Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood

01-04-2003

8.3

Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood (DVD)

Toneelschrijfster Siddalee ‘Sidda’ Walker (Sandra Bullock) leeft in New York, ver van haar geboorteplaats Louisiana. Nog veel groter echter is de emotionele kloof die gaapt tussen Sidda en haar excentrieke moeder Viviane Abbot Walker (Ellen Burstyn). Sidda is verloofd met Connor McGill (Angus MacFadyen) en ze gaan binnenkort trouwen. Sidda heeft een interview gegeven voor People’s Magazine, waarin ze uitvoering over haar moeilijke jeugd vertelt en aangeeft dat zij juist daaruit haar inspiratie voor haar toneelstukken put. Als Viviane het interview leest, barst ze uit van woede. Wat haar betreft is Sidda Lee vanaf nu voorgoed uit haar leven verdwenen en wat Sidda betreft komt haar moeder niet op haar aanstaande bruiloft. De hoogste tijd dus voor de Ya-Ya Sisterhood om in te grijpen. De Ya-Ya’s zijn Teensy (Fionnula Flanagan), Necie (Shirley Knight) en Caro (Maggie Smith). Het drietal zijn al sinds de kindertijd gezworen vriendinnen van Viviane. Ze ontvoeren Sidda naar een afgelegen huis in Louisiana. Daar maakt Sidda kennis met de ‘divine secrets of the Ya-Ya sisterhood’ en leert ze meer over de moeilijke jeugd van haar moeder (vertolkt door Ashley Judd) en de gebeurtenissen in haar eigen jeugd.

Regisseur Callie Khouri – onder andere bekend van Thelma & Louise (1991), waarvoor zij een Oscar kreeg - schreef het script en verfilmde Rebecca Wells’ bestseller Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood op een hartverwarmende, meeslepende manier. Volgens de begintitels van de film is ook het boek Little Altars Everywhere van dezelfde schrijfster basis voor de film geweest. Khouri heeft voor de film een fantastische cast van acteurs bij elkaar gekregen, die ieder een mooie rol neerzetten. Verrassing in deze film is zeker Sandra Bullock. Haar rol is niet het hilarische, soms wat komische typetje wat ze normaal neerzet. Nee, hier een zeer serieuze rol van een dochter die een zware en moeilijke jeugd achter de rug heeft en hiermee pijnlijk wordt geconfronteerd. Bullock zet in deze film een zeer goede rol neer.
Op de cover wordt de film als ‘komedie’ getypeerd. En alhoewel de titel dat ook enigszins doet vermoeden, is de film meer dan een komedie. De film heeft zeker leuke komische momenten, met name in het eerste uur. Maar de film is ook een emotioneel drama. De film werkt veel met flashbacks, maar dat stoort het verhaal geenszins. Ahsley Judd speelt op prachtige wijze de jonge uitvoering van Viviane.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 112 min
Verpakking: Snapper
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans
EAN: -

• Bioscooptrailer
  • Audiocommentaar filmmakers
  • Extra scènes
  • Audiocommentaar Ashley Judd & Callie Khouri
  • Unlocking the Secrets of the Ya-Ya Sisterhood (TV Special)
  • Muziekvideo ‘Sitting in the window of my room – Alison Krausse
  • Ya-Ya Sisterhood scrapbook

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorphic op deze DVD. De kwaliteit van het beeld is prima. De mooie beelden van zuidelijk Louisiana worden kleurrijk en helder weergegeven. Scherpte van het beeld is goed, alhoewel veel scènes een soft focus aanblik hebben. Dat is de wijze waarop de regisseur de film heeft gemaakt, waarschijnlijk om de nostalgische sfeer te benadrukken. Uiteraard is het beeld vrij van ongerechtigheden. Aliassing is wel af en toe zichtbaar.
De film is verdeeld in 29 chapterstops. De laagwisseling is nauwelijks merkbaar geplaatst. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk en netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de schijf. Ook over de soundtrack geen klagen. Uiteraard bij dit type film geen spectaculaire effecten. De soundtrack is vooral dialoog ondersteund door muziek en omgevingsgeluiden. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De achterkanalen geven de soundtrack een zeer mooi ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden uitstekend gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft geen extreem laag, het laag dat via het LFE kanaal aanwezig is, is goed en doet natuurlijk aan. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

Het eerste menu is een breedbeeld menuscherm met filmgerelateerde animatie en achtergrondmuziek. De overige menuschermen zijn ook statische breedbeeldschermen zonder achtergrondgeluid. De DVD is goed voorzien van extra’s. Tenzij anders vermeld hebben alle extra’s 4x3 beeldformaat en DD2.0 (192 kb/s) geluid en Nederlandse ondertiteling.
Als eerste extra het bekende Cast & Crew overzicht op een tweetal tekstschermen.
Daarna kun je genieten van maar liefst twee audiocommentaren. Bij het Filmmakers Commentary geven regisseur Callie Khouri, producenten Hunt Lowry en Bonnie Bruckheimer, uitvoerend producent Lisa Stewart, filmeditor Andrew Andrus en componist T. Bone Burnett hun commentaar. Ondanks het grote gezelschap vallen er de nodige stiltes. Callie praat het meest, T. Bone Brunett hoor je nauwelijks. Het tweede commentaar is het Callie Khouri & Ashley Judd Commentary, wat zich vooral richt op de rol van Ashley Judd
Dan Unlocking the Secrets of the Ya-Ya Sisterhood (14:16 minuten). De standaard HBO Making Off documentaire, met interviews en beelden tijdens de opnames.
Muziek in de Alisson Krausse Music Video ‘Sitting in the Window of My Room’ (3:27 minuten).
Foto’s kun je bekijken in het Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood Scrapbook. Op breedbeeldschermen zie je foto’s van de hoofdrolspelers. Als je op een foto klikt, krijg je een kort stukje interview te horen. De boekenleggers geven toegang tot een korte video met extra uitleg over een van de karakters.
De gesneuvelde scènes kun je bekijken bij de Additional Scenes (15:52 minuten). Deze scènes zijn in 2.35:1 letterbox beeldformaat.
Als laatste de bekende Theatrical Trailer (1:26 minuten) in 1.78:1 anamorf beeldformaat.

Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood is een mooie verfilming van regisseur Callie Khouri van de gelijknamige roman van Rebecca Wells. Met een uitstekende cast vertelt zij het verhaal van moeder en dochter die in hun relatie volledig ontspoort zijn. Door ingrijpen van de hartsvriendinnen van de moeder ontstaat inzicht en begrip voor de moeilijke jeugd bij zowel moeder als dochter.
Zoals je gewend bent van Warner is over beeld- en geluidskwaliteit weinig te klagen. Deze uitgave wordt bovendien gecompleteerd door een aantal prima extra’s. Van harte aanbevolen.