p HD en Nederlands ondertiteld.

Maximum Fury: Filming Fury Road (29 min)
Een leuke en interessante making-of waarin alle aspecten van het maken van de film aan bod komen.

Mad Max: Fury on Four Wheels (23 min)
Mad Max draait om auto's en deze featurette geeft hierover leuke kijk achter de schermen.

The Road Warriors: Max and Furiosa (11 min)
Deze featurette gaat over de twee hoofdrolspelers en over het wel en wee van de draaiperiode.

The Tools of the Wasteland (14 min)
Hier gaat het over het productieontwerp en het uiterlijk over de film. Dus niet alleen de lokaties, maar over zaken als de kostuums en de voorwerpen die gebruikt worden in de film.

The Five Wives: So Shiny, So Chrome (11 min)
Deze featurette gaat over de vijf vrouwen die een belangrijke bijrol hebben in de film. De actrices vertellen over hun ervaringen van het filmen van Fury Road.

Fury Road: Crash and Smash (4 min)
We zien hier een compilatie van een aantal stunts die zijn uitgevoerd en zonder CGI in de film terecht zijn gekomen.

Deleted Scenes (4 min)
Drie korte verwijderde scènes waarvan meteen duidelijk is waarom deze zijn verwijderd.

In een dorre post-apocalyptische woestenij overleeft Max (Tom Hardy) in zijn eentje na diverse tragedies in het verleden. Nadat hij Furiosa (Charlize Theron) tegen het lijf is gelopen besluiten ze te ontsnappen van allerlei gevaren om op zoek te gaan naar het beloofde land. Met een lange en grote aaneenschakeling van allerlei voertuigen bestrijden ze allerlei gevaar op de moderne slagvelden, ofwel de Fury Roads. Mad Max: Fury Road is een geweldig bombastisch actiespektakel geworden die zijn weerga niet kent. Vol met energie en de meest spectaculaire praktische uitgevoerde stunts is de film een lust voor oog en oor. Dit laatste geldt ook zeker voor de UHD-uitgave met referentie beeld- en geluidskwaliteit en een net pakket aan extra's. Een 'must-own' voor de actieliefhebber!