Dying Young

01-04-2003

4.8

Dying Young (DVD)

Met een magere bankrekening, dito opleiding en een niet al te succesvol liefdesleven, reageert Hilary O’Neill (Julia Roberts) op een vacature waarin een privé verpleegster wordt gevraagd. Als laatste komt zij voor het gesprek bij Richard Geddes (David Selby), die voor zijn zoon een verpleegster zoekt. Omdat Hilary geen papieren en geen ervaring heeft en er ietwat uitdagend gekleed bijloopt, behandelt Richard haar niet serieus. Hilary dient de man van scherp repliek en verlaat vervolgens het grote huis. Buiten wordt zij tegengehouden door de butler Malachi (George Martin), die haar verzoekt terug te komen. Het is niet Richard, maar zijn zwaar zieke zoon Victor (Scott Campbell) die haar wil spreken en vervolgens aanneemt. Victor leidt al 10 jaar aan leukemie en heeft vooral begeleiding nodig na de chemotherapie behandeling. Het valt Hilary zeer zwaar en ze staat op het punt het bijltje er bij neer te gooien. Maar Victor weet haar te overreden te blijven en langzaam ontstaat een relatie tussen beide. Als de laatste chemo behandeling is geweest, neemt Victor Hilary mee op een vakantie aan de kust. Ogenschijnlijk gaat het goed met hem en als verliefde tortelduifjes genieten zij van de rust en de natuur. Maar Victor is niet helemaal eerlijk naar Hilary en neemt steeds vaker zonder dat zij het weet morfine tegen de pijn. Uiteindelijk wordt haar liefde voor Victor zwaar op de proef gesteld.

Dying Young is een film die in 1991 heel wat kritieken over zich heen heeft gekregen over de wijze waarop met een dodelijke ziekte werd omgegaan. De film is dan duidelijk opgebouwd om te ontroeren en een snotterdoekje kan handig zijn. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Marti Leimbach. In Nederland is deze roman verschenen onder de naam Wintertij. Een jaar voor deze film brak Julia Roberts door met Pretty Woman (1990). In enkele opzichten lijken Dying Young en Pretty Woman op elkaar. In beide films speelt Robert een meisje van eenvoudige komaf die door een rijke man lessen in het leven krijgt. In Pretty Woman leerde Richard Gere haar zich als een echte dame te gedragen, in Dying Young leert ze van Campbell Scott de bijzonderheden van de impressionistische kunst. Ondanks de kritieken, die zich meer richten op de wijze waarop het verhaal is uitgewerkt, zetten Campbell Scott en Julia Roberts een mooie rol neer. Vooral in het eerste deel van de film, als Roberts met moeite probeert om te gaan met de zwaar zieke Campbell.
Regisseur Joel Schumacher levert als regisseur wisselend werk af. Zijn verfilmingen van Batman Forever (1995) en Batman & Robin (1997) zijn zwaar bekritiseerd. Maar de man heeft ook enkele uitstekende films afgeleverd als Flatliners (1990) – ook met Julia Roberts, Falling Down (1993) – met Michael Douglas, en A Time to Kill (1996) – met Sandra Bullock.
Dying Young is van mooie en rustige muziek voorzien door de bekende componist James Newton Howard. Deze componist levert aan de lopende band – gemiddeld acht per jaar - mooie soundtracks op en heeft ook enkele van de hiervoor genoemde films van muziek voorzien. Nadeel van zijn hoge productie is dat veel soundtracks grote overeenkomsten vertonen, maar het blijft erg mooie muziek.

Jaar: 1991
Speelduur: 107 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626012283

• Bioscooptrailer

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook in deze beeldverhouding anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze film uit 1991 is redelijk. Het beeld ziet er redelijk scherp uit, maar de detaillering valt wat tegen. Verlies aan detail komt vooral door de aanwezige beeldruis en filmgrain. Edge enhancement is helaas duidelijk zichtbaar toegepast. De kleuren van de film zijn wat aan de donkere kant. In het beeld af en toe een spettertje of krasje als gevolg van vuil of beschadigingen. De film is verdeeld in 28 tracks. De film staat op een DVD-5 (single side, single layer), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat wat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De film is vooral dialoog gedreven. Zoals verwacht zitten er geen bijzondere geluidseffecten in. Er is voldoende surroundinformatie aanwezig om het geheel een ruimtelijk geluidsbeeld te geven. Uiteraard worden de surrounds gebruikt voor de muziek, maar ook voor de omgevingsgeluiden. Laag is beperkt aanwezig, maar ook hier is dat geen gemis. Als geheel een aangename soundtrack met een voldoende surround gevoel. Dankzij de ProLogic-II decoder komen de stemmen uit het centerkanaal en zijn prima te verstaan.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Als enige extra staat de bioscooptrailer op deze DVD. Deze trailer duurt 2:13 minuten, is in 4x3 standaard beeldformaat met DD2.0 – 192 kb/s geluid. Geluid van de trailer jankt enigszins.

Dying Young vertelt het verhaal van een groeiende vriendschap tussen een onervaren verzorgster en haar zwaar zieke patient. De film is een tranentrekken en een snotterdoekje is dan ook aanbevolen. Desondanks zetten hoofdrolspeler Julia Roberts en Campbell Scott een mooie rol neer.
Deze release van FOX is wat mager te noemen. Beeldkwaliteit is redelijk, evenals het geluid. Als extra is alleen een bioscooptrailer voorhanden.