Rambo: Last Blood

20-01-2020

6.6

Rambo: Last Blood (Blu-ray)

John Rambo (Sylvester Stallone) heeft na alle verschrikkelijke oorlogservaringen en de tijd waarin hij werd opgejaagd nu eindelijk rust gevonden. Hij woont in een afgelegen boerderij en deelt deze met Maria (Adriana Bazzara) en haar dochter Gabrielle (Yvette Montreal). Rambo brengt zijn dagen door met paardrijden, wapens smeden en een lange ondergrondse gang maken. Hij heeft altijd nog last van angstaanjagende visioenen uit het verleden, maar is erg verzorgend voor Maria en Gabrielle. Gabrielle weet dat haar vader ergens in Mexico woont, maar die wilde eerder met haar niks te maken hebben en heeft haar toen zeer teleurgesteld, dit tot grote woede van Rambo. Als Gabrielle via een vriendin het exacte adres van haar vader kan krijgen, besluit ze hem nog ene keer op te zoeken. Eenmaal in Mexico belandt Gabrielle met die vriendin in ondergrondse, duistere clubs waar drugs en mensenhandel dagelijkse gang van zaken zijn. De naïeve Gabrielle belandt steeds verder in de problemen. Als Rambo er achter komt waar Gabrielle is dan vertrekt hij meteen naar Mexico om haar op te halen, dit tot grote woede en weerstand van de Mexicaanse mensenhandelaren. Echter heeft hij het nadeel dat hij in Mexico in de minderheid is. Ternauwernood kunnen Rambo en Gabrielle ontsnappen en gaan terug naar huis. Nu heeft Rambo het thuisvoordeel en kan hij de Mexicaanse gangsters een warm onthaal geven….met mes, pijl en boog en speer.

Rambo: Last Blood is de tweede grote film van regisseur Adrian Grunberg. Hij werkt voornamelijk als assistent-regisseur aan series zoals Narcos. Zijn regiedebuut, How I Spent My Summer Vacation (Met Mel Gibson in de hoofdrol na een lange afwezigheid, en origineel Get The Gringo genaamd) werd positief ontvangen. Rambo: Last Blood is alweer de vijfde film in de Rambo-serie en alweer bijna 30 jaar dato na de eerste film: First Blood. Hierna zijn relatief kort op elkaar twee vervolgen gekomen, Rambo: First Blood Part II en Rambo III. In 2008 kwam het vierde deel uit, Rambo, en gold toen eigenlijk als de afsluiter van de serie en had ook een passend einde. En daar ligt nu meteen het probleem met dit vijfde deel. Ondanks de naam John Rambo, en wat in beeld gebrachte visioenen van de Vietnam-oorlog, is er eigenlijk vrij weinig wat in deze film doet denken aan Rambo. Hij heeft ook eigenlijk niet veel te doen, behalve op het einde waar hij kan hakken en zagen op willekeurige bandieten die op zijn pad komen. Het verhaal van de film is ook flinterdun en de meeste tijd van de film wordt dan ook besteed aan de vele geweldsscènes op het einde. Die scènes zijn best aardig, maar het nieuwe is er snel vanaf en alle inventief gemaakte vallen met speren en geweren doen al snel repetitief aan en verliezen je aandacht. Rambo: Last Blood heeft een aardige opbouw, maar zodra het geweld begint wordt de film snel wat saai. Opvallend genoeg heeft in Amerika een kortere versie van de film gedraaid dan hier in Europa. Hier krijgen we een extra introductie aan het begin van de film van zo'n 10 minuten, waarbij Rambo een gestrand stel bevrijdt uit een benarde positie. De Amerikaanse versie van de film start bij Rambo rijdend op zijn paard bij zijn boerderij. De Amerikaanse versie werkt wel beter, omdat de andere scène eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft en je sneller de beste introductie krijgt op het karakter en de huidige leefsituatie van Rambo. Over het algemeen is  Rambo: Last Blood een best aardige actiefilm voor zo'n anderhalf uur vermaak, maar als waardig deel uit de Rambo-serie komt de film echt te kort. Stallone heeft aangegeven dat hij het karakter John Rambo best nog wil blijven spelen in volgende delen, maar dan mogen mijns inziens die nieuwe films wel wat meer verbinding hebben met de vorige delen en een sterker verhaal hebben.

Van Rambo: Last Blood wordt hier de Blu-ray Disc besproken met de verlengde Europese versie van de film.

Genre: Actie
Jaar: 2019
Speelduur: 101 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372008591

• Interview Sylvester Stallone

Rambo: Last Blood krijgt op Blu-ray Disc een beeldtransfer in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in een resolutie van 1080p. De transfer is over het algemeen prima. Scherpte is goed in orde en de kleuren worden netjes weergegeven. Het uiterlijk van de film is over het algemeen somber met veel donkere kleuren zoals bruin en zwart met soms een felle kleur erbij als rood voor het contrast. Wel heeft de transfer soms een beetje last van overbelichting waardoor het een beetje wit uitslaat (zie screenshot 3). Verder is het contrast en zwartniveau goed, maar bij donkere en slecht verlichte scènes loopt het zwart soms een beetje dicht (zie screenshot 4). Verder is het een prima transfer die over algemeen prima presteert.

Rambo: Last Blood krijgt als enige audiotrack een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engesle taal. De track is degelijk en doet prima zijn werk. Dialogen komen netjes en helder uit het centergedeelte van de track. Verder worden alle actiegeluiden en andere ambiance-momenten redelijk goed verdeeld. De spreiding is soms wat onevenwichtig, waardoor er ineens hard geluid door de achterste speakers dendert bij een actiescène. Dan dreunt de subwoofer in het laag ineens ook mee. Dynamiek is daardoor dus helaas wat minder. Verder een redelijk goede audiotrack die wel wat meer finesse in de afstelling had kunnen gebruiken.

Op de Blu-ray Disc van Rambo: Last Blood staat één extra. Internationale versies hebben meer extra's, waaronder een making-of van bijna een uur.

Interview Sylvester Stallone (12 min)
Stallone is uiteraard de belangrijkste persoon uit de film. Hier wordt hij geïnterviewd, afgewisseld met B-roll-materiaal.

In Rambo: Last Blood heeft John Rambo eindelijk zijn rust gevonden op een afgelegen boerderij. Hij rijdt zijn paard en knutselt wat in zijn werkplaats. Als de dochter van een goede vriendin in Mexico in  de problemen komt tijdens de zoektocht naar haar vader, aarzelt Rambo geen moment en gaat haar ophalen. Ze is belandt in het criminele circuit en ternauwernood weten ze de bendeleden te ontvluchten. Als de bendeleden Rambo vinden op de boerderij en hem wel even een lesje willen leren, hebben ze geen enkel idee wie ze nu werkelijk voor zich hebben. Rambo slaat terug en hard ook. Rambo: Last Blood is alweer het vijfde deel in de Rambo-serie. Helaas doet niet veel in de film terugdenken naar andere films in de serie en is het karakter van Rambo niet erg herkenbaar. De film had ook anders kunnen heten met een andere hoofdpersoon, het had niks uitgemaakt. Verder heeft de film wel wat spannende en goed gemaakte actiescènes en is dus wel het bekijken waard. De Blu-ray Disc bevat de langere internationale versie van de film en die geeft aan het begin iets meer verhaal. Verder heeft de BD een redelijk goede transfer en een redelijke audiotrack. De extra's zijn wat karig met alleen een interview met Sylvester Stallone.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.