Secret Garden, The (2020)

31-12-2020

4.3

Secret Garden, The (2020) (Blu-ray)

De 10-jarige Mary Lennox (Dixie Egerickx) groeit op in India in een welgestelde familie, maar als haar ouders komen te overlijden wordt ze naar haar oom Archibald (Colin Firth) in Engeland gestuurd. Oom Archibald heeft geen tijd voor Mary, ze wordt in het gareel gehouden door huishoudster Mrs. Medlock (Julie Walters). Mary loopt verloren rond in het grote landhuis, waar ze haar zieke neefje Colin (Edan Hayhurst) ontmoet, die aan bed gekluisterd is en niet het huis uit mag. Zelf gaat Mary dagelijks op pad en sluit vriendschap met een hond die ze Jemima noemt en een jongen, Dickson (Amir Wilson), die over het landgoed struint. Bij toeval ontdekt Mary een toegang tot een mysterieuze en geheime tuin. Ze deelt het met Colin en ze weet hem te overreden om het bed uit en mee naar de tuin te gaan. Daar blijkt sinds de dood de vrouw van Archibald niemand meer te zijn geweest.

Het boek The Secret Garden van schrijfster Frances Hodgson Burnett uit 1911 heeft al veel adaptaties tot toneelstukken, een Broadway musical, vier televisieseries en vier films ondergaan. De eerste film was reeds in 1919, maar deze lijkt verloren te zijn gegaan. In 1993 was de meest recente verfilming van regisseuse Agnieszka Holland, die over het algemeen goede kritieken kreeg. En dan is er nu de verfilming van Marc Munden (Miranda), regisseur van voornamelijk televisieseries en -films. De setting is iets gewijzigd. Het boek is uit 1911, maar deze film speelt zich af in 1947, kort na de Tweede Wereldoorlog. Wat weet Munden dan nog toe te voegen aan de reeds bestaande versies? Niet veel, is het antwoord. Visueel is het allemaal dik in orde wat Munden de kijker in The Secret Garden voorschotelt. Het doet wat fantasy-achtig aan, zoals Mary door het enorme landhuis dwaalt. En later ook door de tuin, waar de boomtakken Mary heel gewillig zijn om haar weg te kunnen blijven vervolgen. Maar inhoudelijk voegt de visie van Munden niets toe aan eerdere filmversies. Grootste punt van kritiek is eigenlijk wel dat de twee jonge kinderen Mary en Colin helemaal niet leuk zijn om naar te kijken. De twee hooghartige, arrogante jonkies zijn vervelend, vooral als tegen elkaar lopen te katten in de slaapkamer van Colin. Als Mary er alleen op uit gaat, met hond Jemima/Hector, dan is ze het breekbare, eenzame meisje wat mededogen oproept. Voor de rest is het een onsamenhangend verhaal, waarbij de magie ontbreekt en deze versie niets toevoegt aan wat er al bestaat. De toevoeging van Colin Firth en Julie Walters kan hier niets aan veranderen. Hun rollen zijn sowieso beperkt tot de zijlijn en krijgen niet de kans om de film naar een hoger niveau te tillen.

Genre: Drama, Fantasy
Jaar: 2020
Speelduur: 99 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461877536

De beeldtransfer van The Secret Garden bestaat uit het originele 1.85:1 beeldformaat in 1080p-resolutie. Deze staat op een enkellaags disc, die voor ruim 18GB is beschreven en men heeft gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-codec. Deze beeldtransfer is er een met twee gezichten. Daglichtscènes zien er werkelijk prachtig uit. Heel scherp, mooi helder en een zeer fraai kleurenpalet. Als het echter donker wordt is het een heel ander verhaal en heeft het beeld moeite om overeind te blijven. Er is veel beeldruis, het zwart neigt naar donkerblauw en zeer regelmatig is macroblocking zichtbaar. Gezien dat het aandeel daglichtscènes flink hoger is dan de nachtscènes slaat de balans nog wel door naar positief, maar heel fraai is het dus niet.

De belangrijkste geluidstrack op deze Blu-ray Disc van The Secret Garden is een lossless Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack. Er is ook een Franstalige DTS-HD MA 5.1-track, maar die negeren we hier voor het gemak. The Secret Garden nodigt uit om fantasierijk met beeld en geluid om te gaan. Dat is niet altijd het geval. Het eigenlijk opvallend hoe rustig deze geluidstrack is. De boventoon wordt gevoerd door de muziek, die veelal aanwezig is en dominant aanwezig is. In de tuinen zijn de surroundkanalen zeker aanwezig met omgevingsgeluiden, in het landhuis is dat een flink stuk minder. Dialogen zijn goed te volgen en komen keurig uit het midden. Maar eigenlijk is deze geluidstrack erg braaf. Te braaf, mag je wel stellen.

Dit is een hele kale Blu-ray Disc-uitgave van The Secret Garden. Er staat geen enkele extra op deze disc. Er is wel een menuscherm met de taalinstellingen.

Na de dood van haar ouders wordt de 10-jarige Mary naar het landhuis van haar oom gestuurd. Haar eenzaamheid wordt daar niet mee opgelost. Met haar neefje kan ze het niet zo goed vinden. Tijdens een van haar vele omzwervingen over het landgoed ontdekt ze een verborgen tuin. Dit is de vierde speelfilmversie The Secret Garden, maar kan weinig toevoegen aan de reeds bestaande versies. De Blu-ray Disc-uitgave heeft een wisselende beeldkwaliteit. Goed bij daglicht, erg mager in donkere scènes. Het geluid is erg braaf, waar de muziek erg op de voorgrond staat. Extra’s zijn niet aanwezig op deze uitgave.