Bad Boys For Life

27-01-2020

8.1
Bioscoop

Bad Boys For Life (Bioscoop)

In zonnig Miami waakt de sterke arm nog steeds over vrede en veiligheid. Agenten Mike Lowrey (Will Smith) en Marcus Burnett (Martin Lawrence) zijn intussen ervaren rechercheurs geworden. Maar het verleden achtervolgt hen. In Mexico ontsnapt de gevaarlijke terroriste Isabel Aretas (Kate del Castillo) en zij heeft een dodenlijst gemaakt....waar Mike Lowrey ook op staat. Ze stuurt haar zoon Armando (Jacob Scipio) naar Amerika om deze dodenlijst uit te voeren en Mike wordt hier ook het slachtoffer van. Als hij ternauwernood weet te overleven is Marcus intussen met pensioen gegaan. Voor hem is het allemaal welletjes geweest. Maar Mike zint op wraak en vraagt zijn partner om nog voor één keer de strijd aan te gaan. Tegen wil en dank gaat Marcus akkoord en de Bad Boys van Miami komen eraan. Maar dan komen ze voor de verrassing van hun leven te staan.

Eindelijk is het dan zover. Er werd vaak over gesproken, gespeculeerd maar telkens kwam het er nooit van: een derde Bad Boys-film. Na Bad Boys uit alweer 1995 en Bad Boys II uit 2003 is het nu dan zover: Bad Boys For Life. Na Michael Bay is het nu de beurt aan het onbekende Belgische duo Adil El Arbi en Bilall Fallah om er iets moois van te maken. Veel films hebben ze nog niet op hun CV staan, de meest bekende is wellicht Patser uit 2018 met de Nederlandse Hip-hop-artiest Ali B. in een hoofdrol. Bad Boys For Life is heel wat maatjes groter qua productie voor het tweetal maar dit is totaal niet van de film af te zien. De film zit goed in elkaar met genoeg actie en humor. Qua stijl lijkt de film heel erg op een 'Michael Bay'-film maar het Belgische tweetal heeft de 'Bayhem' nogal ingedamd en dat doet de film alleen maar goed. Ook zit er een serieuzere toon in de film en behandelt in de film thema's zoals ouder worden en de verjonging van je collega's, reflectie en acceptatie van je huidige rol binnen het korps en de maatschappij. Allemaal niet te serieus natuurlijk, want de Bad Boys moeten wel blijven lachen en kibbelen. En dat gebeurt gelukkig genoeg met een aantal erg leuke scènes, bijvoorbeeld met de Porsche van Mike Lowrey (Will Smith). Er zit in de film ook een hele grote verrassing en plotwending die best aardig gevonden is. Bad Boys For Life is een erg leuke film geworden met een niet al te ingewikkelde verhaallijn die desondanks nog wel voor een frisse adem zorgt. Actie, spektakel en humor zijn van de bovenste plank en het is knap van het regisseurs-duo dat deze film lijkt op een film die meer ervaren regisseurs gemaakt hadden kunnen hebben. Bad Boys For Life is erg geslaagd en heeft goede kritieken gekregen van zowel pers als publiek, en mede daarom is een vierde film al in de maak, en de geruchten gaan dat Michael Bay daar weer betrokken bij wil zijn. Hopelijk houdt hij zichzelf even wat meer in, want als de vierde Bad Boys op zijn laatste film gaat lijken dan kunnen ze beter Adil en Bilall weer gaan bellen.

Medium: Bioscoop
Genre: Actie, Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 2020
Speelduur: 124 min
Uitgever: Sony Pictures

Agenten Mike Lowerey (Will Smith) en Marcus Burnett (Martin Lawrence) zijn al jaren partners en ervaren rechercheurs. Als het verleden hen komt achtervolgen en Mike dit ternauwernood overleeft, is het voor Marcus wel welletjes en gaat hij met pensioen. Mike zint op wraak en vraagt zijn partner om hem nog voor één keer te vergezellen voor een laatste strijd tegen het kwaad. Maar dit kwaad heeft nogal wat op zijn kerfstok dat het duo nooit kan vermoeden. Bad Boys For Life is een geslaagde mix van actie, spektakel, humor en de wat serieuze thema's. Gelukkig niet al te serieus want er wordt genoeg gelachen, geschoten en met een auto achtervolgd. Het Belgische regisseursduo Adil en Bilall is redelijk nieuw en voor hen is het de eerste echt grote productie. Dat valt er niet aan af te zien want de film is een zeer geslaagde mix geworden die tegelijkertijd zichzelf goed in toom kan houden. Op deze derde Bad Boys-film hebben we lang moeten wachten maar dit is het meer dan waard geweest. Er komt een vierde aan, dit keer met Michael Bay er weer bij, en je kan alleen maar hopen dat die net zo goed is als deze. Want Bad Boys For Life is gewoon een erg leuke film geworden.