Air

24-05-2023

9.5
Streaming

Air (Streaming)

Sonny Vaccaro (Matt Damon) en Nike jagen op basketbal-rookie Michael Jordan en creëren een partnerschap dat een revolutie teweegbrengt in de sportwereld en de hedendaagse cultuur.

Air is de vijfde speelfilm van acteur/regisseur Ben Affleck en het is sinds 2016 met Live By Night dat hij weer eens een film regisseert. Affleck is een waar talent gebleken achter de camera en heeft met films als Argo, The Town en Gone Baby Gone diverse prijzen gewonnen en veel lof van zowel pers als publiek. Voor Air heeft hij zijn jeugdvriend Matt Damon (met wie hij een Oscar won voor het script van Good Will Hunting) gecast, en met daarbij veel bekende acteurs in een hoofd- of bijrol, ook acteurs die je al een tijdje niet in films hebt gezien, zoals bijvoorbeeld Chris Tucker. Air kent een niet zo'n heel erg bekend verhaal, namelijk het strikken van de toen nog onbekende basketbal-speler Michael Jordan door Nike om hem te sponseren met schoenen en kleding voor zijn sport. Air speelt zich af in de jaren 80 en de makers hebben deze tijd voortreffelijk goed weergegeven. Niet alleen in aankleding, sets en decors, maar ook de manier van filmen geeft dat typische jaren 80 gevoel. Maar niets brengt dit tot leven anders dan een goed script en goede vertolkingen, en dat is ook hier dik in orde. Alle acteurs spelen geweldig hun rol, met aan kop Matt Damon. Hij weet als geen ander het karakter van Sonny Vaccaro tot leven te brengen en de kijker mee te nemen in zijn queeste om Jordan te laten tekenen. Wat ook knap is gedaan is dat je de acteur die Jordan speelt niet of nauwelijks in beeld ziet. Je ziet Jordan wel voorbij komen, maar dat is in echt beeldmateriaal wat in de film wordt afgespeeld en daarna wordt gestart met het verhaal in het verleden. Het is knap van Affleck en scenarioschrijver Alex Convery om Jordan eigenlijk buiten beeld te houden, en dat het tegelijkertijd wel om hem draait. Degene die voornamelijk zijn zaken waarneemt is zijn moeder, fantastisch gespeeld door Viola Davis. Air is een sublieme film met een warm en meeslepend verhaal en geweldige vertolkingen een heel erg herkenbare jaren 80 sfeer. Affleck speelt zelf ook een leuke bijrol als de CEO van Nike met alle maffe trekken van de man zelf (zoals de blote voeten) maar heeft vooral achter de camera een driepunter gescoord met de regie van Air.

Medium: Streaming
Genre: Drama, Sport
Jaar: 2023
Speelduur: 111 min
Uitgever: Amazon Prime Video

Sonny Vaccaro (Matt Damon) en Nike jagen op basketbal-rookie Michael Jordan en creëren een partnerschap dat een revolutie teweegbrengt in de sportwereld en de hedendaagse cultuur. Air is een sublieme film met een warm em meeslepend verhaal en geweldige vertolkingen een heel erg herkenbare jaren 80 sfeer. Affleck speelt zelf ook een leuke bijrol als de CEO van Nike met alle maffe trekken van de man zelf (zoals de blote voeten) maar heeft vooral achter de camera een driepunter gescoord met de regie van Air.