Batman, The

19-04-2022

7.7
Streaming

Batman, The (Streaming)

Batman (Robert Pattinson) begeeft zich in de onderwereld van Gotham City als de sadistische moordenaar The Riddler (Paul Dano) een spoor van cryptische aanwijzingen achterlaat. Batman en Luitenant Jim Gordon (Jeffrey Wright) raken verstrikt in een gevaarlijk kat-en-muisspel dat tot de hoogste (politieke) regionen leidt van Gotham City. Gangsters als Penguin (Colin Farrell) en Carmine Falcone (John Turturro) leiden Gotham City met ijzeren en criminele hand en deinsen nergens voor terug. Ook kruist Catwoman (Zoë Kravitz) het pad van Batman die ook jaagt op de criminelen van Gotham Samen hebben ze een gemeenschappelijke vijand, maar ook elk zo hun eigen belangen en aanpak. Batman kiest voor de niet-dodelijke aanpak, maar niet elke voorvechter voor gerechtigheid heeft deze aanpak.

Het maken van The Batman heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Oorspronkelijk was het idee om er een "origin"-verhaal van te maken met Ben Affleck in de hoofdrol én als regisseur, en dat het verhaal zich zou afspelen in het DCEU. Affleck stapte eerst af als regisseur en toen ook als hoofdrolspeler. Warner besloot toen om de film niet in het DCEU plaats te laten vinden en ervoor te kiezen om losse, onafhankelijke verhalen te maken. Dit ondanks het grote succes van Zack Snyder's Justice League. Ze kozen toen vervolgens Matt Reeves (Cloverfield) als regisseur die zelf een script ging schrijven. Reeves koos voor een donkere verfilming richting het noir-genre en met een detective-invalshoek van het verhaal. Robert Pattinson werd toen gekozen in de hoofdrol als Bruce Wayne/Batman en die keuze deed wel wat wenkbrauwen fronsen. Maar is dat ook terecht? Nou, dat is zeker niet terecht. Pattinson speelt erg overtuigend de rol van gepijnigde en getergde Batman en Bruce Wayne. Als Wayne is Pattinson niet heel veel te zien in de film, hij is voornamelijk 's nachts aan het werk als Batman. In The Batman is de rol meer ingestoken als een soort detective, die samen met Jim Gordon de aanwijzingen van The Riddler probeert te ontcijferen om erachter te komen wie het volgende slachtoffer is. En dit onderzoek krijgt op het scherm veel tijd, want de film duurt maar liefst bijna drie uur. Daar had wel wat vanaf geschaafd mogen worden, want er komen ook allerlei subplotjes voorbij die best getrimd hadden kunnen worden. Actiescènes komen niet heel veel voor maar zien er wel goed uit. De Batmobile is ook opnieuw ontworpen als een soort aangepaste muscle-car met een opgevoerde motor, en die zorgt voor een paar spectaculaire achtervolgingen. Verder is de film donker, erg donker. Bijna alle scènes spelen zich voornamelijk 's nachts af en de paar scènes overdag zijn ook erg grauw en donker. The Batman is dus letterlijk qua thematiek en uiterlijk een donkere film geworden, en dat past erg goed bij het karakter. Reeves heeft er een noir-achtige detective van willen maken en dat is op zich wel gelukt. De film is af en toe wel traag van tempo en had wat vlotter verteld mogen worden. Sommigen noemen dit een "slow burner" maar daarvoor gebeurt er net te weinig onder de oppervlakte in hints en aanwijzingen om echt spannend te kunnen zijn en de film te laten opbouwen naar een climactisch einde. Pattinson speelt zijn rol met grote overtuiging en weet goed gestalte te geven aan de getergde superheld, en ook de andere rollen worden erg goed gespeeld. Met een ietwat kortere speelduur en een ander verteltempo had The Batman net wat nagelbijtender spannend kunnen zijn. Nu sleept de film zichzelf af en toe teveel voort, en dat is jammer en niet verdiend. Wel blijft het zeker een spannend een onderhoudende film, die zeker meer te bieden heeft in combinatie met een vervolg. Bekijk dan ook zeker de spraakmakende Verwijderde Scène die op Youtube te vinden is, die laat zien dat er nog zeker wat in petto zit voor Batman.

Medium: Streaming
Genre: Actie, Drama, Misdaad
Jaar: 2022
Speelduur: 176 min
Uitgever: HBO Max

Batman (Robert Pattinson) begeeft zich in de onderwereld van Gotham City als de sadistische moordenaar The Riddler (Paul Dano) een spoor van cryptische aanwijzingen achterlaat. Batman en Luitenant Jim Gordon (Jeffrey Wright) raken verstrikt in een gevaarlijk kat-en-muisspel dat tot de hoogste (politieke) regionen leidt van Gotham City. Met een kortere speelduur en een ander verteltempo had The Batman net wat nagelbijtender spannend kunnen zijn. Nu speelt de film zichzelf af en toe teveel voort, en dat is jammer en niet verdiend. Wel blijft het zeker een spannend een onderhoudende film, die zeker meer te bieden heeft met een vervolg.