Babylon

09-06-2023

6.5

Babylon (Blu-ray)

Los Angeles, de jaren 1920. De filmindustrie zit midden in de transitie van de stomme film naar films met gesproken tekst. Babylon, geschreven en geregisseerd door Damien Chazelle, is een verhaal over buitensporige ambitie en overdaad. De film volgt de opkomst en ondergang van enkele personen tijdens dit tijdperk van decadentie en verdorvenheid in het vroege Hollywood.

Babylon is de nieuwste film van regisseur Damien Chazelle, bekend van La La Land, First Man en Whiplash. In Babylon brengt hij de gouden Hollywood-tijden tot leven in de tijd dat men overging van stomme films naar geluidsfilms. Ook brengt hij de pracht en praal van die tijd naar voren, en de overdadigheid van zowel voor de camera als erachter. Vooral het laaste, de overdadigheid, is Chazelle in geinteresseerd. Babylon schreeuwt de sensualiteit en sexualiteit van die tijd hard uit, en hoofdrolspelers Margot Robbie en Brad Pitt gaan hier overdadig in mee. De rol van Margot Robbie doet wat dat bestreft ook een beetje denken aan haar rol in The Wolf of Wall Street en de stijl van Chazelle doet denken aan de films van Baz Luhrmann. Als kijker moet je deze stijl wel kunnen waarderen, want naast deze overdadigheid weet de film zelf niet echt een richting of doel te vinden. Chazelle weet bij Babylon niet echt de focus aan te brengen in het verhaal dat hij wil vertellen, en wat dan overblijft is wat meer stijl dan echte inhoud. De stijl en het visuele is zeker mooi om naar te kijken, maar qua verhaal schiet de film wel wat tekort. De film durrt dan ook nog eens meer dan drie uur, dus het is een hele zit om er doorheen te komen.

Genre: Drama, Komedie
Jaar: 2022
Speelduur: 189 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital 5.1 - Audiodescriptie
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
Uitgever: Universal Pictures Benelux
EAN: 8719372016473

Babylon staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op Blu-ray Disc. De beeldkwaliteit is geweldig mooi. De film is geschoten op film en dat brengt een mooie gradatie aan grain met zich mee. Alle kleuren worden natuurgetrouw weergegeven en zaken als contrast, zwartniveau en schaduwdetaillering in donkere scènes zijn gewoonweg uitstekend. Een prima transfer.

Babylon krijgt op Blu-ray Disc een Dolby Atmos-track mee die een Dolby TrueHD 7.1-track als basis heeft. De overdadigheid van de film dringt ook door tot in de audiotrack en de driedimensionale Atmos-track komt hierbij zeker goed tot uiting. Er is continue activiteit over alle kanalen, mocht het dialogen zijn, muziek of ambiance-geluiden. Er gebeurt altijd wat, en het geeft de film een mooie geluidsbeleving.

Alle extra's van Babylon zijn gezet op een aparte Blu-ray Disc (waarschijnlijk in verband met de lange speelduur van de film), alleen deze disc is bij de Nederlandse uitgave NIET bijgevoegd. Bij buitenlandse uitgaven is deze disc wel bijgevoegd. Voor liefhebbers van de films en extra's is dit zeker een teleurstelling, en zullen moeten uitwijken naar uitgaven van over de grens.

Los Angeles, de jaren 1920. De filmindustrie zit midden in de transitie van de stomme film naar films met gesproken tekst. Babylon, geschreven en geregisseerd door Damien Chazelle, is een verhaal over buitensporige ambitie en overdaad. De film volgt de opkomst en ondergang van enkele personen tijdens dit tijdperk van decadentie en verdorvenheid in het vroege Hollywood. Regisseur Chazelle weet bij Babylon niet echt de focus aan te brengen in het verhaal dat hij wil vertellen, en wat dan overblijft is wat meer stijl dan echte inhoud. De stijl en het visuele is zeker mooi om naar te kijken, maar qua verhaal schiet de film wel wat tekort. De Blu-ray Disc van Babylon wordt technisch sterk gepresenteerd, alleen erg jammer dat de aparte blu-ray Disc met extra's in Nederland niet bij de uitgave wordt bijgevoegd.